باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران/ فقط یک سوم وسایل نقلیه حداقل استاندارها را دارند

بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران از آغاز امسال تاکنون خودروی پراید همچنان در حوادث رانندگی جاده های مازندران صدرنشین است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  خودروهای نا امن در سراسر دنیا کم نیستند، در بسیاری از کشورهای جهان که قوانین سخت گیرانه ای در خصوص ایمنی خودروها وجود ندارد، تولید مدل های ارزان قیمت و قدیمی با ایمنی ناچیز رایج است.

ماجرای پراید نیز کم و بیش به همین ترتیب است، تولید این مدل در واقع به دلیل بی رقیب بودن در بازار فروش و نبود قوانین سخت گیرانه ایمنی همچنان ادامه دارد و در دنیای تجاری امروز نیز، کمتر شرکتی در شرایط مشابه سایپا به فکر بهبود ایمنی می افتد.

 البته بخش مهندسی سایپا تاکنون یکبار نسبت به افزایش ایمنی و تقویت شاسی پراید اقدام کرده اند و نتیجه آن توقف تولید مدل اصلی پراید و ظهور مدل‌های موسوم به X۱۰۰ از سال ۱۳۸۹ بوده است که بر اساس اطلاعات رسمی، نسبت به مدل قدیمی ایمن‌تر شده است.

 با این حال کم و کیف ایمنی پراید، همچنان روشن نیست و فارغ از بحث استاندارد های CE که ظاهرا در اسپانیا مورد آزمون واقع می شوند، پراید نیز مانند سایر خودروهای تولیدی کشورمان تاکنون مورد آزمون های ایمنی فرا استاندارد سازمان های مستقلی نظیر EURO NCAP قرار نگرفته است.

 

پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

 

پراید همان ارابه مرگ

خودروهایی که از ایمنی لازم برخوردارند در تصادفات جاده‌ای بیشتر دچار خسارت‌های فیزیکی می ‌شوند تا خسارات جرحی و انسانی.

در ایام بارندگی نیز به علت لغزندگی محورها حوادث واژگونی پراید افزایش می‌ یابد و ‌به علت ناایمن بودن سیستم ترمز خودرو پراید نسبت به سایر خودروها و این واقعیت که پراید خودرویی مناسب برای استفاده در محورهای برون‌شهری نیست، این خودرو در سوانح جاده‌ای میزان خسارات فیزیکی و جرحی و انسانی را تشدید می کند.

 با وجود اینکه همه از ناایمن بودن خودرو پراید مطلع هستند باز هم در جاده ‌ها و محورهای برون‌ شهری از این خودرو استفاده می کنند و این امر مشکلی است که گریبانگیرهمه شده است.

 پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

محمد علی رستمی راننده تاکسی ساری می گوید: این خودرو برای نقل و انتقال مسافر درون شهری وسیله نسبتاً مناسبی است اما برای سفرهای برون شهری ایمنی لازم را ندارد، هنگام حرکت کامیون یا خودروهای سنگین در بزرگراه که با سرعت بالا رانندگی می کنند این خودرو شبیه یک قوطی حلبی است و کوچکترین اشتباه مساوی با مرگ راننده وسرنشین خودروی پراید است .

 یوسف عرب راننده آژانس درخیابان خیام ساری  نیز می گوید: پراید یک خودرو ارزان قیمت است و لوازم یدکی آن هم در صورت فرسودگی با کمترین هزینه نسبت به خودروهای دیگر قابل تعویض است .

 راننده دیگری نیز می گوید: روزانه در روزنامه ها و خبرگزاری ها و خبرهای رادیو و تلویزیون خبر تصادف پراید و جان باختن راننده و سرنشینان خودرو پراید را می خوانیم، می شنویم و می بینیم، اما دریغ از یک راه حل و تدبیر دلسوزانه  صنعت خودروسازی کشور  برای بالا بردن کیفیت خودروی پراید.

 تصمیمات برای افزایش قیمت این ارابه مرگ حلبی  با سرعت گرفته می شود، به سرعت نگرفتن ترمز پراید وعمل نکردن سیستم ایربگ به هنگام بروز حادثه

داشتن بدنه مقاوم در برابر ضربات احتمالی شده است آرزوی رانندگان خودروی سواری پراید یا قشر کم درآمد کشور که با مرگ به پایان می رسد.

پراید همچنان پیشتاز در حوادث رانندگی جاده های مازندران

جاده های مازندران هر روز پر از سوژه عکاسی با موضوع  پراید و حواشی جانبی آن است ، به طوری که بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران  خودرو‌های سواری پراید با ۳۱ درصد، پژو با ۲۶ درصد و موتور سیکلت با ۱۹ درصد به ترتیب تیرماه امسال بیشترین حادثه منجر به مرگ را در جاده‌های درون شهری مازندران رقم زدند.

پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

سرهنگ مهدی باقری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: بیشترین علل شکل گیری تصادفات درون شهری در استان در این مدت به ترتیب خودرو‌های سواری پراید،  پژو ، موتور سیکلت، وانت بار‌ها و کامیون‌ها بودند.

وی افزود: بیشترین علل تامه تصادفات توجه نداشتن رانندگان به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت:  تصادفات درون شهری در تیرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۴ یعنی در ساعات تعطیلی ادارات و پرترافیک شهر‌ها و هم چنین از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در ساعات تاریکی هوا و پایانی روز اتفاق افتاده است.

سرهنگ باقری با تأکید بر اینکه رانندگان در زمان خستگی و خواب‌آلودگی به هیچ وجه اقدام به رانندگی نکنند، گفت: دلیل بخش عمده‌ای از تصادفات منجر به واژگونی خودرو، خستگی و خواب‌آلودگی است که بیشتر در ورودی شهر‌ها اتفاق می‌افتد و لازم است رانندگان به ازای هر دو ساعت رانندگی به ‌میزان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

ویژگی های خودروی ایمن

کارشناسان خودرو سازی معتقدند در یک خودرو ایمن هنگام  تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند .

 قسمت جلو خودرو هم باید طوری مچاله شود که نیرو تصادف گرفته شود اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند.

در یک خودرو ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورت به گونه ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند .

افزایش ۶ درصدی جان باختگان حوادث رانندگی

 پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: ۲۱۶ نفر چهار ماه نخست سال ۹۶ در مازندران بر اثر تصادفات رانندگی جان باختند.

وی با بیان اینکه این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶ درصد افزایش داشت، افزود: ۱۵۰ نفر در جاده‌های برون شهری، ۵۶ تن در محور درون شهری و ۱۰ نفر در راه‌های روستایی استان در تصادفات رانندگی جان باختند.

عباسی گفت: از میان فوت شدگان در زمان وقوع تصادف ۵۴ نفر سرنشین و ۵۰ نفر راننده به ثبت رسید.

چرا کارشناسان می گویند پراید ایمنی ندارد؟

 پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

پراید یا همان مزدا ۱۲۱  و فورد فستییوا ۱۹۸۵ در موسسه ایمنی بزرگ راه‌های آمریکا تست شده است، طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را در بین سواری‌های سایز  کوچک دارا است به همین دلیل بود که جلوی تولید این خودرو گرفته شد.

پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف میشود، کابین سرنشینان تاب بر میدارد، درب خودر باز می شود و مواد داشبورت هم صدمه شدید به پای راننده می زند، جلوی خودرو هم درست جمع نمی شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود.

 پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

سروان ابراهیمی کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: وسیله نقلیه در شکل گیری حوادث رانندگی نقش زیادی دارد، عاملی که علت حدود ۱۵درصد از تصادفات رانندگی رو تشکیل می دهد این در حالی است که این میزان در کشورهای پیشرفته شاید زیر یک درصد است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در تحقیقات خود نقش وسیله نقلیه در مسئله ایمنی را به دو جنبه پیشگیری و حفاظتی تقسیم کرده است.

کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران گفت: استفاده سرنشینان از کمربند ایمنی و طراحی کیسه هوا در خودروها جنبه حفاظتی دارد، یا مجهز کردن خودروها به سپرهایی که در تصادفات به عابران پیاده صدمه کمتری وارد کند ، جنبه پیشگیری دارد.

سروان ابراهیمی افزود: بررسی و مطالعات به عمل آمده نشان میدهد که تنها یک سوم از وسایل نقلیه در حال تردد در کشور دارای حداقل استاندارد های ایمنی و فنی قابل قبول هستند .

وی گفت: اشکالاتی از قیبل نقص شدید در سامانه روشنایی،لاستیک ها،نداشتن کیسه هوا و ترمز ای بی اس،آلیاژ بدنه ضعیف و سایر نواقص دیگر که در حقیقت نبایستی در جاده ها تردد کنند.

سروان ابراهیمی افزود: مشکل عمده وسایل نقلیه در کشور این است که بدنه های مناسب برای محافظت از سرنشینان خود را در هنگام تصادف ندارند مانند خودروی پراید که در زمان بروز حوادث رانندگی بسیار آسیب پذیر است.

کارشناس اداره آموزش فرهنگ و ترافیک راهنمایی رانندگی مازندران گفت:خودروسازان با تولید خودروهای بی کیفیت و فاقد استانداردهای ایمنی جهانی ،سهم بیشتری  در مرگ و میر هموطنان دارند.

 پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده ای مازندران

تنها نهاد و سازمان نگران در خصوص ایمنی خودروها در داخل کشور پلیس بوده است که ظرف چند سال اخیر با فشار بر خودروسازان موفق به اجباری کردن نصب ترمز ABS و ایربگ شد.

بنابراین طبیعتا سخت گیری های قانونی نیز نسبت به تردد پراید و سایر خودروهای نا امن، در جاده ها بی مورد و غیر قابل اجرا به نظر می رسد.

آن هم در شرایطی که تقریبا همگان می دانند که رانندگی سریع و استفاده خارج از شهری از چنین خودروهایی منطقی و عقلانی نیست، اما از طرف دیگر نبود جایگزین مناسب و ضعف کلی سیستم حمل و نقل عمومی نیز مانع از عدم استفاده از خودروهای نا امن می شود. 

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
شمالی هاوعشق سرعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
درب کلیه کارخانه جات تولید خودرو در ایران را باید با بتون بست زیرا فقط دکان.........از مردم است وبس
Iran (Islamic Republic of)
اااا
۱۱:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
مردم مثل مسئولین مسئولین مثل مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام خدمت هموطنان عزیز
بنده نمیخوام از تولیدات بی کیفیت داخلی دفاع کنم . ولی بیایم خدا وکیلی منصفانه نظر بدیم . همگی شاهدیم که کل راهها و خیابانهای ما شده پیست اتومبیل رانی با حرکات نمایشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
همش شعار و شعار دیگه چقدر خسته نشدید؟؟؟؟
من وقتی حتی توی شهر سوار پراید میشم وحشت میکنم نکنه یکی بزنه به ماشین و قطع نخاع بشم منظورم داخل شهره والا هرگز بیرون با پراید نمیرم البته منظورم تاکسی ها هستند خودم ماشین ندارم ولی یکبار در اتوبان از ناچاری ده شب بود بجز اون پراید تاکسی نبود مجبور شدم با همون برم ولی در طول مسیر همش ایه الکرسی میخوندم حس 110 تا سرعت با پراید خیلی وحشتناکه واقعا کسی که اینکارو میکنه جنون داره و اداره پلیس با مصوبه مجلس میتونه براحتی از خروج پراید جلوگیری کنه
Germany
علي
۰۹:۲۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
لكن بود چند سال هست لكنترهم شده سال بعد از شرش راهت ميشيم اگه اين مردم بزارن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۴۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
نمی خواهم بگم که پراید یا ۴۰۵ ماشین خوبی هستند ولی با حذف اینها کف خرید خودرو را به بالای ۴۰میلیون تومان می رسانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
وقتی پول آدم فقط به همین جعبه انگور میرسه چاره چیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
اگراحتیاط کنندچیزی نمیشه من نزدیک هفت سال پرایدداشتم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۵:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
اگر پراید می توانست از خودش دفاع کند جواب بسیاری را می داد سهم عوامل دیگر در این ارتباط نادیده گرفته شده که کم نیست عوامل انسانی اصلی ترین عوامیند در تصادفات جاده ای مردم فرهنگ رانندگی ندارند پراید را مقصر می دانند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
فدای سر روسای سایپا و وزارت صنعت و راهنمایی و رانندگی! خدا روز قیامت به دادشون برسه!
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
فدای سر روسای سایپا و وزارت صنعت و راهنمایی و رانندگی! خدا روز قیامت به دادشون برسه!
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
فدای سر روسای سایپا و وزارت صنعت و راهنمایی و رانندگی! خدا روز قیامت به دادشون برسه!
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
فدای سر روسای سایپا و وزارت صنعت و راهنمایی و رانندگی! خدا روز قیامت به دادشون برسه!
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۰۲:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
با سلام البته می خوام بگم ماشین خودم هم پراید همه جای ایران رفتم و برگشتم خدا رو شکر ازش راضی هم بودم آون کسی که می گه فرض ماشین پژو پارس اگه با یه تریلی شاخ به شاخ بشه چه فرقی می کنه پراید باشه پژو باشه یا ماشین خارجی تکه تکه می کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
تنها کشوری هستیم که خودرو سازها بدون رغیب و در یک فضای بدون پیشرفت و همچنین بدون فشار دارند به چپاول مال و جان مردم میپردازند. و متاسفانه ملت هم که ۹۰ درصدشون توان خرید ندارند مجبور میشوند وام ۱۸ درصد به بالا بگیرند و پراید بخرند.
خدایاما هم شکایت پیش تو میبریم
خدایا از کسایی که این بلا رو دارن سر مردم مظلوم میارن نگذر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
لعنت خدا لر باعث و بانیش که میدونن ولی مصلحت و سود شخصی رو به اون دنیا فروختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
تقصیر خود مردمه که پول میدن برایه تیکه اهن قراضه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
پراید خودرویی محبوب است هرچند بکشد از پژو وسمند وبسیاری از دیگر خودروها بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
پراید نباید وارد ایران میشد ،۱۰سال پیش باید جمعش میکردن
Iran (Islamic Republic of)
یوتاب
۲۲:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
اشغالترین ماشین پرایده ،اصلابه درد مسافر ت جاده ای نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
یوتاب
۲۲:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
اشغالترین ماشین پرایده ،اصلابه درد مسافر ت جاده ای نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
علل
۲۱:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
فقط پراید
آخرین اخبار