چگونه خودمان را باور داشته باشیم؟

یک دکترای روانشناسی سلامت گفت: خودباوری سبب می‌شود که توانمندی هایمان را به طور صحیح شناسایی کرده و در جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود گام برداریم.

مریم فرضی دکترای روانشناسی سلامت در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره خودباوری اظهار کرد: خودباوری یعنی به توانمندی‌های خود باور داشته باشیم. خودباوری ریشه در خودآگاهی (اولین مهارت زندگی) دارد.

وی بیان کرد: خودباوری ارتباط مستقیمی با احساس رضایتمندی از خود دارد. افرادی که در زندگی اعتماد به نفس پایینی دارند، خودباوری نداشته و احساس صلاحیت و شایستگی نمی‌کنند.

این دکترای روانشناسی سلامت افزود: ما باید خود و قابلیت هایمان را به طور صحیح و منطقی بشناسیم، در نتیجه منطبق بر توانمندی هایمان در زندگی گام برداریم و از خود به اندازه قابلیت هایمان انتظار داریم.

فرضی تاکید کرد: اشخاصی که خودباوری دارند احساس حقارت و خود کم بینی را در زندگی تجربه نمی‌کنند همچنین آن‌ها اعتماد به نفس کاذب نیز ندارند.

وی تصریح کرد: مهارت خودآگاهی به ما کمک می‌کند که اعتماد به نفس خود را به طور صحیح شناسایی کرده و آن را تقویت کنیم، افرادی که خودباوری و اعتماد به نفس دارند، دارای عزت‌نفس نیز هستند، عزت نفس به احساس خوشایند نسبت به خود گفته می‌شود،  این اشخاص در زندگی قاطعیت دارند همچنین آن‌ها واقع بین و منطقی نیز هستند و منطق و احساس در این افراد به طور متعادل حرکت می‌کند.


این دکترای روانشناسی سلامت با بیان اینکه اشخاصی که خودباوری دارند، از زندگی لذت می‌برند، گفت: این افراد هدف دارند و در حال زندگی می‌کنند. همچنین آن‌ها با توجه به شرایط فعلی برای آینده خود برنامه‌ریزی منسجم می‌کنند.

فرضی عنوان کرد: خودباوری به صورت صحیح که منطبق بر قابلیت هایمان باشد به ما کمک می‌کند که نقاط ضعفمان را شناسایی کرده و در جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود حرکت کنیم. خودباوری باعث می‌شود که ما زمان را مدیریت کنیم.

وی توصیه کرد: برای تقویت خودباوری افراد نخست باید توانمندی هایشان را توسط خود یا روانشناسان مجرب شناسایی کرده و سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کنند، در مرحله بعد، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف ضروری است و با رعایت موارد ذکر شده احساس بیهودگی نمی‌کنیم.

این دکترای روانشناسی سلامت اظهار کرد: ما باید همگام با افرادی که به لحاظ توانایی در سطح ما هستند، حرکت کنیم تا احساس خودکارآمدی در وجودمان تقویت شود همچنین خودباوری سبب می‌شود که در وجود ما اراده‌ای منطبق بر واقعیت موجود شکل بگیرد.

فرضی تاکید کرد: اگر خودباوری به صورت صحیح در وجود ما شکوفا شود در مهارت‌های دیگری همچون تصمیم‌گیری موثر، تفکر خوب، مدیریت هیجانات و ارتباط موثر نیز به خوبی عمل می‌کنیم.

وی یادآور شد: خودباوری سبب می‌شود که به خودمان احترام گذاشته و دیگران را هم دوست بداریم همچنین وقتی خودباوری داشته باشیم سعی نمی‌کنیم که با تحقیر دیگران جایگاهی برای خود کسب کنیم همچنین اشخاصی که خودباوری دارند کمتر دیگران و خودشان را قضاوت می‌کنند همچنین این افراد به دنبال مقایسه و چشم و هم‌چشمی نیستند و خودشان را با خودشان مقایسه می‌کنند.


انتهای پیام/

حس شیرین خوشبختی را با تقویت خودباروری بچشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
خیلی عالی بود.
Germany
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
جالبه