گزارش/

اتاقی برای مادران و کودکان در زیر زمین/ تاسیس مهدکودک در ایستگاه مترو نیازمند تاییدیه سازمان بهزیستی است

ایجاد اتاق مادر و کودک در برخی ایستگاه های مترو موجب سهولت تردد و رفع برخی مشکلات خانم ها در سفرهای درون شهری شده است.

اتاقی برای مادران و کودکان در زیر زمین/ تاسیس مهدکودک در ایستگاه مترو نیازمند تاییدیه سازمان بهزیستی استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با تجهیز و توسعه امکانات شهری برای اقشار مختلف، مسائلی مانند معلولیت، کم توانی و حتی داشتن کودک خردسال مانع از انجام فعالیت های روزانه و تردد در سطح شهر نمی شود.

در گذشته افرادی که دارای شرایط خاصی بودند سعی می کردند تا حد امکان کمتر به بیرون از منزل مراجعه کرده و یا با خودروی شخصی در سطح شهر تردد کنند، اما نگاه ویژه به اقشار خاص و خدمت رسانی به آنها که در اولویت برنامه های مدیریت شهری قرار گرفته، موجب بالارفتن میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر شده است.

 اتاق مادر و کودک در ایستگاه های پرتردد مترو، یکی از امکاناتی است که از مدت ها پیش، طرح ایجاد آن به وسیله مدیر کل امور بانوان معاونت اجتماعی شهرداری تهران مطرح و تاکنون در 12 ایستگاه پرتردد مترو شامل ایستگاه امام خمینی(ره)، صادقیه، عبدل آباد، بهارستان، حرم امام(ره)، پایانه جنوب، میدان ولیعصر(عج)، تئاترشهر، تهرانپارس، تجریش، شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) افتتاح شده است.

هدف از ایجاد اتاق ویژه برای مادران و کودکان، ارتقای سلامت و بهداشت كودک، حفظ كرامت و منزلت مادران، رعایت اصول فرهنگی و مذهبی در خصوص حفظ حریم زنان، ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر و برطرف کردن دغدغه مادران برای رسیدگی به امور نوزادان در اماکن عمومی شهر از جمله مترو است.

سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران می گوید: با توجه به جایگاه و منزلت زنان در اسلام و در راستای برطرف کردن مشکلات حاصل از فقدان امکانات لازم ویژه مادران و فرزندان شیرخوار در سطح شهر و اماکن عمومی، ایجاد اتاق مادر و کودک به عنوان یک راهکار و تجربه نو مطرح شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اتاق های مادر و کودک در 12 ایستگاه مترو و 4 پایانه به همت شهرداری تهران دایر شده که این مراکز در راستای فراهم آوردن امکانات رفاهی، آسایش و خدمت رسانی به مادران و نوزادان، همچنین احترام به هویت اجتماعی آنان در پایانه های اتوبوسرانی و تعدادی از ایستگاه های مترو دایر شده است.

 

شگفتی بازدیدکنندگان خارجی از وجود اتاق های مادر و کودک در ایستگاه های مترو

 محمد احمدی بافنده مديرعامل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه  می گوید: بازديد كنندگان خارجی مترو تهران از وجود اتاق های مادر و كودک در ايستگاه های مترو ابراز شگفتی كردند، بطوریکه وجود اين امكانات رفاهی برای (نمايندگان UITP اتحادیه بین‌المللی حمل‌ و نقل عمومی) جالب بود و اعلام كردند كه اكنون بسياری از كشورهای پيشرفته جهان در سيستم حمل و نقل خود توجهی به اين موضوع ندارند، اين درحالی است كه ما در راستای اجرای مصوبه شهر دوستدار كودک، از سال 87 ساخت اين اتاق ها را در اولويت برنامه های شركت بهره برداری مترو قرار داده ایم.

 اتاق مادر و کودک مجهز به امکان شستشو و نظافت کودک، گرم کردن شیر و غذا، همچنین دارای محل خواب و استراحت برای کودکان است.

ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) اولین ایستگاهی است که به همت مشاور مدیر عامل در امور بانوان و خانواده از اولین روز بهره برداری مجهز به اتاق مادر و کودک بود و سعی شده تا این اتاق در تمام ایستگاه های مترو ایجاد شود.

لزوم تاسیس مهدکودک در ایستگاه های مترو

یکی دیگر از پیشنهادهای شرکت مترو برای سهولت تردد خانم ها به خصوص خانم های شاغل، تاسیس مهد کودک، در اطراف ایستگاه های پرتردد مترو است، اما به دلیل آنکه فضای مترو زیر زمین است و قدرت مانور زیادی برای ایجاد مهدکودک ندارد، از این رو مدیریت شهری می تواند با خرید املاک اطراف ایستگاه های پرتردد، برای ایجاد مهدکودک برای خانم های شاغل و غیر شاغل به این قشر خدمت رسانی کند.

 مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران می گوید: ایستگاه های مترو در عمق چندمتری زمین واقع شده، این در حالی است که کودکان نیاز به تنفس در هوای باز را دارند، در غیر اینصورت ممکن است مشکلات تنفسی برای آن ها ایجاد شود، به همین منظور ایستگاه های مترو مکان مناسبی برای ایجاد مهد کودک نیستند. از این رو در نظر داریم تا در اطراف ایستگاه های پر تردد مانند ایستگاه امام خمینی(ره)، ایستگاه های تقاطعی و یا ایستگاه هایی که در مبدأ و ورودی اول خط قرار دارند، مهدهای کودکی را برای سهولت بانوان ایجاد کنیم، اما در اجرای این مهم، نیازمند همکاری سایر سازمان ها و ارگان های مربوطه هستیم.

احمدی بافنده با بیان اینکه تاسیس مهدکودک برای رفاه حال خانم های شاغل و یا غیر شاغلی است که ناچار هستند کودکان شان را همراه خود ببرند،ادامه داد:خانم های شاغل می توانند فرزندان خود را در مهدهای کودک اطراف این ایستگاه ها در مسیر سپرده و در ساعت پایان کار، کودک خود را تحویل بگیرند.

تاسیس مهدکودک در ایستگاه های پر تردد مترو، یکی از بهترین اقدامات مدیریت شهری به حساب می آید، اما هنوز این اقدام از سوی سازمان بهزیستی مورد تایید قرار نگرفته است، اما شرکت مترو آمادگی خود را اعلام کرده تا در صورت همکاری سایر دستگاه های ذیربط به منظور کمک به مادران در ایستگاه‌های پرتردد، اقدام به تاسیس مهد کودک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار