فرزانه مطرح کرد؛

‎تغيير كوريكلوم آموزشى با هدف محدودكردن فعاليت اپتومتريست ها

عضو هيئت مديره انجمن اپتومترى گفت: برخى قصد دارند با هدف محدود كردن فعاليت اپتومتريست ها كوريكولوم‌آموزشى را تغيير دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالله فرزانه عضو هيئت مديره انجمن علمى اپتومترى در نشست خبرى بيستمين كنگره اپتومترى كه در محل انجمن برگزار شد، با بیان اینکه تازه ترین دستاوردهای اپتومترى در این کنگره  ارائه مى شود، گفت: يكى از محورهاى مهم بيستمين كنگره اپتومترى كم بينايى و نابينايى و روش هاى تشخيص و درمان است.

وى ادامه داد: كم بينایی علل متفاوتى در كشورهاى مختلف جهان دارد و بيمارى هايى مانند آب سياه، آب مرواريد، عفونت ها و رتينوپاتى نوزادان نارس از مهمترين علل كم بينايى و نابينايى محسوب مى شود.

فرزانه با بيان اينكه در همه دنيا اپتومتريست ها مراقبين خط اول بينايى هستند، گفت: اپتومتريست ها پتانسيل بالايى در زمينه تشخيص به موقع مشكلات و ارجاع بيماران به متخصصان دارند اما در ايران از اين قابليت استفاده نمى شود.

عضو هيئت مديره انجمن علمى اپتومترى به لابى گرى برخى چشم پزشكان اشاره كرد و گفت: در ماه هاى اخير عده اى تصميم دارند فعالیت اپتومتریست ها را  با تغييرات در كوريكلوم  اپتومترى و چشم پزشكى محدودتر كنند همچنین برخى از خدمات چشم پزشكى را که كار اصلى اپتومتريست هاست از آنها بگيرند و اين يكى از چالش هاى مهم حوزه اپتومترى است.

وى تاكيد كرد: محدودكردن فعاليت اپتومتريست ها خلاف جهت حركت جهانى است اين در حالى است كه در دنيا به دنبال اين هستند ابزارها دقيق در اختيار اپتومتريست ها قرار بگيرد و تاكيد دارند كه آنها تنومترى را براى تشخيص به موقع آب سياه و اندازه گيرى فشار چشم به منظور پيشگيرى از كم بينايى و نابينايى انجام دهند.

فرزانه عنوان كرد: دنيا به سمتى مى رود كه اپتومتريست ها دستگاه تشخيصي دقيق داشته باشند تا در تشخيص بيمارى ها كمك کننده باشند البته براساس مذاكرات ما قرار است  تصميم گيرى در زمينه كوريكلوم هاى آموزشى اپتومتری مطابق استانداردهاى جهانى پيش برود.

عضو هيئت مديره انجمن علمى اپتومترى با بيان اينكه مركز كم بينايی پيشرفته در ايران كم داريم يا به عبارتى نداريم، گفت: ٤ مركز براى كم بينايى در كشور وجود دارد و براى بازتوانى كم بينايى يك اپتومتريست، يك متخصص چشم، يك درمانگر به صورت تيمى بيماران را درمان مى كنند و آنها را به زندگى عادى بر می گردانند.

وى افزود: اغلب بيماران كم بينا علاوه بر مشكلات بينايى وضع اقتصادى خوبى ندارند، در دنيا كلينيك هاى كم بينايى را انجمن هاى خيريه اداره مى كنند که جاى آن در كشور ما خالى است، این کلینیک های کم بینایی خدمات ارزشمندى به مردم مى دهند.

فرزانه عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری‌ عنوان کرد: اپتومتریست‌ها به دنبال ارتقا دانش خود هستند و در همه دنیا تلاش می‌کنند این رشته ارتقا پیدا کند، اکنون کارشناسی ارشد اپتومتری‌ در 3 دانشگاه و دکترا در 2 دانشگاه وجود دارد اما جای دکترای حرفه‌ای اپتومتری‌ با وجود قابلیت‌های این رشته در مراقبت از آسیب‌های چشمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خالی است.

عضو هيئت مديره انجمن علمى اپتومترى به روی زمین ماندن طرح جهانی 2020 در زمینه بیماری های چشمی و کاهش کم‌بینایی و نابینایی‌ اشاره کرد و گفت: 17 سال پیش در جهان طرحی با عنوان 2020 شروع شد و در این طرح مقرر بود تا عواملی که منجر به کم‌بینایی‌ و نابینایی‌ می‌شوند مانند گلوکوم‌، آب مروارید، آب سیاه و تنبلی‌ چشم کاهش پیدا کنند.

وی افزود: این طرح در کشور ما آغاز شد اما به دلیل آنکه از اپتومتریست‌ها به عنوان مر‌اقبین اولیه بینایی در نظام سلامت استفاده نشد و با وجود برخی تنگ‌نظری‌ها در افرادی که سلامت مردم برای آنها اولویت‌ نیست‌ و با توجه به اقدامات انجمن چشم پزشکی در اجرای این طرح موفق نبودیم‌ و هیچ دستاوردی‌ نداشتیم اما انتظار سازمان بهداشت جهانی از ما این است که این طرح را به خوبی پیش ببریم‌ و بر اساس مطالعات انجام شده در بیمارستان‌ فارابی‌ این طرح به خوبی پیش نرفته است.

عضو هیأت‌ مدیره انجمن ملی اپتومتری‌ ایران، گفت: با وجود برخی لابی‌گری چشم پزشکان اپتومتریست‌ها از وزارت بهداشت گلایه‌مند‌ هستند و نگران محدود شدن وظایف خود و آسیب آن به سلامت مردم هستند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار