واگذاری تولیت غار علیصدر به میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از واگذاری تولیت غار علیصدر، به میراث فرهنگی خبر داد.

واگذاری تولیت غار علیصدر به میراث فرهنگیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی مالمیرمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: بر اساس قانون و با اجرای واگذاری تولیت غار علیصدر به میراث فرهنگی، درآمد حاصل از بهره‌برداری غار علیصدر منهای هزینه‌های نگهداری غار به خزانه عمومی واریز می‌شود.

غار آبی علیصدر همدان در سال 42 کشف شد و اکنون از آثار ملی ثبت شده و منحصر به فرد در کشور و دنیاست، این غار که در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده، یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی و قابل قایقرانی است که دارای 1900 متر ارتفاع از سطح دریا،و در تمامی ایام سال پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگرانی از سراسر دنیاست.

تا سال 57 از این مجموعه طبیعی، به عنوان آب انبار استفاده می‌شد .

پس از آن از سال 59 سازمان ایرانگردی و جهانگردی که دولتی و با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد مسئولیت اداره غار علیصدر را برعهده گرفت.

در سال 70 دولت از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان همدان اجازه ثبت اساسنامه این غار را درخواست کرد، در این زمان بهره‌برداری غار علیصدر، شرکت سیاحتی علیصدر می‌شود واز اوایل دهه 70سرمایه گذاری و بهره‌برداری از غار را آغاز میکند و سالانه میلیاردها تومان از قبل آن درآمد کسب می کند.

سال گذشته فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور در گفتگو با خبر 14 شبکه یک سیما، از واگذاری غیر قانونی غار علیصدر به شرکت سیاحتی علیصدر نام می برد و اعلام می کند با ورود دیوان محاسبات استان و با هماهنگی دیوان محاسبات کشور کارگروهی برای بررسی این واگذاری تشکیل شود که پس از بررسی‌ها ایراد دیوان محاسبات وارد شناخته میشود.

شجاعی همچنین اعلام میکند بهره برداری از این غار قابل اجاره دادن است و در قالب مقررات می‌توان آن را اجاره داد اما در بررسی‌ها مشخص میشود اجاره بهای سالانه غار، فقط 700 هزار تومان تعیین شده است .

درحالی‌که درآمد این شرکت خصوصی از محل فروش بلیت دیدن غار سالانه 19 میلیارد تومان است، به همین علت بررسی این تخلف هم اکنون نیز در دستور کار قرار دارد.

آنگونه که دادستان دیوان محاسبات اعلام کرده، قرار بود غار علیصدر به عنوان اثری جهانی در سازمان فرهنگی ملل متحد «یونسکو» به ثبت برسد اما چون در مقطع کوتاهی که این غار به بخش خصوصی واگذار شده بود، دهانه ورودی آن دستکاری شده است یونسکو از ثبت آن به عنوان میراث جهانی خودداری کرد .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، با بیان اینکه 40 درصد سهام غار علیصدر ، مربوط به سازمان ایرانگردی است که دولت در حدود سال 81 آن را به سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تهاتر کرده بود، افزود: مباحث حقوقی این موضوع اکنون در سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری است .

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ هم به تازگی، از صدور دادخواست دیوان محاسبات برای بازگرداندن 23 میلیارد تومان درآمد غار علیصدر به بیت المال و خلع ید شرکت سیاحتی علیصدر از مدیریت غار علیصدر خبر داده و گفته است: بر اساس گزارشی که دادستان دیوان محاسبات اعلام کرده رسیدگی مقدماتی در دادسرای دیوان صورت گرفته و دادخواست صادر شده ،مشتمل بر دو موضوع است که نخستین آن بازگشت 23 میلیارد تومان به بیت المال توسط شرکت سیاحتی علیصدر است.

وی همچنین افزود: این شرکت در طول حدود 25 سالی که در آن جا درآمد کسب کرده مکلف بوده تا این مبالغ را به خزانه واریز کند و این موضوع از نظر دادسرای دیوان قطعیت دارد و در حال صدور رأی است.

موضوع دوم دادخواست به روش مدیریت شرکت در این غار باز می گردد که در طول این سالها ایراد حقوقی و قانونی داشته و نیز به لحاظ اینکه شرکت سیاحتی علیصدر توانایی و صلاحیت مدیریت غار را ندارد و اکنون شرایط وخیمی بر غار حاکم هست و بازدیدکنندگان از شرایط آنجا رضایت ندارند رأی بر این است تا شرکت خلع ید شود. هم اکنون حکم در هیئت مستشاری است و وقتی این هیئت رأی را صادر کند اجرایی می‌شود.

حالا همه در همدان چشم به انتظار صدور رای قطعی دیوان محاسبات هستند،اما آنچه بیشتر دلسوزان را تحت تاثیر قرار داده ، آینده مبهم شگفت انگیزترین غار آبی جهان است که بعنوان یک اثر جهانی و گردشگری، از ثبت در یونسکو بازماند.

انتهای پیام/ش.و

بهره برداری مجدد غار علیصدر توسط میراث فرهنگی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.