پایان رسمی نیم قرن جنگ میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک

سرانجام با خلع سلاح کامل شورشیان فارک، پس از نیم قرن میان این گروه شبه‌نظامی و دولت کلمبیا صلح برقرار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله؛ دولت کلمبیا اعلام کرد، درگیری نظامی با شورشیان فارک رسما خاتمه یافت. آخرین سلاح‌های این گروه شورشی تحویل نهادهای قانونی شده و به طور رسمی صلح در کلمبیا برقرار شد. تحویل سلاح‌های اعضای فارک در حضور ناظران سازمان ملل انجام شد و این نهاد بین‌المللی نیز اعلام صلح در کلمبیا را تایید کرد.

فارک به گروه نیروهای مسلح کلمبیا گفته می‌شود که بزرگترین گروه شورشی در این کشور به حساب می‌آید. بیش از نیم قرن میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا نزاع خونین وجود داشت. اعضای گروه فارک روز گذشته باقیمانده تسلیحات و مواد منفجره‌ای را که در اختیار داشتند در دو کانتینر تحویل نمایندگان سازمان ملل دادند. «خوزه مانوئل سانتوس»، رئیس جمهور کلمبیا، شخصا در مراسم تحویل آخرین سلاح‌های فارک شرکت کرد و در پایان مراسم گفت: امروز مخاصمه واقعا تمام شد. دشمنی آخرین نفس خود را کشید و اکنون دوران جدید در تاریخ ملت ما آغاز شده است.

قرار است بخشی از سلاح‌های تحویل داده شده، ذوب شوند و بخشی دیگر به عنوان یادبود صلح کلمبیا در هاوانا و نیویورک (مقر سازمان ملل)، به نمایش گذاشته شود.

مذاکرات صلح در کلمبیا بیش از چهار سال به طول انجامید. در مجموع 8 هزار و 112 قبضه اسلحه، 1.3 میلیون گلوله، 22 تن مواد منفجره، 3 هزار نارنجک و 1000 مین از طرف گروه فارک تحویل «ژان آرنو»، فرستاده ویژه سازمان ملل در کلمبیا، شد.

«آرنو» درباره این اقدام گروه فارک گفت: این کار، کلمبیا را در مسیر یک آینده جدید قرار داد.

«ایوان مارکز»، یکی از سرکرده‌های فارک و مذاکره کننده این گروه با دولت کلمبیا، با بیان اینکه روند خلع سلاح از سوی ناظران سازمان ملل متحد تایید شده، اظهار داشت: این کار نخستین قدم فارک برای ورود به عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کلمبیا است.

به موجب قرارداد صلح، فارک می‌تواند با تشکیل یک حزب به فعالیت سیاسی بپردازد.

قرارداد صلح میان گروه فارک و دولت کلمبیا هشت ماه پیش امضا شد و در این مدت حدود ۷ هزار زن، مرد و کودک عضو فارک با نظارت سازمان ملل متحد سلاح خود را تحویل داده‌اند. قرار است این افراد در ۲۶ مرکز در سراسر کلمبیا تحت آموزش قرار بگیرند و پس از طی این دوره مانند سایر شهروندان این کشور وارد جامعه شوند.

در جریان بیش از 50 سال درگیری نظامی میان شورشیان فارک و ارتش کلمبیا، نزدیک به 250 هزار نفر جان خود را از دست دادند و میلیون‌ها نفر به دلیل درگیری‌های خونین از خانه و شهر خود آواره شدند.

انتهای پیام/

شورشیان فارک در کلمبیا کاملا خلع سلاح شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار