عتیقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

رصد همنشینی هلال ماه و سیاره زهره در صبحگاه شنبه

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: همنشینی هلال ماه و سیاره زهره در صبحگاه روز شنبه ۲۸ مرداد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

رصد همنشینی هلال ماه و سیاره زهره در صبحگاه شنبه

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره همنشینی هلال ماه و سیاره زهره (ناهید) در صبحگاه روز شنبه 28 مرداد اظهار کرد: ساعت 09:15 صبح روز شنبه سیاره زهره در 2.2 درجه‌ای شمال ماه قرار دارد و در کمترین فاصله با هلال کاهنده ماه دیده می‌شود.

وی بیان کرد: سیاره ناهید حدود ساعت 03:40 دقیقه بامداد در صبح ها طلوع می‌کند و بسیار درخشان است، قدر این سیاره (3.39-) محاسبه شده و با توجه به میزان قدر، سیاره زهره بسیار پرنور بوده و به ملکه آسمان معروف است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره زهره برخی اوقات در صبحگاه و گاهی در شامگاه دیده می‌شود و اگر از درون تلسکوپ به این سیاره نگاه کنیم دارای آبله است و همچون ماه با فاز‌های مختلف هلال ، بدر و کو‌ژ دیده می‌شود.

عتیقی عنوان کرد: سیاره زهره در مقایسه با زمین به خورشید نزدیک تر و از نظر فاصله نسبت به خورشید دومین سیاره است.

وی تاکید کرد: ساعت 17:44 عصر روز جمعه 27 مرداد، ماه به کمترین فاصله با زمین می‌رسد به طوری که فاصله آن با زمین حدود 366 هزار کیلومتر است. ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین و دومین جرم از نظر نزدیکی به زمین سیاره زهره است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به نزدیک بودن سیاره زهره نسبت به سیاره مریخ به زمین گفت: کمترین فاصله سیاره زهره با زمین 42 میلیون کیلومتر است بنابراین وقتی می‌بینیم که سیاره ناهید و ماه در نزدیکی هم قرار دارند به این معنا است که این 2 جرم آسمانی در راستای دید ناظر زمینی قرار گرفته‌اند.

عتیقی تصریح کرد: ماه حدود سه هزار و 476 کیلومتر قطر دارد و سیاره ناهید که به خواهر زمین معروف است، قطری شبیه قطر زمین داشته و قطر آن 12 هزار و 104 کیلومتر است سیاره ناهید در برابر ماه به صورت جرم ستاره و نقطه‌ای مانند مشاهده می‌شود که این ناشی از فاصله چند ده کیلومتری این سیاره در صبحگاه این روزها با سیاره زمین است.

وی افزود: همنشینی ماه و ناهید معمولا بر روی پرچم برخی از کشورها یا علامت گذاری‌هایی که از گذشته بوده، دیده می‌شود و برای عکاس های نجومی سوژه جذابی به شمار می‌آید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سیاره ناهید جو متر‌اکمی دارد به نحوی که از درون تلسکوپ ابرهای اطراف این سیاره قابل مشاهده است. نسبت بازتاب سیاره ناهید بالاترین نسبت بازتاب در بین سیاره‌ها بوده و 76 درصد است.

عتیقی یادآور شد: با توجه به شدت نور سیاره ناهید و بزرگ هلال صبحگاهی ماه این امکان برای منجمان آماتور وجود دارد که در شهرها و روستاهایی که آلودگی هوا ندارند این اجرام را در نور روز رصد کنند که در اصطلاح در بین رصد گران به رصد در روز مشهور است. بنابراین در شهرهایی که آلودگی هوا ندارند در صبح روز شنبه 28 مرداد همنشینی این 2 جرم آسمانی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

انتهای پیام/

تماشای زیبای همنشینی هلال ماه و سیاره زهره در روز شنبه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار