دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان:

بسیاری از اراضی کشاورزی شرق اصفهان به کانون فرسایش بادی تبدیل شد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: بسیاری از زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان به دلیل عدم بهره برداری و احیا، به کانون فرسایش بادی تبدیل شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اسفندیار امینی  اظهار داشت: با خشکی زاینده رود گستره وسیعی از اراضی کشاورزی به ویژه در شرق به اراضی بایر، موات و کانون های فرسایش بادی تبدیل می شود.

وی بیان داشت: گرد و غباری که از اراضی زراعی به هوا بلند می‌شود حاوی انواع مواد شیمیایی حاصل از مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات با دوره ماندگاری زیاد است که سلامت جوامع شهری و روستایی را به مخاطره می‌اندازد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: ریزگردهای برخاسته از اراضی کشاورزی متروک شده در اثر خشکی زاینده رود به دلیل وجود مواد سمی شیمیایی در آنها با ریزگردهایی که از بیابان‌ها به هوا بلند می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است.

وی گفت: بدون زاینده رود تالاب گاوخونی به طور کامل خشک خواهد شد و به کانون بزرگ تولید ریزگردهای حاوی فلزات سنگین در منطقه مرکزی کشور تبدیل خواهد شد.

امینی اعلام کرد: بر اساس پژوهش محققان دانشگاه صنعتی اصفهان خطر تبدیل شدن تالاب به کانون بزرگ تولید ریزگردهای حاوی فلزات سنگین با قابلیت انتقال یک هزار کیلومتر در کمین مناطق وسیعی از کشور است. این در شرایطی است که سه مرکز استان یعنی اصفهان، شهرکرد و یزد با فاصله ای کمتر از ۲۰۰ کیلومتری این کانون تولید ریزگرد در معرض بیشترین آسیب ها خواهد بود.

وی بیان داشت: راهکار مقابله با این خطر فاجعه بار احیای مجدد رودخانه و تامین منابع تأمین کننده آب تالاب است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: جریان دائمی آب در زاینده رود سبب رونق گردشگری و توریسم و در نتیجه سبب رونق کسب و کار می‌شود.

وی بیان داشت: با وجود آب زاینده رود، دامدار و کشاورز درآمد بیشتر و قدرت خرید بیشتری خواهد داشت که تاثیر روی درآمد کسبه و مردم شهری نیز دارد.

امینی تصریح کرد: در صورت جاری بودن زاینده رود ساخت و ساز بار دیگر رونق خواهد گرفت و روند کنونی خارج شدن سرمایه‌ها از شهر و استان متوقف خواهد شد و در پی بازگشت سرمایه‌ها به شهر نه تنها بسیاری از مشاغل شهری که مستقیماً نیاز به آب دارند رونق بیشتری می گیرد، بلکه بسیاری از دیگر مشاغل نیز توسعه می یابد.

وی اضافه کرد: احیای زاینده رود برای شهرداری و مدیریت شهری مهم است چون عدم وجود آب کافی برای کشت و زرع و به تبع آن از رونق افتادن مشاغل خدماتی و وابسته به کشاورزی در روستاها سبب مهاجرت گسترده جوامع روستایی به شهرها و گسترش غیر قابل مهار حاشیه نشینی و پیامد های آن برای شهرداری می شود.

 انتهای پیام/م

خطر تبدیل شدن تالاب به کانون ریزگردها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.