کبریایی زاده در نشست خبری همایش سالانه داروسازان هشدار داد؛

بیماری‌های قلبی و کلیوی در کمین مصرف کنندگان داروهای مسکن‌

رئیس سندیکای داروسازان ایران گفت: در کشور ما مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک و مسکن بسیار بالا است.

بیماری‌های قلبی و کلیوی در کمین مصرف کنندگان داروهای مسکن‌به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای داروسازان در نشست خبری شانزدهمین همایش انجمن داروسازان ایران که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به محور‌های این همایش اظهار کرد: ما به سمتی حرکت می‌کنیم نیازمند توجه ویژه به داروی بیماری‌های اعصاب و روان هستیم و همایش امسال را در این زمینه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: دلیل انتخاب این موضوع آن است که وقتی گروه‌های مختلف درمانی را از نظر نرخ نوآوری و توجه مورد مطالعه قرار می‌دهیم می‌بینیم که بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان در صدر تحقیقات بودند و جز چهار گروه اول مورد تحقیق در جهان هستند.

کبریایی‌زاده عنوان کرد: الگوی زندگی بشر به سرعت تغییر کرده و بیش از ۶۰ درصد جمعیت در شهر‌های زندگی می‌کنند و حتی روستاییان نیز در زمینه مشکلات اعصاب در معرض آسیب هستند.

رئیس سندیکای داروسازان گفت: در طول ۱۰۰ سال گذشته بیماری‌های اعصاب رشد زیادی داشته و در ایران هم دارو‌های گروه اعصاب و روان رشد مصرفی بیشتری نسبت به سایر گروه‌های دارویی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل لازم دیدیم تا تجویز و مصرف منطقی دارو‌های حوزه اعصاب و روان و تازه‌های این حوزه به اطلاع داروسازان برسد.

وی افزود: بیماری‌های اعصاب و روان در رده بیماری‌های روانشناسی قرار دارند که دارو درمانی و مصرف منطقی در شانزدهمین همایش داروسازان مورد توجه قرار گرفته است.

کبریایی‌زاده تصریح کرد: حوزه دارودرمانی بیماری‌های اعصاب یک مبحث اجتماعی است و باید درباره جامعه در این حوزه بحث شود و ما در این همایش آخرین وضعیت دارودرمانی را با حضور متخصصان وزارت بهداشت و اقتصاد دارو مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رئیس سندیکای داروسازان با اشاره به مصرف غیرمنطقی دارو در کشور گفت: در ایران دارو زیاد مصرف نمی‌شود بلکه مصرف دارو غیرمنطقی است، مثلا مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک بسیار بالا است و دارو‌های دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی کم مصرف می‌شود.

کبریایی‌زاده تصریح کرد: متاسفانه در فرهنگ عامه ما مصرف دارو‌های اعصاب و روان نشانه دیوانگی است و به همین خاطر مردم در زمان ابتلا به این بیماری‌ها دیر به پزشک مراجعه می‌کنند و توجه به این موضوع چالشی جدی در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: ما از جمله کشور‌هایی هستیم که مصرف غیرمنطقی دارو‌های ضد درد را داریم در حالی که درد بیماری نیست و یک علامت محسوب می‌شود و نباید با مصرف مسکن درد را سرکوب کرد بلکه نشانه و علت آن را یافت.

رئیس سندیکای داروسازان عنوان کرد: در شانزدهمین همایش داروسازان ایران دارودرمانی درد نیز یکی از موارد مورد بحث است و گزارش‌هایی از عوارض جانبی دارو‌های ضد درد و پیامد‌های منفی آن برای سلامت بدن داده می‌شود.

کبریایی‌زاده ادامه داد: آسیب‌های کلیوی عصبی و قلب و عروق ناشی از مصرف مسکن بسیار بالا است و باید در زمینه مصرف مسکن فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دارودرمانی آخرین اقدام برای اختلال خواب است، گفت: موضوع خواب که یکی از مهمترین بخش‌های زندگی هر فرد است باید مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل ما دارودرمانی در اختلالات خواب را در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

رئیس سندیکای داروسازان افزود: در حوزه اختلالات خواب در درجه اول باید در صدد برطرف کردن عامل ایجاد کننده باشیم و در این همایش استادان و متخصصان حوزه خواب سخنرانی‌هایی دارند.

کبریایی‌زاده عنوان کرد: در شانزدهمین همایش داروسازان ایران سم‌شناسی و مسمومیت با الکل نیز یکی از مباحثی است که مطرح می‌شود.

وی افزود: اعتیاد یک بلای خانمان‌سوز است و فرد معتاد از نظر جسمی و روحی به مواد مخدر وابستگی پیدا می‌کند و متاسفانه ما شاهد آن هستیم دارو‌های مخدر مدام در حال تغییر و تحول هستند و این به کشور آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار