اسپوتنیک در گزارشی نوشت:

افزایش نفوذ ناتو در منطقه بالتیک بی‌طرفی این کشورها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

با افزایش نفوذ ناتو در کشورهای حوزه بالتیک، ممکن است این کشورها موضع بی‌طرف خود در قبال رابطه غرب و روسیه را از دست بدهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیک در مطلبی نوشت: مایک پنس – معاون رئیس جمهور آمریکا – در سفر اخیر خود به مونته نگرو به صراحت روسیه را به طرح‌ریزی کودتا در این کشور کوچک و نیز ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده است.

پنس در سخنرانی خود در روز چهارشنبه هفته گذشته ادعا کرد: «روسیه به تلاش خود برای ترسیم مجدد مرز‌های بین‌المللی با استفاده از زور ادامه می‌دهد و اکنون مسکو در کشورهای غربی منطقه بالتیک به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، تضعیف دموکراسی و ایجاد تفرقه میان شما و نیز ایجاد اختلاف میان کشورتان و دیگر کشورهای اروپایی اقدام می‌کند.»

پنس همچنین در ادعاهای خود افزود مسکو کوشیده است تا «در انتخابات مونته نگرو اختلال ایجاد کند، به پارلمان این کشور حمله کند و حتی قصد جان نخست وزیر این کشور را کرده است» تا به این صورت از پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جلوگیری کند.

روز پنجشنبه، وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعاهای مایک پنس اعلام کرد سیاستمداران آمریکایی در بیانیه‌هایشان «هر چه بیشتر به عمق تنش‌های ابتدایی در دوران جنگ سرد نزدیک می‌شوند.»

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعمال فشار مخرب برای انتخاب میان غرب یا روسیه برای کشورهای حوزه بالتیک، به ناچار به افزایش تنش‌ها در قاره اروپا منجر می‌شود و شرایط منطقه در کل و در کشورهای مختلف را بی‌ثبات می‌سازد.»

بر اساس اظهارات الکساندر پیووارنکو – محقق موسسه مطالعات اسلاوی در آکادمی علوم روسیه –، ادعاهای معاون رئیس جمهور آمریکا از منطق تنش‌های کنونی میان غرب و روسیه تبعیت می‌کند.

با این حال، این کارشناس خاطر نشان کرد امکان دارد کشورهای دیگر حوزه بالتیک، از اقدام مونته نگرو پیروی کنند و علی‌رغم مخالفت مردمی، به پیمان ناتو بپیوندند.

وی در گفتگو با رادیو اسپوتنیک گفت: «در سه سال گذشته، روندی در کشورهای حوزه بالتیک در جریان بوده است که می‌تواند به از بین رفتن موضع بی‌طرفانه آن‌ها منجر شود. البته، بسیاری از مردم نمی‌خواهند کشورهایشان به ناتو بپیوندند. برای مثال، تنها 30 درصد از مردم صربستان از این ایده حمایت می‌کنند. با این‌حال، ممکن است دولت‌های این کشورها، از نظر مردم چشم پوشی کنند.»

در این‌ میان، وزیر خارجه صربستان متذکر شد کشورش با ادعاهای پنس درباره سیاست روسیه در منطقه بالتیک موافق نیست.

وی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی محلی گفت: «ما با اظهاراتی که در این نشست بیان شد، از جمله ادعاها مبنی بر اینکه روسیه خواستار ترسیم مجدد مرزهای بین المللی با استفاده از زور است، موافق نیستیم. هنگامی که تغییر مرزها مطرح می‌شود، (باید به یاد بیاوریم که) این غرب بود که درباره صربستان چنین اقداماتی انجام داد.»

سیاستمداران غربی و سرویس‌های امنیتی، از جمله مقامات آمریکا، مکررا روسیه را از آماده شدن برای انجام کودتا در مونته نگرو متهم کرده اند، بی آنکه مدرکی دال بر این ادعا مطرح کنند. مسکو این ادعاها را رد کرده است. دیمیتری پسکوف – سخنگوی کرملین – این اتهامات را تکذیب کرد و آن‌ها را بی‌اساس و نامعتبر خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار