ملازهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا قصدی برای خروج ار افغانستان ندارد

کارشناس سیاسی گفت: سیاست‌های جدید ترامپ این یقین را بوجود آورد که نیروهای آمریکایی دیگر قصد خروج از افغانستان را ندارند.

آمریکا دیگر از افغانستان خارج نخواهد شدپیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استراتژی جدید ترامپ در آمریکا و احتمال افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور اظهار داشت:  وعده‌های دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی با عملکرد وی در زمان ریاست‌جمهوری تغییر فاحشی کرده است.

کارشناس افغانستان با بیان اینکه استراتژی ترامپ در افغانستان با سیاست‌های دوران جرج بوش تفاوتی ندارد، اما با شیوه اوباما در تعارض است، چرا که وی معتقد به خروج تدریجی از جنگ افغانستان بود، عنوان کرد:  اوباما در زمان ریاست‌جمهوری‌اش تعداد نیروهای آمریکایی و ناتو را از 130 هزار نفر به سیزده‌هزار نفر تقلیل داد که از این تعداد هم تنها 8 هزار و 500 نفر نیروی آمریکایی بودند و مابقی از اعضای ناتو بودند.

وی با اشاره به اینکه باراک اوباما درپی واگذار کردن حاکمیت کلی افغانستان به مردم این کشور بود، افزود: سیاست‌های مطرح شده از سوی  ترامپ در قبال افغانستان بر خلاف سیاست‌های اوباماست.

ملازهی گفت: پیش از این فرمانده ناتو در افغانستان درخواست 4000 نیرو کرده بود که رییس جمهور آمریکا مدعی شد افزایش نیرو به شرایط افغانستان بستگی خواهد داشت.

کارشناس مسائل شبه‌قاره با اشاره به اینکه شاید یکی از دلایل احتمالی افزایش نیروهای نظامی در افغانستان به حضور داعش در این کشور  مربوط شود، تاکید کرد: نیروهای آمریکایی در ابتدای ورود به افغانستان خواهان برکناری طالبان از قدرت بودند اما در نهایت مشخص شد، سرنوشت افغانستان برایشان مهم نیست و تنها به دنبال منافع خود در این کشور و استفاده از موقعیت ژئو استراتژیک افغانستان هستند.

وی ادامه داد: موقعیت افغانستان به‌گونه‌ای است که آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی و مناطق شرق آسیا را به خاورمیانه متصل می‌کند و در دو حوزه دریای خزر و خلیج فارس حضور دارد که همگی این عوامل موجب می‌شود، واشنگتن سیاست‌های خاصی را در این کشور پیگیر باشد.

ملازهی با بیان اینکه اظهارات اخیر ترامپ نشان می‌دهد که واشنگتن دیگر قصدی برای خروج از افغانستان ندارد، گفت: از سوی دیگر چین، ایران، روسیه، هند و پاکستان با افغانستان هم‌مرز هستند که برخی از آنان رقیب اصلی ایالات متحده به شمار می‌روند. وی اضافه کرد: برخی از این کشورها مانند چین هم ممکن است در 40 سال آینده قدرت اول جهان شوند و هژمونی آمریکا را به چالش بکشانند

کارشناس شبه قاره  با اشاره به اینکه واشنگتن در سالهای گذشته طبق قراردادی که با کابل منعقد کرد، توانست 5 پایگاه نظامی در این کشور ایجاد کند، افزود: عده‌ای معتقد بودند، آمریکا بعد از سال 2024 که مهلت این قرار داد به پایان می رسد، از افغانستان خارج خواهد شد، اما سیاست‌های ترامپ این یقین را بوجود آورد که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج نخواهند شد.

وی  با بیان اینکه دلیل استقبال دولت افغانستان از افزایش نیروهای نظامی خارجی به دلیل فشاری است که از سوی طالبان،داعش و القاعده متحمل می‌شود، گفت: دولتمردان افغانستان بر این باورند که با افزایش نیروها در این کشور حاکمیتشان حفظ خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.