در کنفرانس سیاست گذاری عمومی مطرح شد؛

حکمرانی‌ و سیاستگذاری عمومی حوزه‌ای جدید و چندرشته‌ای

در این کنفرانس مطرح شد: زمینه حکمرانی‌ و سیاستگذاری عمومی یک حوزه جدید و چند رشته‌ای است که چالش‌های بسیار مهمی را در بر می‌گیرد.

حکمرانی‌ و سیاستگذاری عمومی حوزه‌ای جدید و چند رشته‌ایبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید سهراب‌پور مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم رونمایی از پوستر سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف که امروز در بنیاد ملی نخبگان برگزار شد با اشاره به اینکه کنفرانس سیاستگذاری‌ عمومی در دی ماه سال جاری برگزار می‌شود اظهار کرد: زمینه حکمرانی‌ و سیاستگذاری عمومی یک حوزه جدید و چند رشته‌ای است که چالش‌های بسیار مهمی از جمله فقر، مسائل محیط‌ زیستی، بیکاری و غیره را در بر می‌گیرد که نیازمند دانش‌های تخصصی‌ و چند رشته‌ای است.

رئیس کنفرانس سیاست گذاری عمومی با اشاره به اینکه برای از بین بردن این چالش‌ها نیازمند تجزیه و تحلیل اقدامات دولت‌ها و ساختارهای‌ نهادی در سطوح ملی و بین‌المللی هستیم‌، اظهار کرد: مسئله سیاستگذاری‌ عمومی در کشور موضوعی جدید است که نیازمند توسعه است. ما برای اینکه بتوانیم چالش‌های کشور را حل کنیم احتیاج به سیاستگذاری‌ عمومی و حکمرانی‌ در سطح گسترده‌ای داریم و باید از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم البته نباید نگاهمان‌ را از نیروهای متخصص بومی نیز دور کنیم.

وی با بیان اینکه هدف از این کنفرانس‌ ایجاد پیوند بین نظر‌ و علم متخصصان‌ از یک سو و مسئولان و دست‌اندرکاران‌ از سوی دیگر است؛ بیان کرد: شبکه‌سازی و دعوت از متخصصان‌ پژوهشگاه‌ها و دولتی‌ها برای انسجام بینش شان‌، استفاده ظرفیت‌های بین‌المللی‌ برای بهره‌گیری از تجربیات آنها، تقویت نظریه‌پردازی‌ و تولید دانش بومی متناسب با کشور از جمله اهداف اجرای آن طرح محسوب می شوند.

سهراب‌پور در خصوص اهمیت این کنفرانس خاطرنشان کرد: باید به این توجه کرد که این کنفرانس‌ باعث می‌شود ما دیگر هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل‌ نشویم‌ زیرا آن تجربه‌های گذشته همانند جدا شدن وزارتخانه‌ها از یکدیگر‌ که هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد دیگر برای ما تکرار نمی‌شود.

 کنفرانس‌ سیاستگذاری عمومی‌ مجالی برای گفت‌وگوی عمومی

همچنین در ادامه این مراسم اشتریان‌ دبیر کمیسیون اجتماعی دولت الکترونیک‌ و دبیر کنفرانس سیاستگذاری‌ عمومی یکی از اهداف این همایش را ایجاد عرصه‌ عمومی‌ گفت‌ و گو بیان کرد که گونه‌های مختلفی از برنامه‌ریزی و روش‌های مهندسی و کمی و کیفی را در بر می‌گیرد و باعث اصلاحاتی‌ در امور اداری و حکمرانی‌ می‌شود.

وی ادامه داد: عرصه عمومی یک اصطلاح‌ تخصصی در علوم اجتماعی است و عبارت‌ است از فضایی که نخبگان با دست‌اندرکاران‌ علوم سیاسی تبادل نظر می کنند.

اشتریان‌ با بیان اینکه عرصه عمومی‌ باعث انباشت‌ دانش‌ می‌شود، تصریح کرد: این گفت‌ و گوها باید به صورت مداوم باشد تا در کارایی‌ دولت اثر بگذارد اگر عرصه عمومی نباشد انباشت دانشی نیز به وجود نمی‌آید‌.

دبیر کنفرانس‌ حکمرانی‌ و سیاستگذاری‌ عمومی اظهار کرد: امید است بتوانیم به تدریج‌ در حوزه مسائل عمومی و عمل دولتی‌ها موفقیت‌ کسب کنیم و این صحبت‌های سیاسی که تنها مناظره‌ هستند‌ به بخش سیاستگذاری‌ وارد نکند و به صورت علمی در رابطه با آنها صحبت کنیم. این رشته صرفاً یک رشته نیست که با سیاست‌ و مدیریت‌ ارتباط‌ داشته باشد بلکه با تمامی رشته‌ها و حوزه‌ها ارتباطی‌ تنگاتنگ‌ دارد.

وی در خصوص ابزارهای‌ به کار گرفته شده در این رشته‌، گفت: یکی از مهم ترین‌ ابزارهای‌ بهره‌وری آزادی کارشناسی است که منجر به کارآمدی‌ دولت می‌شود و اگر این آزادی کارشناسی‌ نباشد مشکلات‌ ما همانند بیکاری و توسعه نیافتگی‌ و غیره‌ حل نمی‌شود.

عضویت دانشگاهای کشورهای آسیایی و اروپایی در کنفرانس سیاستگذاری‌ عمومی

ملکی عضو هیأت علمی دانشگاه شریف‌ و دبیر اجرایی کنفرانس‌ با اشاره به اینکه از کشورهای مختلفی برای حضور در این کنفرانس‌ دعوت به عمل‌ آمده است، ادامه داد: یک انجمن بین‌المللی سیاستگذاری‌ عمومی وجود دارد که همه دانشگاه‌ها از تمامی کشورها‌ مثل کشورهای‌ امریکای‌ شمالی‌، آسیایی‌ و اروپایی در آن عضو هستند و این کشورها‌ در کنفرانسی‌ که در روز 13 و 14 دی‌ ماه برگزار می‌شود، حضور می‌یابند.

وی در خصوص عملکرد‌ اجرایی این کنفرانس‌، تصریح کرد: روند اجرای این کنفرانس‌ به این صورت است که در 2بخش ارائه مقالات و پنل‌های تخصصی‌ برگزار می‌شود که در بخش اول محققان‌ و متخصصان‌ نظرهای‌ خود را ارائه می‌کنند و در بخش دوم دست‌اندرکاران‌ سیاسی‌ مشکلات خود را به گوش محققان‌ می‌رسانند‌ تا آنها برای آن مشکلات راه‌ حلی‌ در نظر بگیرند‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.