شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جنگ گزینه نهایی بین آمریکا و کره شمالی نیست/راه برای مذاکره باز است

کارشناس سیاست خارجی گفت: جنگ بین کره شمالی و آمریکا گزینه نهایی نیست و هنوز راه‌هایی برای مذاکره وجود دارد.

نوذر شفیعی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تنش های چین و کره شمالی، اظهار داشت: پیش بینی در حوزه علوم انسانی کار بسیار دشواری است بنابراین ما تنها با احتمالات سر و کار داریم، ممکن است تحت تأثیر بعضی از متغیر‌ها، جنگ حادث شود و یا به دلیل ناشناخته بودن آن متغیرها جنگی رخ ندهد.

وی در ادامه افزود: قاعدتا کشورهایی که به تسلیحات اتمی مجهز هستند نباید با یکدیگر وارد جنگ شوند مگر آنکه منطق سلاح‌های هسته‌ای را ندانند، چرا که اساسا کارکرد این سلاح‌ها استراتژیک است و به نوعی بازدارندگی را به همراه دارد و کاربرد تاکتیکی که استفاده از آن را شامل می‌شود را با خود ندارد.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا و کره شمالی هر دو مجهز به سلاح‌های هسته‌ای هستند و مضاف بر این از قدرت تخریب آن مطلع هستند، نباید با یکدیگر وارد درگیری نظامی شوند مگر اینکه تصور کنیم ترامپ و کیم جونگ اون هر دو اطلاعی از مفاهیم استراتژیک نمی‌دانند.

شفیعی بیان داشت:  استفاده از برخی واژگان بین دو کشور ایالات متحده آمریکا و کره شمالی مانند «آتش و خشم» و تعابیری چون «وقوع جنگی که جهان نمونه آن را ندیده» وجود دارد، ا ما در لابه‌لای همه این‌ها مسائلی خارج از حوزه جنگ هم مخابره می‌شود به طور مثال نمایندگان آمریکا و کره شمالی مدت‌ها است که به صورت محرمانه با یکدیگر مذاکره می‌کنند. 

وی به قطعنامه سازمان ملل که علیه کره شمالی وضع شده است اشاره کرد و گفت: سازمان ملل در قطعنامه 2371 یک راه بینابینی برای خروج از بحران و همچنین فرصتی برای آمریکا و کره شمالی ایجاد کرده است، بنابراین باید راهی برای خروج به وجود می‌آمد.

کارشناس سیاست خارجی بیان داشت: قطعنامه 2371 سازمان ملل هم اکنون راه خروج از بحران را برای کره شمالی ایجاد کرده و حتی به نوعی احتمال درگیری را به سطح پایین‌تری کاهش داده است همچنین در لابه‌لای این فضای تنش آلود رگه‌هایی مشاهد می‌شود که حکایت از راه حل‌ مسالمت آمیز بر پایان دادن اختلاف بین کره شمالی و آمریکا دارد.

کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: با توجه به اینکه از یک سو «ماتیس» وزیر دفاع امریکا با لبخندی مدعی شده که هنوز راه برای مذاکره باز است، «تیلرسون» وزیر امور خارجه این کشور با صحبت‌های تهدیدآمیز ترامپ مخالف است و یا در کنگره آمریکا 60 نفر طی نامه ای  دیدگاه ترامپ را رد می کنند، از سوی دیگر روسیه و چین به کره شمالی فشار می‌آورند که رفتارهایش را تعدیل کند، تمامی این علایم حکایت از این دارد که جنگ گزینه نهایی نیست و هنوز راه‌هایی برای مذاکره وجود دارد.

انتهای پیام/

مذاکره امریکا و کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار