قوزک پای رباتیک به یاری بیماران می آید

محققان آمریکایی به تازگی قوزک پای رباتیک و نرمی ابداع کرده‌اند که در راحت‌تر راه رفتن به بیماران مبتلا به سکته مغزی کمک می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حدود 80 درصد بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، توانایی حرکت دادن یکی از اندام‌ها را از دست می‌دهند که از نظر بالینی به آن «همی‌پارزی» یا فلج ناقص اتلاق می‌شود.

علاوه بر این، حتی بیمارانی که بعد از گذراندن دوران بازتوانی یا طی این دوره بهبود می‌یابند، طرز راه رفتن آنها مانع از مشارکت این بیماران در فعالیت‌های مختلف می‌شود و همچنین احتمال سقوط یا افتادن را بالا می‌برد و به دلیل بی‌تحرکی بیشتر، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

گروه‌های مختلف رباتیک مراکز صنعتی و آکادمیک برای کمک به توانبخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی و بهبود توانایی راه رفتن در آنها، مشغول ساخت دستگاه‌های پوشیدنی موسوم به اسکلت‌های خارجی هستند اما بیشتر آنها از نوع سخت و محکم اند و معمولا برای بیمارانی که در طول روز از این اسکلت خارجی استفاده می‌کنند، کاربردی نیست.

محققان دانشگاه هاروارد به عنوان جایگزینی مناسب برای این اسکلت، در همکاری با دانشکده بهداشت و توانبخشی دانشگاه بوستون با الهام از مهندسی زیست‌شناسی موفق به تولید یک سیستم رباتیک نرم حمایت‌کنننده از قوزک پا به وزن 0/9 کیلوگرم شده‌اند که دو برابر یک توپ فوتبال وزن دارد.

قوزک پای رباتیک در راه رفتن به بیمار کمک می‌کند

سیستم این قوزک رباتیک از یک کمربند که به دور کمربسته می‌شود و بندهای پایی برای اتصال به ساق پا تشکیل شده است که محرک‌های رباتیک کوچک نیرو را به کف پا وارد می‌کنند تا از این طریق، نیروی پیشرو را تأمین و مشکلاتی را که بیماران در خم و صاف کردن پا با آن روبه‌رو هستند، اصلاح کند که به آن «افتادگی پا» اتلاق می‌شود. این مشکل حدود 20 درصد بازماندگان سکته مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
محققان، قوزک پای رباتیک را طی دو روز روی نه فرد 30 تا 67 ساله مورد آزمایش قرار دادند که توانبخشی‌های انجام شده بعد از بروز سکته اثرات قابل قبولی را به جا گذاشت. بیماران با استفاده از این دستگاه، با راه رفتن روی تردمیل در محیط آزمایشگاهی و نیز در محیط واقعی گام‌های منظم‌تری برداشتند و میزان قدم‌های نامتقارن کاهش یافت.

قوزک پای رباتیک در راه رفتن به بیمار کمک می‌کند

محققان به دنبال آن هستند که بتوانند از این دستگاه برای رفع ناهنجاری‌های خاص هنگام راه رفتن بیماران استفاده کنند و از آن در ناحیه مفاصل ران و زانو نیز به کار ببرند و شاهد اثرات درمانی دراز مدت‌تری باشند.
این دستگاه پوشیدنی شباهت زیادی به لباس ورزشی دارد و به راحتی قابل برنامه‌ریزی است و طبق دستورهای داده شده را اجرا می‌کند. این اسکلت خارجی، سبک، قابل انعطاف و قابل مشاهده است. محققان امیدوارند که این محصول هر چه سریع‌تر وارد فاز بالینی شود و در بهبود کیفیت زندگی به بیماران مبتلا به سکته کمک کند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

کمک به بیماران برای راه رفتن با قوزک پای رباتیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار