کرمان؛

سُند چوبی، محافظ قوی برای خرما

توری سُند که از درختچه داز بافته می شود ،محافظ خوشه های خرما درفصل خرماپزان است.

سُند چوبی، محافظ قوی برای خرمابه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان   این روز ها که فصل خرما پزان با گرمای بیش از 45 درجه ای هوا همراه شده باغداران مشغول نخل بندان هستند تا خوشه های خوب و دانه درشت با "چیلک "بسته شوند .

گر چه بادهای جنوب که به" لوار سوز" مشهور است باعث شده خوشه های خرما ریزش پیدا کنند و نگرانی زیادی برای کشاورزان  فراهم کرده است .

اما در جنوبی ترین نقطه استان کرمان مردم یک تدبیر منحصر به فرد دارند که مانع ریزش خرما می شود و از خوشه خرما محافظت می کند .

"سُند " بهترین وسیله ای است که کشاورزان می توانند از آن استفاده کنند تا در اوج ریزش خرماها ، این صنعت دست مانند توری اطراف خوشه ی خرما را بپوشاند.

مسعود نادری دهیار دهستان رمشک اعتقاد دارد : سُند از درختچه داز به روش سنتی با دست هنرمند زنان این دهستان بافته می شود وکارایی بالایی برای جلوگیری از خسارت به کشاورز خرما دار، دارد.

وی افزود : این وسیله بهترین محافظ خوشه های خرما در برابر باد ، گرد و غبار و باران است و در تولید محصول مرغوب موثر است زیرا شرایط گرمایی مناسب را برای خرمای نارس فراهم می کند.

نادری به وجود 100 هکتار باغات خرما در منطقه اشاره کرد وافزود : خوشبختانه با احداث کارگاه صنایع دستی و تولید سند کمک خوبی به ایجاد اشتغال ودرآمد زایی برای اهالی شده است.

وی یادآور شد : استانهای خوزستان ، بوشهر و هرمزگان می توانند نیز با استفاده از این صنعت دستی رمشکی ها، جلوی از بین رفتن خرما وخسارت به باغات را بگیرند .

نادری تاکید کرد : این شیوه در صورت پیگیری و تحقق تولید در سطح گسترده، باعث ایجاد اشتغال زیاد وحذف بیکاری در منطقه می شود.

دهیار دهستان رمشک اظهار کرد : علاوه بر اینکه برای محافظت از خوشه های خرما که با سند انجام می شود،بسته بندی این محصول هم در این دهستان به روش های منحصر به فرد در سبد های صنایع دستی تولیدی از درختچه داز تولید انجام می شود،که این روش هم طرف داران خاص خود را داراست که حتی به کشور های حوزه خلیج فارس به صورت سوغاتی برده می شود .

نادری به بسته بندی انواع مختلف این محصول ازجمله (مستوک ؛پات ؛ سندی ؛پارچی؛پشکی ) در این دهستان اشاره کرد و خاطر نشان کرد : خرمای دهستان رمشک یکی از مرغوب ترین و بهترین خرماهای ایران محسوب می شود خرمایی پر مغز شیره دار است که در صورت وجود صنایع تبدیلی و کارگاه مخصوص بسته بندی می تواند باعث رونق منطقه و اشتغالزایی بیشتر شود .

گفتی است دهستان رمشک با۱۵هزار نفر جمعیت درفاصله ۴۸۰کیلومتری از مرکز استان در جنوبی ترین نقطه استان کرمان قراردارد که یکی از بهترین خرمای ایران را داراست که علاوه بر خوشه بندی برای محافظت از آن بسته بندی آن هم به صورت سنتی نیز انجام می شود .

رمشک یکی از مناطق خاصی است که اقتصاد مقاومتی مردمی در آن فعال شده است.

انتهای پیام /ح

 

خرمای رمشک ومحافظت باصنایع دستی چوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار