معاون امور اجتماعی بهزیستی قم:

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار

مریم علیشیری گفت: طرح ساماندهی کودکان کار با محوریت خانواده به زودی اجرامی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ مریم علیشیری ،معاون امور اجتماعی بهزیستی قمگفت:با اشاره به اجرایی شدن طرح ساماندهی کودکان کار با محوریت خانواده،رویکرد طرح ساماندهی کودکان خیابانی به زودی تغییر خواهد کرد و از این به بعد ساماندهی کودکان کار در خانواده و به صورت موردی انجام خواهد گرفت.

سال‌هاست که طرح‌های ضربتی در ساماندهی کودکان کار نتیجه نداده است و بعد از مدت‌ها اجرای این طرح چیزی که تغییر نکرده است زندگی این کودکان است که بخش عمده آن بر سر چهارراه‌ها و در خیابان می‌گذرد،کودکانی که اعتمادشان را به جامعه از دست داده‌اند و شعله خشمی را از اجتماع و آدم‌هایش در سینه‌شان روشن کرده‌اند که جایی بالاخره آن را بروز خواهند داد، کودکانی که بیش از هر چیزی به دیده شدن نیاز دارند.

مریم علیشیری افزود:از اجرای این طرح به صورت پایلوت در برخی استان‌ها خبر داد واجرای این طرح در استان قم نیز مقدمات نهایی خود را می‌گذارند و تا پایان سال جاری پذیرش کودکان کار و خیابانی را در مراکز شبانه روزی نخواهیم داشت.

 علیشیری ادامه داد: اجرای طرح ساماندهی به روش گذشته کودکان کار و خیابانی توسط شهرداری و نیروی انتظامی از سطح شهر جذب شده و به بهزیستی انتقال داده می‌شدند که بهزیستی نیز بر اساس قانون اجازه ۲۰ شب نگهداری از این کودکان در مراکز شبانه روزی و انجام امور مددکاری را داشت که بعد از آن معمولاً این کودکان آزاد شده و به محیط خیابان باز می‌گشتند.

این مسئله سازمان بهزیستی را به فکر انداخته است که تغییری در شیوه عملکرد ساماندهی لحاظ کرده و این بار مشکل کودکان کار در بستر خانواده بستری شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم تصریح کرد:در این طرح دیگر شهرداری اقدام به جذب کودکان نخواهد کرد، بلکه کارشناسان آموزش دیده و مجرب مددکاری با کاورها و لباس‌های مخصوص نسبت به ارتباط مؤثر و جلب اعتماد کودک با برقراری ارتباط نزدیک اقدام خواهند کرد.

وی افزود: در شیوه سابق ممکن بود با اقدام نیروهای غیرتخصصی وغیرکارآمد کار غیرکارشناسی و نادرست انجام شده و در نتیجه تبعات ناگواری به همراه داشته باشد.

علیشیری عنوان کرد:با بیان اینکه درطرح ساماندهی کودکان کار به شیوه جدید تلاش می‌شود که مددکار به خانه کودک راه پیدا کند، بر این اساس تلاش می‌شود نسبت به چگونگی و علت حضور کودک در خیابان اطلاعاتی حاصل شده و حل مشکل بر اساس شرایط کودک و خانواده انجام شود.

وی افزود: اگر کودک خیابانی مشاهده شد که به اجبار و با باندبازی به کار یا تکدی‌گری می‌پردازد و در صورتی که خانواده و سرپرستی نداشته باشد تحت حمایت بهزیستی قرار خواهد گرفت و با اجازه قضایی وارد مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست خواهد شد.

وی بخش عمده از کودکان کار استان را مهاجر خواند و افزود: بافت مهاجرپذیر و موقعیت خاص جغرافیایی استان سبب شده است که بیشتر کودکانی که در سطح شهر به کار مشغول‌ هستند بومی نباشند و عمدتاً در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) یا مسجد مقدس جمکران مشغول به کار شده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم با تفکیک کودکان کار و خیابانی، ادامه داد: ۷۰ درصد از کودکان کار خانواده دارند و با اطلاع یا اجبار خانواده کار می‌کنند و کودکان خیابانی که موارد حادی هستند که تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند درصد کمی در استان مشاهده می‌شوند.

علیشیری خاطرنشان کرد: صرف کار کردن را در صورت آموختن مهارت برای کودک را مضر ندانست و در صورتی که دلیل به کارگیری کودک ناتوانی مالی خانواده باشد، کودک تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار خواهد گرفت تا بتواند بعد از ۱۸ سالگی در یک حرفه و مهارت ویژه مشغول به کار شود.

کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدامی بسیار پیچیده و مانند کلاف سردرگمی است که به سایر آسیب‌ها متصل است و تنها با کار منطقی و کارشناسی می‌توان در مقابل تبعات ناگوار آن ایستادگی کرد و حالا توجه به خانواده در ساماندهی کودکان کار تا حدودی بارقه‌های امیدی از مدیریت صحیح این آسیب را روشن کرده است.

انتهای پیام/ح

بیشتر کودکان کارقم بومی نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار