ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است.

ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف استبه گزارش به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ سید هادی بهادری با اشاره به مشکلات ریشه‌ای در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه در ایران همانند نوزادی نارس متولد شده و انتقال دانش و تکنولوژی در دانشگاهها به درستی انجام نمی شود و ارتباط دانشگاه و صنعت،ضعیف است.

وی گفت: باید تناقض در ارتباط بین دانشگاه و صنعت و بنگاههای اقتصادی حل شود و روابط شفاف و تعریف شده ای بین این بخشها ایجاد شود.

بهادری با بیان اینکه در دنیا به دانشگاه به عنوان ابزاری نیرومند و جدی در حل معضلات جامعه توجه می شود، افزود: امروزه دانشگاههای ما به شکل روتین فقط در مسیر تاسیس رشته های جدید و جذب هیات علمی بوده و بدون توجه به نتیجه، سالانه تعداد بیشماری فارغ التحصیل تولید می کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به نیاز هر منطقه در تاسیس رشته جدید و دانشکده مربوطه اظهار کرد: دانشگاههایی ازجمله مالک اشتر که در حوزه بخصوصی فعالیت دارد تاثیر مثبتی در جامعه داشته در حالی که بسیاری از دانشگاهها و رشته ها کاربرد چندانی در حل معضلات کشور ندارند.

وی با انتقاد از نبود کارهای پژوهشی درخور و سطح بالای علمی در دانشگاههای کشور بیان کرد: متاسفانه دانشگاها نه تنها در بحث آموزش بلکه در پژوهش نیز دچار رکود شده و بجز ارائه تعدادی مقاله از سوی اساتید در راستای ارتقا علمی به جهت ارزیابی دانشگاهی از پژوهش های علمی خبری نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه هایی که برای پژوهش اختصاص داده می شود لابه لای هزینه های جاری فراموش و حذف می شوند.

بهادری با ابراز تاسف از نبود ارتباط علمی دانشگاه با دستگاههای اجرایی کشور و نقش کمرنگ دانشگاهها در حل مشکلات کشور تصریح کرد: استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهها در حل مشکلات دولت بسیار مثمرثمرخواهد بود.

وی وجود پارکهای فناوری و مراکز رشد را گامی مثبت در توانمند سازی عنوان کرد و گفت: این مراکز از ابزار های تسهیل کننده در رابطه دانشگاه و صنعت هستند که با این وجود هنوز ازاین پتانسیل در کشور به خوبی استفاده نمی شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: آذربایجان غربی در شاخص های توسعه علمی جزو استانهای پیشرو نبوده و با وجود دانشگاهی به قدمت دانشگاه ارومیه هنوز از لحاظ علمی نتوانسته جزو 10 دانشگاه برتر کشور باشد که این امر توجه ویژه و اساسی را می طلبد.

بهادری با بیان اینکه دانشگاههای کشور هنوز پویایی و تحرک لازم را ندارند افزود: در کشورهای پیشرفته نسل جدید دانشگاهها، تحت عنوان دانشگاههای کارآفرین در حال فعالیت هستند که کشور ما در این حوزه تحرکی نداشته است.

وی اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهها در حل مسائل روز جامعه نتایج مثبتی داشته و باید این ظرفیت در ایران نیز تقویت شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی استفاده از دانشگاه در حل معضل خشکی  دریاچه ارومیه را نمونه ای از ارتباط دانشگاه و دستگاههای اجرایی دانست و افزود: تحقیقات علمی دانشگاهها با تعیین علت خشکی و ارائه راهکارهای بروز دانشگاهی گامی موثر در تثبیت و احیای دریاچه ارومیه داشته است.

 

بهادری حل معضلات جامعه با همکاری دانشگاه و کار در محیط علمی را بر حل مسائل در  جلسات اداری ارجح دانست.

وی در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف ازاینکه دانشگاههای استان در نظام ملی فناوری و نوآوری جایگاهی ندارد، بیان کرد: با تعریف حوزه فعالیت در دانشگاهها، افزایش تعامل اساتید با صنعت و شناسایی ظرفیت بالقوه استان در مسیر رشد و توسعه آن حرکت کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد دانشگاههای تخصصی، استفاده از روشهای بازاریابی و فروش و توجه به نیاز و قابلیت منطقه گامی بزرگ در توسعه استان عنوان کرد و افزود: آذربایجان غربی دروازه‌ای به سمت اروپا است و با وجود مرزهای مشترک با سایر کشورها هنوز در بخش تجارت و بازرگانی از روشهای سنتی استفاده می کنیم که نیازمند توجه روزافزون است.

انتهای پیام/ب

ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.