فراموش کردن خاطرات ناگوار؛ نوید کشفی جدید در دنیای پزشکی

برخی افراد خاطرات ناگوار را هرگز فراموش نمی‌کنند که این موضوع تاثیر مخربی بر ذهن آن‌ها می‌گذارد، اما کشفی جدید در دنیای پزشکی نوید فراموش کردن خاطرات منفی را به افراد می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کارشناسان به تازگی موفق به کشف منطقه جدیدی در مغز انسان شده اند که در آنجا سلول‌های جدید برای پردازش خاطرات تولید می‌شود. این سلول‌های بنیادی  در بخش آمیگدال مغز وجود دارد و با یادآوری و یا فراموش کردن خاطرات ناگوار در ذهن افراد مرتبط است؛ تا پیش از این تحقیق گمان می‌رفت که سلول‌های مغزی جدید تنها در بخش هیپوکامپ مغز تولید می‌شوند.

کشف مناطقی جدید در مغز برای کمک به فراموش کردن خاطرات ناگوار
دانشمندان امیدوار هستند یافته‌های آن‌ها منجر به کشف درمان جدیدی برای کمک به تسکین شرایط روحی ناپایدار از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و درمان شوک پس از حادثه شود.

این یافته‌ها حاصل پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه کوئیزلند است که موفق به کشف منطقه‌ای جدید در مغز شده اند که در آنجا سلول‌های مغزی تولید می‌شود.

منطقه آمیگدال مغز همچنین نقش مهمی در برخورد و رویارویی با ترس دارد و می‌تواند محرک‌های ایجاد ترس را کنترل و مهار کند.

کارشناسان همچنین دریافته اند نوعی ارتباطات بسیار پیچیده در این ناحیه از مغز وجود دارد که با ایجاد شرایط استرسی و اضطراب در افراد مرتبط است.

تا پیش از این تحقیق دانشمندان اعتقاد داشتند که در دوران بزرگسالی نورون‌های مغزی جدید ساخته نمی‌شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مغز همچنان در حال ساخت سلول‌های مغزی در بخش‌هایی مرتبط با احساسات و عواطف است.

کشف مناطقی جدید در مغز برای کمک به فراموش کردن خاطرات ناگوار
در اثر ترس، استرس و نیز شوک ناشی از حادثه، بدن انسان دچار مشکلاتی از جمله افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، افزایش تعریق بدن به ویژه پیشانی و کف دست ها، لکنت زبان، ریزش موی سر، گشاد شدن مردمک چشم‌ها و لرزش بدن می‌شود.

علاوه بر مشکلات فیزیکی اختلالات روحی نیز در اثر ترس در افراد ایجاد می‌شود که زمینه  ساز ابتلای فرد به انواع بیماری‌های اعصاب و روان می‌شود.

کارشناسان، سلول‌های این بخش خاص از مغز که بین 2 ناحیه آمیگدال و هیپوکامپ قرار دارد را نوروژنز نام گذاری کرده اند و در حال بررسی پیدا کردن راهکار‌های درمانی برای کمک به کاهش استرس و فراموش کردن حوادث ناگوار در بازماندگان هستند.

منبع Dailymail

انتهای پیام/

کشف مناطقی جدید در مغز برای کمک به فراموش کردن خاطرات منفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار