رضایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سکوت رسانه‌های مدافع حقوق بشر در قبال کشتار غیرنظامیان در افغانستان/ کشتار میزا اولنگ، جنایت جنگی است

نماینده مردم غزنی در مجلس افغانستان گفت: کشتار بی‌رحمانه‌ی زنان و کودکان در میرزا اولنگ یک جنایت جنگی است که قلب هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،در روزهای گذشته شاهد یکی از وحشیانه‌ترین حملات تروریستی در منطقه شیعه‌نشسن میرزا اولنگ افغانستان بودیم .

وقوع چنین جنایتی و همچنین کشته‌شدن ده‌ها شهروند غیر نظامی ما را بر آن داشت تا به سراغ  "شاه‌گل رضایی" نماینده مرم غزنی در پارلمان افغانستان برویم و در گفتگویی  به بررسی ابعاد این حادثه بپردازیم. متن این گفتگو در ادامه می‌خوانید.

سکوت رسانه‌های مدافع حقوق بشر در قبال کشتار غیرنظامیان در افغانستان/ کشتار میزا اولنگ، جنایت جنگی است

 

باشگاه خبرنگاران:  به نطر شما داعش و طالبان با ارتکاب چنین جنایاتی در افغانستان به دنبال چه اهدافی هستند و آیا پارلمان افغانستان برنامه‌ای برای مبارزه و جلوگیری از این‌گونه حملات تروریستی در کشور دارد؟

شاه‌گل رضایی: داعش و طالبان در افغانستان همواره به دنبال تضیف حکومت وحدت ملی بوده‌اند و برای رسیدن به این هدف از هیج‌گونه اقدامی ابا ندارند. کشتار زنان و کودکان در قریه‌ی میرزاولنگ سرپل بی‌تردید یک جنایت جنگی است و انتظار می‌رود جامعه ی جهانی و دستگاه‌های دولتی این فاجعه ی انسانی را به شدیدترین لحن محکوم کنند.

در مورد بخش دوم سوال هم باید بگویم، متاسفانه مجلس افغانستان در حال حاضر در تعطیلات تابستانه خود به سر می‌برد و نمایندگان قادر به صدور قطع نامه‌ یا اقدامی علیه این کشتار وحشیانه نیستند.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه بیشترین کشته‌شدگان جنایت میرزا اولنگ را زنان و کودکان تشکیل می دهند، جایگاه حقوق این قشر از جامعه در روند فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاه‌گل رضایی: از آن جا که افغانستان کشوری جنگ‌زده و درگیر منازعات داخلی است، مقوله‌ی اجرایی‌شدن صد در صدی مضامینی چون حقوق زنان و کودکان کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد. با این حال در سالهای اخیر تشکل‌های مردم‌نهاد تاثیر به‌سزایی در ارتقای سطح آگاهی این قشر از جامعه نسبت به حقوقشان داشته‌اند. دستگاههای اجرایی کشور هم تاحدودی پس از سقوط طالبان گام‌های موثری را در تخقق این مهم برداشته‌اند اما نیاز به تلاش‌های بیشتری در این عرصه است.


باشگاه خبرنگاران: درباره نقش دستگاه‌های امنیتی کشور در جلوگیری از فجایعی چون کشتارمیرزاولنگ بگویید.

رضایی: کوتاهی برخی از دستگاه‌ها مشهود است. چگونه ممکن است اردوی ملی و پلیس امنیت پس ازمخابره و اطلاع از حمله گروه‌های خشونت به میرزاولنگ، بلافاصله نیروی پشتیبانی نکنند و یا قول اردوی 209 شاهین در مزار تلاشی برای باز پس‌گیری منطقه انجام ندهد. دستگاه های امنیتی کشور باید در اولین فرصت در این زمینه به مردم و پارلمان پاسخگو باشند .

باشگاه خبرنگاران: اگر نکته ی پایانی در این زمینه دارید بفرمایید.

شاه‌گل رضایی: کشتار بی‌رحمانه‌ی زنان و کودکان در میرزا اولنگ یک جنایت جنگی است که قلب هر شنونده ای را به درد می آورد.

متاسفانه ما در افغانستان هر روز شاهد کشتار غیرنظامیان در جا جای کشورمان هستیم که در سکوت کامل رسانه‌های مدافع حقوق بشر غرب علی رغم تمام ادعاهایشان ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار