گفتگوی ملک عبدالله و محمود عباس درباره تنش‌ها در مسجدالاقصی

پادشاه اردن در سفر به رام الله با رییس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تشدید تنش‌ها در مسجد الاقصی گفتگو کرد.

گفتگوی ملک عبدالله و محمود عباس درباره تنش‌ها در مسجدالاقصیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ملک عبدالله دوم – پادشاه اردن – امروز (دوشنبه) برای نخستین بار در پنج سال گذشته برای دیدار با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به کرانه باختری رود اردن که تحت اشغال اسراییل است سفر کرد. دو طرف در این دیدار درباره تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی و گسترش مناسبات سیاسی گفتگو کردند.

درحالی که رهبران دو طرف به طور مکرر در امان، پایتخت اردن و پایتخت‌های دیگر کشورها با یکدیگر دیدار داشته‌اند، پادشاه اردن از دسامبر سال 2012 از رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار نکرده بود. وی پیش از عزیمت با بالگرد به رام الله، با مقامات اسراییلی که کنترل ورودی و خروجی کرانه باختری را برعهده دارند، هماهنگی لازم را به عمل آورده بود.

این دیدار دو هفته پس از افزایش خشونت‌ها در بیت المقدس به دلیل نصب گیت‌های الکترونیک بازرسی در ورودی مسجد الاقصی اتفاق می‌افتد.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان گفت: ما درباره تمامی موضوعات دوجانبه مورد علاقه دو طرف گفتگو کردیم. ما موافقت خود را درباره ایجاد یک کمیته بحران برای ادامه دادن به ارزیابی‌ها درباره اتفاقات رخ داده در مسجد الاقصی و درس‌هایی که باید از این حادثه بگیریم و نیز چالش‌هایی که ممکن است در آینده با آن مواجه شویم، اعلام کردیم.

ملک عبدالله و محمود عباس همچنین درباره تلاش‌های آمریکا برای آغاز مذاکرات سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها که سه سال است تعلیق شده، رایزنی کردند. این دو مقام اعلام کردند اسراییل باید راهکار تشکیل دو سرزمین (فلسطینی و اسراییلی) را به رسمیت بشناسد و به ساخت شهرک‌های صهیونیستی خاتمه دهد.

اردن در سال 1994 اقدام به امضای توافق صلح با اسراییل کرد. به دلیل آنکه درصد قابل توجهی از جمعیت اردن را فلسطینیان تشکیل می‌دهند و مرز مشترک اردن با کرانه باختری، جایگاه این کشور در موضوع فلسطین بسیار حساس است.

انتهای پیام/

ملک عبدالله با محمود عباس دیدار کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار