سی‌ان‌ان: موضع سختگیرانه دولت ترامپ در برابر تهران، شرکت‌های بین‌المللی را از تجارت با ایران باز می‌دارد

پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت دولت آمریکا با اتخاذ موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه در برابر ایران، شرکت‌های بین‌المللی را از تجارت با ایران بازمی‌دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نوشت دولت ترامپ با اتخاذ موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه در برابر ایران تلاش می‌کند شرکت‌های بین‌المللی را به واسطه نگرانی از تحریم‌های آمریکا، از تجارت با ایران بازدارد.

این پایگاه اینترنتی در مطلبی نوشت: ایران امیدوار بود توافق هسته‌ای، شرکت‌های خارجی را تشویق کند ده‌ها میلیون دلار را به این کشور وارد کنند، اما رویای سرمایه‌گذاری بزرگ محقق نشد و علت اصلی آن آمریکا است. بیش از ۲ سال از زمانی که ایران توافق هسته‌ای تاریخی را با شش قدرت بزرگ دنیا از جمله آمریکا امضا کرد، می‌گذرد. این توافق به ایران اجازه داد تورم شایع را که نتیجه سال‌ها تحریم‌های فلج کننده بود، کاهش دهد و این کشور به شکل قابل توجهی تولید و صادرات نفتش را افزایش داد.

در ادامه این گزارش آمده است: تایید شد که ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. با وجود این شرکت‌های خارجی همچنان برای سرمایه‌گذاری در این کشور تردید دارند؛ زیرا نگرانند این توافق از هم بپاشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدت‌ها است وعده داده است خط مشی سخت‌گیرانه‌ای علیه ایران در پیش بگیرد، در این مورد می‌توان به اظهارات پی در پی ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی‌اش برای پاره کردن توافق هسته‌ای یا مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد، توصیف کرده است.

روز چهارشنبه ترامپ قانون تحریم‌های جدید علیه ایران را امضا کرد که افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم می‌کند. تهران با گفتن این موضوع که این تحریم‌ها به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آسیب می‌رساند، به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد.

بر اساس داده‌های برتیش پترولیوم (BP)، ایران نه درصد از ذخایر تایید شده نفت دنیا و هجده درصد ذخایر گاز طبیعی دنیا را دارد. شرکت بزرگ نفتی فرانسه، توتال و شرکت ملی نفت چین ماه گذشته یک قرارداد نفتی چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان بزرگ گازی پارس جنوبی با ایران امضا کرد. این نخستین قرارداد بزرگ غربی از زمان لغو تحریم‌ها با ایران بود.

سی‌ان‌ان نوشت: ممکن است شرکت‌های اروپایی به علت موضع‌گیری اتحادیه اروپایی، اطمینان بیشتری داشته باشند؛ زیرا این اتحادیه ماه گذشته اعلام کرد به اجرای توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند و انتظار دارد همه طرف‌ها نیز همانند دو سال گذشته به تعهدات خود پایبند بمانند.

اجرای قرارداد‌ها، برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیقی را نیاز دارند. به عنوان مثال بسیاری از بانک‌های بین‌المللی به علت نگرانی از تحریم‌های آمریکا، تبادلات مالی با ایران را تامین نمی‌کنند.شرکت‌های آمریکایی نیز به شکل گسترده‌ای خود را از ایران دور نگه داشته‌اند. تنها استثنای بزرگ شرکت بوئینگ آمریکا است که برای فروش ۸۰ هواپیما به شرکت ایران‌ایر قرارداد ۸ میلیارد دلاری امضا کرده است. این شرکت قرارداد دیگری با شرکت آسمان برای فروش ۳۰ هواپیمای دیگر امضا کرده است.

شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با ایران باید از وزارت خزانه‌داری مجوزهای ویژه بگیرند. حتی متقاضیان موفق، نمی‌توانند مطمئن باشند؛ زیرا موانع سیاسی تغییر نخواهند کرد. به عنوان مثال، درست هفته گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از آزمایش موشکی ایران، شش شرکت ماهواره‌ای وابسته به ایران را تحریم کرد.

برخی شرکت‌ها می‌خواهند خطر کنند، اما همچنان شرکت‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند محتاطانه به ایران نزدیک شوند.

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: در ژوئیه، دولت ترامپ با اکراه تایید کرد ایران همچنان به مفاد توافق هسته‌ای پایبند است، اما اعلام کرد مشکلات بیشتری پیش رو است. یک مقام دولت آمریکا در آن زمان گفت «وزیر خارجه و رئیس جمهور تمایل دارند بر این موضوع تاکید داشته باشند که ایران همچنان خطرناک‌ترین تهدید برای آمریکا و امنیت منطقه‌ای است.»

این مقام آمریکایی افزود: «دولت ترامپ تمایل دارد راهبردی را در پیش بگیرد که همه رفتارهای مغرضانه ایران را هدف قرار می‌دهد و نمی‌خواهد تنها بر توافق هسته‌ای متمرکز شود.»

انتهای پیام/

گزارش سی‌ان‌ان درباره رفتار محتاطانه شرکت‌های خارجی در قبال تجارت با ایران 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
اینا صد سال دنبال یه دیوونه میگشتن که سوارش شن و بتازونن و همه چیزو بندازن گردنش که اونم پیدا کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
از قدیم گفتن تا نباشد چوب تر ................
Netherlands
هادی
۰۲:۲۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
ولگرد بی پدر ومادر می مونه تامپ
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
ترامپ فقط گاف می زند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
ترامپ فقط گاف می زند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
ترامپ مثل هویچ همیشه در صحنه حضور داره خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
ترامپ حرف حسابت چیه میام چشماتو از حلقه درمیارمااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
شرکتهای اروپائی و دیگر شرکتهای غیر آمریکائی چه ربطی به آمریکا دارند؟
آخرین اخبار