باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی گریبانگیر بزرگترین معدن فسفات کشور

کهگیلویه و بویراحمد دارای بزرگترین معدن فسفات کشور و معادن مهمی ازجمله بوکسیت، معدن مس، ذخایر گوگرد، معدن سنگ‌های ساختمانی و معادن گچ را در خود جای داده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی نزدیک به ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومترمربع در ادامه کوه‌های زاگرس در جنوب‌غربی ایران قرار دارد.

کهگیلویه وبویراحمد قطب تولید سیمان

به‌واسطه وجود مواد اولیه سیمان، صنایع معدنی و کارخانه‌های سیمان‌سازی در استان، کهگیلویه و بویراحمد به یکی از قطب‌های سیمانی کشور تبدیل شده است.

کارخانه سیمان یاسوج از مهم‌ترین کارخانه‌های استان است که سالانه بخش زیادی از تولیدات آن به خارج صادر می‌شود و کارخانه سیمان مارگون در شهرستان بویراحمد نیز چند مدتی است آغاز به کار کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد درباره صنایع معدنی فعال در سطح استان عنوان کرد: کارخانه سیمان یاسوج  با ۷۰۰ تن تولید سیمان در روز در استان مشغول به کار است و درحقیقت با راه‌اندازی کارخانه سیمان مارگون، سیمان دهدشت و سیمان سفید گچساران زمینه‌سازی بسیار مناسب در زمینه تامین و صادرات سیمان برای استان فراهم و کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید سیمان کشور فراهم کرده است. 

 

مسکوت ماندن بزرگترین معدن فسفات کشور در سایه ای از ابهام
 

دیودیده در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین یک کارخانه آجرپزی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن سالانه به بهره‌برداری رسیده است. به علاوه آن واحد فرآوری گچ‌های سنتی و حدود ۵۰ واحد کارخانه‌های شن و ماسه شن در استان مشغول به کار هستند.

عدل هاشمی‌پور افزود: برای کارخانه سیمان سپوی دهدشت 95 میلیون یورو فایناس پیش‌بینی شده و هم‌اکنون در پیچ و خم اداری مانده است.

نماینده مردم کهگیلویه, بهمئی, لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی گفت: سیمان سپو در صورت رفتن زیر خط تولید با توجه به فاصله کمتر از 80 کیلومتر در صادر کردن محصول هیچ مشکلی وجود ندارد.

هاشمی‌پور بیان کرد: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر برای برطرف کردن مشکلات کارخانه آجر دهدشت تلاش کنند و امیدوارم فاز دوم این کارخانه به‌زودی راه‌اندازی شود.

 

مسکوت ماندن بزرگترین معدن فسفات کشور در سایه ای از ابهام

کهگیلویه و بویراحمد چندین معدن بزرگ فسفات با عیار ۸/۵ درصد را در دل خود جای داده است. ذخیره قطعی معادن این استان، افزون بر یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون تن اعلام شده است. برپایه آمارها شمار شاغلان بخش معدن استان ۹۰۰ نفر است که بیشتر آنها در معادن سنگ لاشه، کارخانه سیمان و کارخانه‌های گچ مشغول به کار هستند.

60 معادن فعال در استان وجود دارد

 عمده‌ترین معادن استان کهگیلویه و بویراحمد معادن رسوبی هستند. داریوش دیودیده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت : ۱۰ نوع مواد معدنی در استان یافت می‌شود که حدود 78پروانه بهره‌برداری از این معادن صادر شده و 60 معدن از آنها فعال هستند.

دیودیده با اشاره به انواع مواد معدنی که در سطح استان وجود دارند، عنوان کرد: مواد معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از نوع رسوبی هستند که فسفات و بوکسیت، فلدسپات و مخلوط‌های شن و ماسه‌ای و همچنین گچ و آهک را شامل می شود.البته معادن سنگ‌های تزئینی و سنگ لاشه نیز در استان نیز وجود دارد. 

وی در ادامه با اشاره به معادن شاخصی که در استان وجود دارند، تصریح کرد: از نظر ساختار زمین‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کانی‌های فلزی ضعیف، اما از نظر کانی‌های غیرفلزی ظرفیت‌های مناسبی دارد که باید مطالعات اکتشافی و تفصیلی روی آن انجام شود.

فسفات، سنگ‌های تزئینی و لاشه، گچ و بوکسیت جزو معادن سرآمد استان به‌شمار می‌روند، این معادن، معادنی هستند که پروانه بهره‌برداری آنها صادر شده و استخراج از آن نیز انجام می‌شود.

بزرگترین معدن فسفات کشور با ۸۱ میلیون تن ذخیره قطعی قابل  بهره‌برداری در کوه «لار» در بخش «چرام» از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

بلاتکلیفی گریبانگیر معادن فسفات چرام و سرفاریاب

عدل هاشمی‌پور نماینده شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه و بویراحمد ،سوم شهریور ماه جاری در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد اظهار داشت: مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد تعارفات را کنار گذاشته و به جای کلی گویی یک راهکار عملی برای پیشرفت و توسعه استان ارائه دهیم.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی افزود: آقایان چرا نمی‌گویند در این استان معادن پنهان و آشکار زیادی داریم و 40سال است که فقط نام یک معدن برای شهرستان چرام مانده است.

هاشمی‌پور با بیان اینکه معدن فسفات چرام و معدن سرفاریاب بدون هیچ کاری رها شده‌اند خطاب به وزیر صنعت و معدن گفت: کارگروهی را جدا از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این استان مستقر کنید تا هم تصمیم‌ساز و هم تصمیم‌گیر باشد.

 وی بیان کرد: چرا دولتی‌ها سرمایه‌گذار معدنی را که می‌تواند 500 نفر را صاحب شغل کند، فراری داده و شرکت سرمایه‌گذار رفت و دیگر هم برنگشت.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس تأکید کرد: باید برای وضعیت معادن این استان تدبیری اندیشیده شود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای معادن فراوانی شامل معدن مس خونگاه با عیار بالای 2/۵ درصد، معدن بوکسیت، سیلیس و خاک نسوز بوده که به‌دلیل قرار گرفتن در مناطق حفاظت‌شده امکان استخراج آنها امکانپذیر نیست و با مشکلاتی همراه است.

سرمایه‌گذاری در بخش معادن غنی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده‌تری است و در این زمینه باید تلاش بیشتری از سوی رسانه‌های استان انجام شود. 

 

مسکوت ماندن بزرگترین معدن فسفات کشور در سایه ای از ابهام

درباره مشکلاتی که بر سر راه معادن استان وجود دارد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات معدنی در استان به این مسئله برمی‌گردد که معادن استان بیشتر رسوبی هستند.

این معادن رسوبی که گاهی بهره‌برداری آن به طریق زیرزمینی انجام می‌شود، از نظر برخورداری زیرساختی و ارتباطی چه به شکل ریلی چه به شکل جاده‌ای با مشکل روبه‌رو هستند.

دیودیده با اشاره به اینکه صنایع معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان قوی نیست، تصریح کرد: صنایع معدنی استان در حقیقت تازه آغاز به کار کرده‌اند. البته برخی از آنها در حال اجرا هستند و برخی نیز تازه به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند به همین دلیل زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از معادن در سطح استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: امکاناتی چون جاده، آب و برق و گازرسانی زیرساخت‌های لازم برای معدن‌کاری است که در این زمینه استان با مشکل مواجه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: البته ما مشکلات زیرساختی را به وزارتخانه منعکس کرده‌ایم، اما همچنان منتظر مساعدت و کمک وزارتخانه برای این مشکلات زیربنایی هستیم.

دیودیده با اشاره به مشکلات ماشین‌آلات معدنی عنوان کرد: ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی نیز در استان قدیمی شده‌اند و نیازمند فناوری‌های جدید در این زمینه هستیم. هرچند با توجه به اینکه تبادلات اقتصادی دچار مشکل و رکود است، امکان تعویض چندانی برای آنها وجود ندارد.

حال با توجه به وجود این همه ظرفیت توسعه اقتصادی در استان کهگیلویه وبویراحمد جای سوال است که چرا باز هم در این زمینه رشدی صورت نگرفته تا این استان که از نظر بیکاری جز استانهای طراز اول کشور است  زمینه اشتغال مردم منطقه را فراهم کند.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۲۲:۴۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
کشورهای جهان صنعت ایران را بیشرفت دهید،وهمه چیز به نام من باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
بابا تو سرتون بخور معدن و کاراتون ..بیاید ببینید ما چهارمین ابرقدرت و تولید نفت در جهان در استان ما ..بهترین معدن ها .دراسنان ما...اما فقیرترین و بدبخت ترین مردم بع ولا قسم از گسنی و فقردارن بچهاشون یا دزد میشن یا معتاد یا هم خلاف کار..اخه مسعولا و سردمداران دولت و نماینده مردم کجایند بیاید ببینید چه قد بی عدالتی و پارتی بازی تو این منطقه ما دهدشت هست به ولا جان امام حسین فقط بی عدالتی و پارتی بازی و فقیر باید بمیره ..و مایع تاسفه...
Iran (Islamic Republic of)
لر با غیرت
۱۷:۰۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
متاسفانه،بیشترین معادن و در عین حال فقیرترین مردم متعلق ب استان ما(کهگلویه و بویراحمد) است.