بازدید معاون رییس جمهور از موزه منطقه ای یزد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از محل موزه منطقه ای یزد بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز دوشنبه ششم شهریور 96 با همراهی محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور و فاطمه دانش‌یزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، از پروژه موزه منطقه ای یزد بازدید کرد و در جریان روند ساخت این موزه قرار گرفت و بر تسریع اقدامات و فعالیت‌ها برای احداث موزه صدرالعلما تأکید کرد.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در جریان این بازدید گفت: بر اساس تعاریف سازمان میراث فرهنگی، موزه منطقه ای به موزه ای گفته می شود که از نظر محتوا و مخاطب فراتر از مرزهای استانی بوده و یک منطقه فرهنگی به لحاظ مردم شناسی، باستان شناسی و هنر را در بر می گیرد.

 دانش یزدی افزود: خانه صدر العلما بنایی صفوی- قاجاری است که در مرکز بافت تاریخی یزد در شریان اصلی این بافت و در کنار مهم ترین بنای تاریخی این شهر واقع شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: این موزه ها به معرفی مردم شناسی و باستان شناسی، تاریخ شهر، فرهنگ و تمدن از نظر مادی و معنوی در منطقه می پردازند.

دانش یزدی تصریح کرد: با ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، یکی از مهم ترین اتفاقات جهانی شهر یزد ایجاد موزه منطقه ای در قلب بافت تاریخی است، از این رو مرمت و احیای این خانه تاریخی برای تبدیل به موزه منطقه ای آغاز شده است و بحث مرمت این بنا با اصول مرمتی و فاز به فاز انجام می شود که فاز طراحی بنا به اتمام رسیده و مرمت بنا در حال انجام است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد یادآور شد: در اجرای این موزه به نمادهایی همچون صبر و استقامت و استفاده بهینه از ابزار و رفتارهای همگون با طبیعت و عدم مخالفت با اقلیم سخت و تشنه در نظر گرفته می شود و ویژگی های والای مرمان این دیار با نماد بیان خواهد شد.

گفتنی است: عمارت صدر العلما با مساحتی در حدود 12هزار مترمربع دارای 4حیاط بزرگ است که بر اساس اصول باغ ایرانی تقسیم‌بندی شده‌ و فضاهای مسکونی این عمارت در سه طبقه شامل زیرزمین‌های ضلع جنوبی و شمالی، طبقه همکف، طبقه فوقانی و تالار و ضلع شمالی احداث شده‌ است.

از جمله اقداماتی که برای آغاز پروژه موزه صدرالعلما که قرار است با مشارکت دانشگاه هنر آلمان ساخته‌ شود، انجام شده است می‌توان به تنظیم توافق‌نامه بین سازمان میراث‌فرهنگی و بنیاد صدوق برای واگذاری ساختمان برای موزه، مکاتبه برای تأمین منابع مالی پروژه در سطح استان یزد و تهران، تهیه گزارش از مستندات موجود در مورد عمارت، تهیه نقشه‌های اولیه از مجموعه صدرالعما، پیشنهاد و پیگیری پروژه برای مشارکت طرف آلمانی، تهیه برنامه پیشنهادی 3 ساله برای پروژه از سوی طرف آلمانی و پیگیری انجام تفاهم‌نامه تنظیمی بین طرف آلمانی و اداره میراث‌فرهنگی استان، اشاره کرد.

همچنین اقدامات اولیه شامل سامان‌دهی مجموعه صدرالعلما شامل تخلیه نخاله‌ها و آوار، سامان‌دهی فضا‌های موجود، آزادسازی فضاهای مسدود شده برای انجام هرچه بهتر مستندنگاری، حضور کارشناسان طرف آلمانی برای ارزیابی پروژه در یزد و طرف ایرانی در آلمان برای پیگیری هرچه بهتر موضوع، اقدامات اولیه برای تثبیت تزئینات وابسته به معماری گچ‌بری در محوطه مجموعه و آغاز انجام پیگردی‌های باستان‌شناسی برای انجام مطالعات لایه‌نگاری تاریخی در مجموعه انجام شده است.

انتهای پیام/ ی

تأکید  رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بر تسریع  فعالیت‌ها ی موزه صدرالعلما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار