کرمان با داشتن 231 رقبه موقوفات و املاک رضوی، در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

رأفت امام رئوف بر دیار کریمانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، تاریخ به یاد دارد آن زمان را که پیراهنی از یوسف چشمان یعقوب را شفا داد یا عبای یوسف زلیخای پیر را جوان کرد. شیعیان با این معجزات نا آشنا نیستند و هر روز و هر ساعتی کرامتی از بزرگان دین شان می بینند و این گونه است که عاشقانه به دنبال هر نشانی ازآن بزرگواران بی صبرانه به سوی حریم ائمه می شتابند و برای اظهار ارادت و عشق به آنان مرزی بر خود نمی شناسند. مردم کرمان مفتخرند که در استان برخی از اماکن دیارشان نامی از هشتمین خورشید تابناک آسمان امامت و ولایت بر خودگرفته اند.

در سالروز میلاد امام خوبی ها به دفترآستان قدس رضوی شهرستان کرمان سری زدیم. سید حسین صابری سرپرست نماینده آستان قدس رضوی در استان کرمان  با اشاره به آمار موقوفات رضوی گفت: استان کرمان یکی از استان هایی است که شاید بعد از مشهد بیشترین موقوفات را داشته باشد، به گونه ای که به لحاظ آماری 231 رقبه کوچک و بزرگ را که عمدتاً با کاربری کشاورزی است، دارا می باشد.

با نگاهی کوتاه به موقوفات و املاک رضوی در استان کرمان می توان فعالیت آن ها را در بخش های گوناگون درمانی، آموزشی، فرهنگی و کشاورزی به صورت محسوس مشاهده کرد. صابری در این باره می گوید: در بخش درمانی: 2 باب درمانگاه و یک بیمارستان در رفسنجان، یک درمانگاه و یک بیمارستان در سیرجان؛ در بخش آموزشی 3 هنرستان در امین شهر انار و 2 هنرستان در رفسنجان؛ در بخش فرهنگی 5 باب کتابخانه در شهرهای امین شهر انار، رفسنجان و کرمان و در بخش کشاورزی مرحوم آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی در زمان خاص خود اجازه دادند از محل درآمد برخی از موقوفات در توسعه بخش کشاورزی سرمایه گذاری شود و با انجام این کار گامی در زمینه اشتغال و رونق کشاورزی برداشت؛بنابراین، در کرمان، جیرفت، رفسنجان و راور باغات پسته و مرکباتی احیا و ایجاد شد و درآمد حاصله بر طبق نیات واقفین به مصرف موقوفه می رسد.

رأفت امام رئوف بر دیار کریمانبرای آگاهی از موقوفات شهر کرمان با رضا کریمی سرپرست دفتر موقوفات و املاک رضوی در شهر کرمان همراه شدیم.

کتابخانه امام رضا (ع) از موقوفات آستان قدس رضوی که در پشت هتل پارس کرمان قرار دارد، مکانی مناسب برای مطالعه عاشقان علم و ادب است. ازبانویی که در آن مکان مشغول مطالعه بود، درباره کتابخانه امام رضا(ع) پرسیدم. وی در پاسخ گفت: این جا یک کتابخانه موقوفه از موقوفات نورجهان خانم از بزرگان حکومتی قدیم کرمان برای آستان قدس است. مکانی بسیار آرام و خوب که سالن مطالعه بسیار عالی دارد و از نظر منبع کتابی هم غنی است.

آقایی که در سالن دیگر کتابخانه مشغول مطالعه بود، محیط کتابخانه را بسیار زیبا وآرام دانست و از وجود مدیران مجرب و با تجربه در این کتابخانه سخن گفت. وی وقف را از کارهای عام المنفعه که برکتش در دنیا و آخرت وجود دارد و از علاقه اش برای وقف کتابخانه سخن گفت.

در ادامه به سراغ کتابخانه دیگر آستان قدس رضوی در شهر کرمان که در کنار مسجد تاریخی جامع کرمان قرار دارد، رفتیم. محمد پور ملاجمال سرپرست کتابخانه هرندی کرمان درباره این کتابخانه گفت: کتابخانه هرندی قریب به 50 سال قدمت دارد و از قدیمی ترین کتابخانه های آستان قدس رضوی در ایران است.

وی افزود: کتابخانه هرندی 13 هزار عضو دارد و با دارا بودن بیش از 90 هزار جلد کتاب، یکی از غنی ترین کتابخانه ها به حساب می آید.

بعد از آن به سرای گلشن در بازار کرمان رفتیم. کاروانسرایی که با مغازه های فراوانش محلی برای کسب درآمد روزی حلال شده است. مؤذن زاده مردطلافروشی که 25 سال سابقه حجره داری دارد، سرای گلشن را مکانی می داند که می تواند زمینه ساز اشتغال باشد به گونه ای که  افراد کم بضاعت با سرقفلی های کمتر این مغازه ها را در دست می گیرند و با آن به کسب روزی حلال همت می گمارند.

باغ بیرم آباد در کنار تخت درگاه قلی بیگ نیز از موقوفات آستان قدس رضوی در شهر کرمان است که درختان سبزش نویدی از طراوت را برای شهر کرمان به ارمغان می آورند و ساختمان های داخلی آن حکایت از تاریخ پر رمز و راز آن دارند.

کریمی درباره این باغ تاریخی می گوید: باغ بیرم آباد یکی از موقوفات آستان قدس رضوی با وسعت چهار و نیم هکتار و با قدمت 480 سال، از آبان 94 به دستور تولیت آستان قدس رضوی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

وی افزود: باغ بیرم آباد قرار است در آینده ای نزدیک  با کاربری فرهنگی مورد بهره برداری قرار گیرد.

در نزدیکی این باغ جنگل قائم مکانی تفریحی برای مردمان دیارکریمان و مأمنی برای استراحت مسافران این شهر، افتخار دارد نامی از هشتمین امام را بر خود بگیرد.

کریمی گفت: یکی از موقوفات آستان قدس رضوی شهر کرمان جنگل قائم به مساحت 660 هزار متر مربع است که در گذشته و حال مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است و می گیرد.

سوغات سبز کرمان نیز نامی از امام مهربانی ها را دارد. در شهر کرمان به باغ پسته وسیعی رفتیم که به نام امام رضا (ع) مزین شده بود نظیر این باغات دردیگر نقاط استان زیاد است.

رأفت امام رئوف بر دیار کریمان

از سید حسین صابری درباره اشتغالی که این طرح ها توانسته اندایجاد کنند، پرسیدیم. وی گفت: مراکز متفاوت است کتابخانه بین 4 تا 10 نفر در دو شیفت، در بخش کشاورزی متناسب با فصل کشاورزی و بخش کشاورزی تعدادی مشغول به کار می شوند که ممکن است گاهی از 200 نفر هم تجاوز کنند؛ ولی، در مجموع تابع صنعت کشاورزی شناور است.

رأفت امام رئوف بر دیار کریمان

در سالروز امام مهربانی ها و با دیدن این خدمات ارزشمند به این موضوع فکر کردم که عاشقان آن حضرت می توانند با کمی تغییر نگاه بخشی از سیل عظیم موقوفات و نذورات خود را در بخش هایی چون: اشتغال، درمان نیازمندان، آموزش و فرهنگی ماندگارتر کنند.
انتهای پیام / ح

گزارش ازمعصومه یحیازاده

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار