قاسم پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آموزش غیردانشگاهی در نظام سلامت مشکلی را رفع نمی‌کند

عضو هئیت مدیره نظام پرستاری شیراز گفت: آموزش غیردانشگاهی در نظام سلامت مشکلی از جامعه برطرف نمی کند و باید جایگاه بالین و آموزش برای متولیان سلامت تبیین شود.

آموزش غیردانشگاهی در نظام سلامت مشکلی را رفع نمی کندقاسم قاسم پور عضو هئیت مدیره نظام پرستاری شیراز در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: آموزش پرستار غیر دانشگاهی از موضوعاتی است که چندی پیش در نظام سلامت مطرح شد که با طرح دوباره آن تحصیل کردگان و شاغلان این حرفه حساس دچار سرخوردگی شده و باتوجه به سیستم پزشک سالاری و تمامیت خواه جاری در وزارت بهداشت، ترک حرفه و مهاجرت پرستاران افزایش یافت، در نتیجه برای چندین سال نه تنها کمبود پرستار جبران نخواهد شد بلکه بحرانی بزرگتر گریبانگیر نظام سلامت کشور خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: مدیریت کلان نظام سلامت بی تردید به این تبعات واقف است لذا شکی نیست که در پشت پرده چنین طرح هایی نیت های انحصارگرایانه بدون توجه به نتایج تاسف انگیز آن نهفته است، جامعه پرستاران همچنان خواهان مطالبات خود است.

قاسم پور گفت: محور مهم و اصلی بررسی آسیب شناختی این طرح، تحلیل از منظر حقوق انسانی و شهروندی است، در حالی كه در کشورهای پیشرفته پس از چند دهه تحقیق و پژوهش و تجربه، مراقبت حرفه ای در هر سه سطح پیشگیری، درمان و توانبخشی محور اصلی نظام سلامت قرار گرفته است، متأسفانه مدیریت نظام سلامت در کشور ما به دنبال آموزش غير آکادمیک ارائه دهندگان اصلی خدمات سلامت هستند که می تواند از نقطه نظر تضییع حقوق شهروندی آحاد جامعه مورد نقد و بررسی قرار ،چرا که بازندگان اصلی این موضوع اقشار مختلف جامعه خواهند بود.

رسیدگی به سلامت مردم نباید سلیقه ای شود

وی افزود: در حالت بسیار خوشبینانه و بدون هیچ پیش داوری می توان اینگونه تحلیل کرد که اجراى طرح های این چنینی جهت کاهش هزینه های آموزش و صرفه جویی در نظام سلامت است.

قاسم پور  در ادامه گفت: جامعه پرستاری کشور به عنوان صف اول خدمات دهى به ارائه خدمات سلامت به مردم می پردازد و متولیان سلامت کشور در تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این گروه ها نباید از نظرات این حرفه حساس غافل شوند بلکه این موضوع باید پیش از هر اقدام نسنجیده و غیر کارشناسی در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان گفت: ورود به اصلاح نظام پرداخت و توزیع منابع سخت است، چشم پوشی از درآمد های کلان متولیان سلامت در بخش خصوصی، پزشک سالاری ، آموزش های غیرحرفه ای ، بازنگری حقوق مادی و معنوی پرستاران و حفظ جایگاه این قشر بخشی از مطالبات پرستاران است که امیدواریم در نگاه جدید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و سلامت مردم درگیر سلیقه افراد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار