اسلیت: آیا دولت ترامپ معنای «صبر استراتژیک» را می‌داند؟

وب‌سایت اسلیت در گزارشی به مقایسه‌ سیاست‌های دولت ترامپ و اوباما درباره کره شمالی پرداخت.

اسلیت: آیات دولت ترامپ معنای «صبر استراتژیک» را می‌داند؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت اسلیت در گزارشی نوشت: وکیل خصوصی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلایل نامشخص و غیرقابل توضیح اخیراً به ارسال پیام‌هایی درباره کره شمالی در صفحه توییتر خود پرداخته است. «جی سکلو» در یکی از توییت‌هایش نوشته است: «صبر استراتژیک دولت اوباما در مقابل کره شمالی نتیجه‌ای در بر نداشت. ما نمی‌توانیم با مذاکره، کره شمالی را خلع سلاح کنیم. این کار عملی نیست».

ترامپ نیز در این خصوص گفته است «صبر استراتژیک در مورد کره شمالی شکست خورده است». همچنین «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دوره صبر استراتژیک به سر آمده است.

اگر یک بار دیگر اصطلاح «صبر استراتژیک» از زبان یکی از مقامات آمریکا بیان شود، منطقی است از او بپرسیم تعریفش از این اصطلاح چیست و آیا سیاست‌های ترامپ با «صبر استراتژیک» تفاوتی دارد یا خیر.

انتقاد تیم ترامپ از دولت قبلی آمریکا عجیب نیست: به وضوح مشخص است تلاش‌های اوباما برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی به نتیجه نرسید و مطمئناً تیم سیاست خارجی اوباما از بکارگیری عباراتی مانند «صبر استراتژیک» و «رهبری از پشت سر» سودی به دست نیاورد.

برخلاف آنچه سکلو می‌گوید صبر استراتژیک درمورد کره شمالی به معنای مذاکره با این کشور نیست و معنایی کاملا متفاوت دارد. مذاکرات شش کشور چین، ژاپن، کره شمالی، روسیه، کره جنوبی و آمریکا درباره‌ برنامه هسته‌ای کره شمالی در سال 2009 شکست خورد و از آن زمان تاکنون روابط دیپلماتیک پایدار بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ به وجود نیامده است.

کره شمالی در سال 2012 یک توافق کوتاه مدت را امضا کرد که براساس آن این کشور در مقابل دریافت مواد غذایی برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کند. اما چند هفته بعد کره شمالی ماهواره‌ای را به هوا پرتاب کرد که دیگران بر این باور بودند که سرپوشی برای انجام یک آزمایش موشکی بوده است و همین باعث لغو توافق مذکور شد.

در کل دولت اوباما از ایجاد انگیزه برای کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات امتناع می‌کرد. در واقع اوباما با این کار روندی را که همتایان پیشینش «بیل کلینتون» و «جرج دابلیو بوش» در پیش گرفته بودند را دنبال نکرد. روش آنها در نهایت باعث افزایش فشارها بر کره شمالی می‌شد و این کشور وادار می‌شد در ازای دریافت کمک، امتیازاتی را به آمریکا بدهد. اوباما باور داشت کشوری منزوی مانند کره شمالی به زودی از هم فرو می‌پاشد و این نخستین باری نبود که او قدرت رقیبش را نادیده می‌گرفت.

دولت اوباما در سال 2015 درخواست کره شمالی برای از سرگیری مذاکرات را تنها به این دلیل که خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره شامل آن نمی‌شد رد کرد.

اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود بیشتر بر اعمال تحریم‌های بین المللی علیه پیونگ‌یانگ، خرابکاری مخفیانه در برنامه موشکی آن، قرار دادن سامانه‌های دفاع موشکی در اختیار همسایگانش و درخواست از رهبران چین برای تحت فشار گذاشتن این کشور تمرکز کرده بود.

آیا این روند برای شما آشنا نیست؟ برخی از ناظران می‌گویند سیاست ترامپ برای مقابله با کره شمالی بیش از آنچه به نظر می‌رسد مشابه سیاست اوباما است. با اینکه ترامپ به تازگی اعلام کرده برای مقابله با کره از «خشم و آتش» استفاده خواهد کرد، مقامات عالی رتبه دولت آمریکا از جمله رکس تیلرسون - وزیر امور خارجه - می‌گویند سیاست کشورشان نسبت به کره شمالی تغییر نکرده است. پس می‌توانیم سیاست دولت ترامپ را همان «صبر استراتژیک» بنامیم!

انتهای پیام/

سیاست مشابه اوباما و ترامپ در قبال کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
آمریکایی ها بعد از مدت زیادی زالو صفتی و جهان خواری با موج آگاهی مردم جهان از جنایاتشان مواجه شده اند و چاره ای غیر از عقب نشینی و محدود شدن منطقی برایشان وجود ندارد و این موضوع را کره شمالی خوب درک کرده است.
آخرین اخبار