رئیس‌جمهور چین: برای غلبه بر هر تجاوزی به خاکمان آماده‌ایم

شی جین پینگ تاکید کرد هدف چین هرگز تجاوز یا توسعه‌طلبی نخواهد بود، اما با قدرت در مقابل متجاوزان به خاک این کشور خواهد ایستاد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که مناقشه‌ای مرزی در منطقه هیمالایا دو کشور چین و هند را رو در روی یکدیگر قرار داده است، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز سه‌شنبه تأکید کرد این کشور برای غلبه بر هر تجاوز بالقوه‌ای آماده است.

او در سخنرانی رسمی خود به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس «ارتش سرخ» چین گفت: «مردم چین مردم صلح‌طلبی هستند. هدف ما هرگز تجاوز یا توسعه‌طلبی نخواهد بود، اما ما به قدرت خود برای پیروزی بر هر متجاوزی اطمینان داریم.»

رئیس جمهور چین هشدار داد: «ما هرگز به هیچ ملت، سازمان یا حزب سیاسی اجازه نخواهیم داد بخشی از خاک چین را از آن جدا کند.»

شی جین پینگ افزود: «هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ما یک میوه تلخ را که به منافع حاکمیت، امنیت و توسعه ما ضربه می‌زند، ببلعیم.»

اظهارات رئیس جمهور چین در شرایطی است که ارتش‌های هند و چین از بیش از یک ماه پیش در یک منطقه مرزی مورد مناقشه در فلاتی راهبردی واقع در غرب بوتان، رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. هند نیروهایی را برای متوقف کردن احداث یک جاده از سوی چین -که به گفته هند از خاک این کشور می‌گذرد- در این منطقه مستقر کرد.چین نیز می‌گوید این بخش به این کشور تعلق دارد و خواهان خروج نیروهای هندی است. این دو کشور بزرگ آسیایی سال ۱۹۶۲ درگیر جنگ مرزی مختصری شدند.

پکن با چند کشور حاشیه دریای جنوبی چین نیز بر مالکیت جزایری در این دریا مناقشه دارد. چین تقریبا همه دریای جنوبی چین را از آن خود می‌داند. چین همچنین ادعای مالکیت تایوان را نیز دارد، جزیره‌ای که از زمان فرار دولت ملی‌گرای چین به آن در سال ۱۹۴۹ حکومتی مجزا دارد.

پکن حق توسل به زور را در صورتی که این جزیره رسما اعلام استقلال کند، برای خود محفوظ می‌داند.

انتهای پیام/

تاکید شی جین پینگ به مقابله با هرگونه متجاوز به خاک چین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار