به مناسبت روز خبرنگار؛

خبرنگاری یکی از مهم‌ترین مشاغل دنیا

یکی از حرفه‌های متفاوت، سخت، مهم و تاثیرگذار در جامعه امروزی بشر، حرفه خبرنگاری است.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر کسی تنها یک بار فرصت زندگی دارد و در این مسیر پر پیچ و خم تنها قادر است که یک سبک از زندگی را تجربه کند.

شغل هر انسانی یکی از وجوه مهم از سبک زندگی او را تشکیل می‌دهد و انتخاب هر حرفه‌ای درهای جدیدی را به روی بشر می‌گشاید و می‌توان گفت انسان‌ها به مختصات شغلی که دارند از روحیات متفاوتی نیز برخوردارند.

مشاغل مختلفی در دنیا وجود دارد که در این میان برخی از آن‌ها سخت‌تر و بعضی دیگر آسان‌ترند، یا بعضی از حرفه‌ها را می‌توان همانند یک کار روزمره دید اما بعضی دیگر پر از ناشناخته‌هایی هستند که برای فهمیدنشان باید در آن شغل غرق شد.

یکی از حرفه‌های متفاوت، سخت، مهم و تاثیرگذار در جامعه امروزی بشر، حرفه خبرنگاری است.

خبرنگاری همان طور که از نامش مشخص است، شغلی در راستای نگارش خبر است و خبرنگار کسی است که به جمع ‌وری و سپس نگارش اخبار مهم روز دنیا در تمامی بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، ورزشی و... می‌پردازد.

اهمیت خبرنگاری از منظرهای گوناگون قابل بحث و بررسی است و در هر وجه و هر حوزه‌ای حرفی برای گفتن دارد، اما اصلی‌ترین وجه آن می‌تواند این باشد که هر جامعه‌ای در نفس خود نیازمند توسعه بوده و پیش شرط این توسعه، اتحاد مردم و آگاهی داشتن است، که راس هرم آگاهی دادن به مردم، رسانه‌ها و هموارکننده این مسیر، خبرنگاران هستند، در واقع این خبرنگار است که با آگاهی رساندن به مردم سعی در پیشبرد جامعه برای رسیدن به اهداف والا و شعور فرهنگی بیشتر دارد.

خبرنگار می‌تواند با قلم جادویی خود غوغا به پا کند و پلیدی‌ها و زشتی‌ها را ریشه‌کن و خوبی‌ها را استوار کند و در خصوص خوبی‌ها یا کژی‌های جامعه حرف‌ها بزند.

می‌توان گفت خبرنگار مردم و هر کسی است که در جامعه مشغول به فعالیت است و می‌توان او را رابطی میان مردم و چهره‌ها دانست.

خبرنگاران را می‌توان جزو معصوم‌ترین و مظلوم‌ترین اعضای جامعه دانست که بی‌هیچ توقعی در جهت آگاهی رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

خبرنگاران مشکلات و مصائب زیادی دارند که از جمله آنها می‌توان نداشتن بیمه را نام برد.

برای خبرنگار واژه ترس، رنگ ندارد و او موظف است که در هر سختی و مشکلی در صحنه حاضر شود و اخبار را مخابره کند.

به همین دلیل که یکی از روزهای تقویم، به این شغل ادای احترام کرده است و هفدهم مرداد ماه پس از شهادت محمود صارمی خبرنگار واحد مرکزی خبر، به نام این نقش مزین شده است.

خبرنگاران خواسته زیادی در مسیر حرفه‌ای خود ندارند و شاید مهم‌ترین خواسته آن‌ها حق خودشان باشد که آن آزادی قلم است، به امید روزی که خبرنگاران بی‌هیچ ترس و هیچ مشکلی از وقایع واقعی پیرامونشان با آزادی بنویسند.

چرا که آزادی قلم حق مسلم هر خبرنگار به شمار می‌رود چرا که قلم مقدس است و در قرآن نیز به آن قسم خورده شده و به هیچ وجه ابزار دست افراد سودجو نخواهد بود و بی‌شک که خریدنی نیست.

روز خبرنگار مبارک

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار