فرماندار بستان آباد ؛

مرمت خانه پدری استاد شهریار در مراحل پایانی است

فرماندار بستان آباد با اشاره به 27 شهریور روز ملی شعر و ادب و سالروز بزرگداشت استاد شهریار، گفت: بهسازی و مرمت خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم تا 27 شهریور آماده بهره برداری شود.

مرمت خانه پدری استاد شهریار در مراحل پایانی استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی بدرشکوهی  فرمانداربستان آباد ،روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان همچنین از وضعیت نامناسب غسالخانه ها و آرامستان های این شهرستان به ویژه در مناطق روستائی انتقاد کرد.

سید محمد حسین بهجت تبریزی در شهریور ماه سال 1285 هجری شمسی در روستای خشکناب بستان آباد به دنیا آمد.

علاقه استاد شهریار به روستای خشکناب و خانه پدری بر کسی پوشیده نیست تا جایی که از این روستا بارها در منظومه های شعر خود استفاده کرده است.


وی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات مربوط به غسالخانه ها و آرامستان ناشی از نبود متولی و مسئول در این حوزه است.


وی ادامه داد: برای ساماندهی غسالخانه ها باید شهرداران و دهیاری ها با جدیت وارد عمل شوند.

فرماندار بستان آباد افزود: مراسم بزرگداشتی به همین مناسبت در زادگاه پدری استاد فقید شهریار برگزار خواهد شد.


امام جمعه بستان آباد نیز در این جلسه با ابراز نارضایتی از رواج فرهنگ اسراف در شهرستان، گفت: متاسفانه مجالس ترحیم و بزرگداشت اموات در شهرستان به محل ریخت و پاش و اسراف تبدیل شده است و هزینه های هنگفتی را به مردم و جامعه تحمیل می کند.


حجت الاسلام سیدرضا رضوی خواستار فرهنگ سازی و اصلاح روش ها در این خصوص شد و گفت: یکی از مواردی که می تواند جایگزین ریخت و پاش و اسراف مراسم های ترحیم شود، زمینه سازی برای آزادی زندانیان و حمایت از کودکان بی سرپرست می باشد که باید فرهنگ این کار در شهرستان ایجاد شود.

شهرستان بستان آباد با حدود یکصد هزار نفر جمعیت در فاصله 55 کیلومتری شرق تبریز واقع است.


شهریار دوران کودکی خود را در میان روستائیان صمیمی و خونگرم خشکناب در کنارکوه حیدربابا گذراند و همچون تصویر برداری توانا خاطرات زندگی خود را در میان مردم روستا و در کنار آن کوه به ذهن سپرد و بارها در اشعار خود از آن خاطرات و فضای روستا یاد کرد.

قرار بود خانه پدری استاد شهریار در 300 متر مربع بافت اعیانی و دو تا سه هزار متر مساحت ساخته شود و آسفالت جاده دسترسی روستا را نیز ارگان های دیگر پذیرفته اند.

خشکناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. روستای خشکناب با توجه به این که زادگاه سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر پارسی‌گوی آذری‌زبان می باشد، سرمایه عظیمی برای فرهنگ دوستان به شمار می آید.

این روستا به صورت شیب داردر دامنه‌های کوه‌های بزقوش واقع شده‌است و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد می‌باشد. این روستا از سطح دریا 1810 متر ارتفاع دارد.


خشکناب، در گذشته یکی از روستاهای آباد منطقه بستان‌آباد در آذربایجان بود که امروزه به یکی از روستاهای کم جمعیت تبدیل شده است.


این روستا با قرار داشتن در نزدیکی یکی از شاخه‌های مهم جاده ابریشم (جاده ارتباطی زنجان – تبریز)، از قدمتی طولانی برخوردار است.


روستای خشکناب با حدود 8 خانوار و جمعیت 22 نفری در 23 کیلومتری شهر تیکمه‌داش، 38 کیلومتری شهرستان بستان‌آباد و 83 کیلومتری تبریز قرار دارد.

 

انتهای پیام/خ

مرمت خانه پدری استاد شهریار در مراحل پایانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.