یزد؛

لزوم تقسیم کار برای سرعت پیدا کردن فعالیت ها در بافت های مخروبه

استانداریزد گفت: مسیر جذب سرمایه گذار در حوزه زیرساخت های گردشگری و هتل ها فراهم شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد گفت: لزوم تقسیم کار برای سرعت پیدا کردن فعالیت ها شد و گفت: باید برنامه هایی برای بازآفرینی بافت های مخروبه ، تبلیغات جهانی و تعیین شیوه های آن ، تعیین برنامه های هدف ، تعریف جاذبه های فرهنگی جدید به منظور ایجاد جذابیت بیشترو امنیت و آرامش گردشگران تهیه و تدوین شود.

 میرمحمدی امروز دوشنبه  9.مرداد در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد با تبریک دهه کرامت و تقدیر از همه دست اندرکاران ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد اظهار کرد: باید از مردمی تقدیر کنیم که این میراث تاریخی را نسل در نسل به ما منتقل کرده تا ما نیز با حفظ و معرفی آن به جهانیان در این اتفاق بزرگ سهیم باشیم.

وی افزود: بعد از ثبت جهانی شهر یزد الزاماتی وجود دارد که برای این امر 2 کار در سطح ملی انجام شد که شامل تشکیل ستاد بازآفرینی شهری و ستاد شورای عالی شهرسازی است.

استاندار یزد با بیان اینکه در حوزه حفاظت از بافت تاریخی ثبت جهانی سه منطقه شامل هسته ثبت شده ، هسته تاریخی و مجموعه بافت شهر یزد باید مدنظر باشد، تصریح کرد: برنامه های این بخش باید در تعامل با هم و تکمیل کننده همدیگر باشد و همه دستگاهها همکاری داشته باشند.

میرمحمدی با تأکید بر لزوم تشکیل چند اتاق فکر برای تدوین راهکارهای مناسب در جهت ساماندهی برای تطبیق شرایط امروز با فضای بافت تاریخی گفت: چند موضوع در بحث بافت ثبت شده بسیار مهم است که مهمترین آن کالبد شهر است.

وی اضافه کرد: مهمترین موضوع در کالبد شهر ، خوشنامی یزدی هاست که در نتیجه تعامل های مردم این شهر و استان در کشور و جهان بدست آمده و یکی از دلایل ثبت جهانی یزد بوده است.

استاندار گفت: باید با ایجاد فضای صبر و گذشت در فضای عمومی، زمینه پیاده سازی جهان بینی اسلامی و صمیمیت و دوستی را فراهم کنیم.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد ادامه داد: موضوع دیگر در کالبد شهر خلاقیت ها و فناوری های بکار گرفته شده از سوی یزدی ها در سازگاری با محیط و طبیعت شامل ساخت بادگیرها ، سرداب ها ، قنوات ، معماری خانه ها و ساباط ها و ساختمان های خشتی و ایجاد فضاهای بانشاط است .

میرمحمدی افزود: از سوی دیگر محتوای موجود در این بافت است که شامل فرهنگ بسیار غنی و مراسم ها و آیین های مردم شهر یزد است که همه اینها منجر به توجیه یونسکو و مردم جهان برای ثبت جهانی شهر شده است.

وی یادآور شد: بعد از ثبت جهانی باید به فکر تکمیل زیرساخت ها نیز باشیم و در این راستا نخستین فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی و ظرفیت دوخطه کردن خطوط راه آهن را داریم ضمن آنکه باید مسیر جذب سرمایه گذار در حوزه زیرساخت های گردشگری و هتل ها فراهم شود.

میرمحمدی تأکید کرد: در مجموع باید فضای صمیمیت ، دوستی و همکاری امروز شهر یزد و بافت تاریخی را گسترش داده و فضای جهانی را فضایی صمیمی و اسلامی کنیم.

در این جلسه و در راستای اجرای مصوبات ثبت جهانی یزد ، تدوین برنامه منسجم و هماهنگ راهبری و عملیاتی در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه برای تصویب نهایی مواردی نظیر کنفرانس بین المللی ، تدوین کتاب شهر جهانی یزد ، تقسیم کار دستگاهی ، برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مردم ، مکان یابی لوح ثبت جهانی ، درج شعار کلیدی ثبت جهانی در سربرگ های اداری مصوب شد.

همچنین اختصاص اعتبار تا 15 میلیارد ریال به صورت استانی و پیگیری اعتبارات ملی برای پیاده سازی برنامه های بافت تاریخی جهانی شهر یزد نیز به تصویب اعضا رسید.
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.

انتهای پیام/ ی

بعد از ثبت جهانی باید به فکر تکمیل زیرساخت ها نیز باشیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار