پژوهشگران اصفهانی نخستین بار به دانش فنی ساخت ربات تصویربرداری و رادیوگرافی لوله‌های انتقال و مخازن با فناوری پرتوافکنی گاما و ایکس دست یافتند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر این گروه پژوهشی وسازنده این ربات ها گفت: ربات تصویربرداری و رادیوگرافی لوله های انتقال و مخازن در بردارنده فناوری پرتوافکنی گاما و ایکس قابلیت عیب یابی لوله ها و مخازن فلزی و آزمایش رادیوگرافی جوشکاری آنها را دارد.

جواد داستان پور افزود: این دستگاه با اتوماسیون، هوشمندسازی و سنسورینگ مناسب شرایطی فراهم آورده تا از وقوع هرگونه مشکل و حادثه احتمالی در مسیر انجام کار جلوگیری و سختی انجام کار هم به حداقل و امنیت کاربر به حداکثر برسد.

وی طراحی این رادیوگراف را با منوی کاربری بسیار ساده بیان کرد و گفت: بطوری که با نمایشگری لمسی تمامی اعمال کنترلی و خطاهای ربات به صورت کامل فارسی و به سهولت قابل دسترسی است.

وی افزود: نیاز به نیروی انسانی کمتر از روش های سنتی، زمان کمتر عملیات در فرایند پرتو افکنی، ایمنی بیشتر کاربرها در انجام فرایند، ایمنی بیشتر ربات در طول فرایند، دقت بیشتر رادیو گرافی، سهولت در فرایند، هزینه تمام شده کمتر دستگاه و انجام همزمان رادیوگرافی با تیوب لامپ ایکس و پرتوافکنی گاما بر روی یک دستگاه، یک دهم قیمت مشابه آمریکایی را از مزایای این دستگاه بیان کرد.

طراحی و سازنده ربات بومی سازی شده با فناوری پرتوافکنی گاما و ایکس گفت: این فناوری پیش از این در انحصار کشورهای امریکا، انگلیس، آلمان، روسیه و چین بود که با دستیابی به فناوری ساخت آن ایران به جمع سازندگان آن پیوست.

جواد داستان پور افزود: این دستگاه با قیمتی برابر یک دهم نمونه آمریکایی دارای توانمندی عملکردی بالاتری درمقایسه با مشابه خارجی است.

وی تاکید کرد: این فناوری ایده خسرو شاطالبی شش ماه ساخته شده و سریع وارد مرحله تجاری سازی وانبوه شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.