لازمه فرهنگ سازی وقف حضور نخبگان علمی است

حجت الاسلام محمدی: از جمله برکات نظام اسلامی شکل گیری قانون و سند وقف است که لازمه این امر پای کار آمدن نخبگان است.

لازمه فرهنگ سازی وقف حضور نخبگان علمی استبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛عصر امروز مورخ سه‌شنبه هفتم شهریور ماه، نشست خبری با حضور مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی‌فقیه و همچنین ریاست دانشگاه ها در ساختمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
محمد امین روح الامینی مشاور علم و فناوری ریاست سازمان اوقاف اوقاف​ و امور خیریه در سه حوزه اصلی‌ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سیاست‌ گذارهای کلی سازمان اوقاف و امور خیریه طبق کار نهادینه سازی فرهنگ وقف و تکلیفی که سازمان برای حفظ موقوفات برای خودش قائل شده و توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی و ... است در حوزه قرآن که بخش گسترده‌ای در سطح ملی و استانی است برگزار شده است. ما امسال برای اولین بار حضور بانوان و همچنین روشندلان را داشتیم و طبق برنامه ریزی های فعالیت های قرآنی خود را در بیش از ۱۸ استان برگزار کردیم.

وی در ادامه با اشاره به ۸۷۰۰ بقعه در کشور درخصوص بقاع متبرکه اظهار داشت: مدیریت و تمام اقدامات امامزادگان و بقاع متبرکه به صورت مردمی اداره می‌شود که تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه بر قطب فرهنگی کردن این اماکن است. همچنین تعداد موقوفات کشور در این هشت سال اخیر به طور جدی افزایش یافته است و این خود توفیق و مأموریتی برای سازمان اوقاف و امور خیریه است.

روح الامینی درباره عمده موقوفات در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ساماندهی نیات وقف بر مبنای نیازهای جدید و طبق بازنگری های جدید به ۸۳ عنوان تقسیم شده که به طور مثال حوزه های اجتماعی و مذهبی و .. مطرح شده است که بخش عمده ای به نیات مذهبی باز می گردد.

روح الامینی در پایان خاطرنشان کرد: از جهت سرمایه گذاری و مبحث اقتصادی موقوفاتی داریم که از نظر مالی و سرمایه گذاری حمایتی نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف یک حکم الهی است، بیان کرد: نخبگان کشورها برای احیای فرهنگ خیر اقدام کردند و برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در حوزه مدیریتی باید به فعالیت های خود بپردازید. وقف یک حکم الهی است و قبل از اسلام وجود داشته ولیکن متاسفانه آنگونه که حق این حکم الهی بوده، به آن نپرداختیم، بلکه لطمات بسیاری در بعضی از ادوار تاریخی داشته ایم.

نماینده ولی‌فقیه افزود: از جمله برکات نظام اسلامی شکل گیری قانون و سند وقف است که لازمه این کار پای کار آمدن نخبگان است. خواهش من این است که کمک کنید و پس از یک قرن نگاه به وقف و اداره وقف، اداره درستی نبوده، عمدتاً​ نگاه به وقف آن بحث حمایت و پشتیبانی است که باید نسبت به مدیریت وقف چاره جویی داشته باشیم.

حجت‌ السلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: ۵۹ درصد از بازار تهران موقوفه است و سرقفلی ملک واگذار شده است و خوشبختانه از زمانی وارد سازمان اوقاف شدیم جلوی واگذار شدن سرقفلی ها را گرفته شده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ما به وقف به چشم مال بی صاحب نگاه می شود، تصریح کرد: ما نسبت به این وقف کوتاهی کردیم و این درحالیست که می شود فرهنگ سازی کرد و فرهنگ وقف را دربین مردم رواج داد.

وی گفت: این دوره شفاف ترین دوران در مسائل مالی سازمان و تلاش‌های شبانه روزی همکارانم است که در سایه توسعه علم کشور بوده است‌، همکنون ما سند دستی نداریم، چک نداریم و یکی از اقدامات بی نظیر ثبت تمام وقفنامه هایی که اسکن شده و با تایید تمام استاندارها و .. در جمع آوری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان خاطر نشان کرد: عیب و نقص فراوان داریم و این جلسه بر این اساس که به نقایص خود پی ببریم تا در حوزه تولید علم و فناوری بتوانیم فرهنگ وقف را گسترش دهیم.

در پایان جلسه پس از پیشنهاد ها و فعالیت‌های​ دانشگاهی توسط روسای دانشگاهان کشور، حجت السلام والمسلمین محمدی گفت: به موضوع وقف باید دقیق تر نگاه شود و طبق آنچه ابلاغ شده، موضوع تولید علم و فناوری مورد توجه قرار گرفته و در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیان کرده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه افزود: آنچه که بیان شده تولید علم و ارتقای فناوری است که در جایگاه خودش باید مورد توجه قرار بگیرد و ما هم در قدر توان به آن خدمت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار