نشریه آمریکایی؛

مسلح کردن اوکراین اشتباهی احمقانه و مهلک خواهد بود

نشنال ریویو در مطلبی نوشت آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین مرتکب اشتباهی احمقانه و مهلک خواهد شد.

مسلح کردن اوکراین اشتباهی احمقانه و مهلک خواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی نشنال ریویو با انتشار مطلبی با عنوان «اوکراین را مسلح نکنید»، در پایگاه اینترنتی خود نوشت ارسال احتمالی سلاح به اوکراین برای مقابله با روسیه در عین وسوسه‌انگیز بودن اشتباهی احمقانه و مهلک خواهد بود.

در ادامه گزارش آمده است: در صورتی که سیاستگذاران آمریکایی به صورت عقلانی تصمیم‌گیری کنند، هرگز آمریکا را درگیر بحران اوکراین نخواهند کرد. بنابراین، می‌توان گفت درخواست چند روز پیش قانونگذاران آمریکایی برای ارسال سلاح به این کشور بیانگر آن است که رسوایی ارتباط میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه، به شأن سیاسی ما آسیب وارد کرده است.

در ادامه مطلب آمده است: ارسال سلاح به اوکراین در مقطع کنونی، درست به اندازه دو سال پیش (سال 2015 میلادی که زمزمه‌های مسلح کردن اوکراین به گوش می‌رسید) اشتباه است. در این سال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بیم آن را داشت که آشوب سیاسی ایجادشده در اوکراین که از حمایت کشورهای غربی برخوردار بود، سرانجام این کشور را از دایره نفوذ روسیه خارج کند. بنابراین، او برای حفظ دسترسی کرملین به مسیر دریای سیاه و شبه‌جزیره کریمه، وادار به قمار شد. بر خلاف تصور عمومی، این اقدام نمایش قدرت روسیه نبود؛ بلکه، آخرین راه‌حل برای این کشور به شمار می‌رفت.

نگارنده مطلب در ادامه مدعی شده است روسیه اگر قدرت کافی داشت می‌توانست بدون استفاده از نیروی نظامی کی‌‌یف را تحت نفوذ خود نگه دارد و همچنین مسیر دسترسی خود با دریای سیاه را نیز حفظ کند. در واقع پوتین سال 2010 میلادی، با بهره گیری از محبوبیت خود در اوکراین و قدرت دیپلماتیک روسیه، به پیروزی ویکتور یانوکویچ، نامزد موردنظر خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، کمک کرد.

در ادامه گزارش با اشاره به دودستگی عمیق در اوکراین، آمده است انتخابات اخیر ریاست جمهوری اختلافات عمیق میان ساکنان غرب و شمال (که به زبان اوکراینی صحبت می‌کنند) از یک سو و ساکنان جنوب و شرق این کشور (که به زبان روسی صحبت می‌کنند) را از سوی دیگر، بیش از پیش آشکار کرد. دولت‌های اوکراین نیز تاکنون، غالباً ناکارآمد و فاسد بوده‌اند؛ حتی ویکتور یوسچنکو، رئیس جمهوری که از حمایت غرب برخوردار بود نیز در اقدامی غیرقانونی و غیردموکراتیک، پارلمان این کشور را در سال 2007 میلادی منحل کرد؛ اقدامی که در حیطه اختیارات او نبود.

نگارنده گزارش همچنین می‌افزاید: برای بسیاری از روس‌ها اوکراین کشوری است که عمیقاً با تاریخ این کشور در هم تنیده شده است.

در ادامه گزارش با اشاره به اهرم های اقتصادی زیادی که روسیه در قبال اوکراین در اختیار دارد، آمده است کشورهای غربی نمی‌توانند با تعهدات سیاسی خود در برابر نفوذ اقتصادی روسیه در این کشور عرض‌اندام کنند. بنابراین، ارسال سلاح به کی‌یف، ادعاهای مسکو درخصوص دخالت غرب در امور داخلی اوکراین را ثابت خواهد کرد. اوکراینی‌هایی که به زبان روسی صحبت می‌کنند، معتقدند آمریکا در تغییر نتیجه انتخابات دموکراتیک سال 2015 میلادی در این کشور دست داشته است.

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید مسلح کردن اوکراین و یا عضویت کامل این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ممکن است خشم روسیه را برانگیزد؛ اما، باعث ایجاد یک کشور وابسته به آمریکا خواهد شد و برخی ملی‌گرایان اوکراینی را به اتخاذ اقدامات احمقانه ترغیب خواهد کرد؛ زیرا آن‌ها تصور خواهند کرد برای انجام این اقدامات از حمایت غرب برخوردار هستند. ارسال سلاح باعث تشدید تنش‌ها در اوکراین خواهد شد؛ به‌ویژه آنکه تعهدات آمریکا در این منطقه کاری از پیش نخواهد برد؛ تعهداتی که چندان نیز قابل اعتماد نیستند.

 

انتهای پیام/


نشنال ریویو نوشت ارسال سلاح به اوکراین احمقانه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار