واکسیناسیون یازده هزار سگ علیه بیماری هاری

معاون فنی و سلامت دامپزشکی استان گفت :هرسال 20 هزار سگ گله و صاحبدار در استان علیه بیماری هاری واکسینه و قلاده گذاری می شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ حمید رمضانی معاون فنی و سلامت اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه هرساله 20 هزار سگ گله و صاحبدار در خراسان شمالی علیه بیماری هاری واکسینه و قلاده گذاری می شود، گفت: در چهار ماه اخیر 11 هزار سگ گله و صاحبدار به طور رایگان واکسینه و قلاده گذاری شد.

وی افزود: بر اساس آمار موجود 24 تا 25 هزار قلاده سگ گله در استان وجود دارد که هر سال 75 درصد آنها علیه بیماری هاری واکسینه می شوند.

وی با بیان اینکه حیوان گزیدگی و وجود سگ های ولگرد یکی از مشکلات بهداشتی در استان است، گفت: جمع آوری سگ های ولگرد برعهده شهرداری ها و بخشداری هاست که باید مرکزی را برای جمع آوری این حیوانات در نظر بگیرند.

حمید رمضانی افزود: دامپزشکی استان نیز طرح عقیم سازی سگ های ولگرد را در دستور کار دارد که در صورت همکاری شهرداری ها و بخشداری ها اجرا می شود.

گفتنی است، هاری از جمله بیماری‌های مشترک و قابل انتقال از حیوان به انسان است که اگر ابتلا به آن با تدابیر سریع بهداشتی درمانی و پیشگیرانه همراه نباشد، خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد. ویروس هاری در بزاق پنهان شده و به طور معمول با گزش حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود و ترس و حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلو‌تلو خوردن و تشنج از علائم بیماری هاری است.

انتهای پیام/آ

اجرای طرح عقیم سازی سگ های ولگرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.