استفاده صحیح از کارت خوان یکی از راهکار‌های مهم مراقبت از خود در برابر افراد کلاهبردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سرهنگ حسن محمدنژاد رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات مازندران گفت: امروزه اکثر مشتریان در استفاده از دستگاه‌های pos معمولا وارد کردن رمز و برداشت مبلغ را به عهده فروشنده می‌گذارند و این کار امکان کسر مبالغی بیش از مبلغ کالای خریداری شده را فراهم می‌آورد و احتمال به سرقت رفتن کلیه اطلاعات حساب خریدار توسط اسکیمر‌ها را فراهم می‌سازد.


وی افزود: در بررسی‌های کارشناسانه پلیس فتا مشخص شده که افرد سودجود می‌توانند با استفاده از اسکیمر از اطلاعات کارت کپی تهیه کرده و با در اختیار داشتن رمز، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب افراد کنند که برهمین اساس با توجه به استفاده زیاد از دستگاه‌های کارت خوان به هموطنان توصیه می‌شود در صورت امکان کارت بانکی و رمز آن را در اختیار دیگران قرار ندهید.
سرهنگ محمدنژاد گفت: روش صحیح استفاده از دستگاه‌های کارت خوان این است که رمز و مبلغ کالا باید توسط مشتری به دستگاه داده شود و در این شرایط فروشنده نیز با نظارت، صحت مبلغ داده شده به دستگاه را تأیید کرده و با فشار دادن دکمه ثبت، انجام عملیات تأیید می‌شود و پس از اتمام عملیات، دستگاه دو رسید ارائه می‌دهد که یک رسید متعلق به خریدار و دیگری متعلق به فروشنده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال سوء استفاده از حساب فروشنده توسط خریدار نیز وجود دارد، گفت: برای جلو گیری از این گونه کلاهبرداری‌ها فروشندگان و صاحبان صنوف در هنگام اخذ قبض دستگاه از مشتریان، هر دو قبض صادر شده از دستگاه کارت خوان را تطبیق داده تا دچار چنین مشکلی نشوند، بانک‌های عامل بر روی اعداد مبالغ خریداری شده (قبض دستگاه pos) سایه گذاشته تا امکان جعل وجود نداشته باشد و فروشنده‌ها حتما سامانه sms بانک خود را فعال کنند.

سرهنگ محمد نژاد  از شهروندان خواست هیچگاه رمز خود را در مکان‌های شلوغ بیان نکنند و نسبت به تغییر رمز عابر بانک خود به صورت دوره‌ای و بخصوص پس از خرید از مکان‌های مشکوک اقدام نمایند، تا مورد سو استفاده قرار نگیرند.

رئیس پلیس فتا مازندران هشدار داد: همه سرمایه خود را در یک حساب متمرکز نکنید تا در صورت دسترسی غیرمجاز از میزان ضرر و زیان آن کاسته شود.

همچنین اگر از سیستم پیامکی استفاده نمی‌کنید، سعی کنید در اولین فرصت با مراجعه به محل صدور کارت بانکی خود، نسبت به فعال نمودن سیستم پیامکی گردش حساب اقدام، تا در صورتی که از حساب شما به صورت غیرمجاز برداشتی صورت گرفت سریعاً مطلع شده و اقدام قانونی به عمل آورید.


انتهای پیام/ع


استفاده صحیح از دستگاه‌های کارت خوان راهی برای درامان ماندن از کلاهبرداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
كارت خود و رمز كارت خودرا با صداي واضح در اختيار فروشندگان ميگذارند و ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
٩٥٪‏ از دارندگان كارت بانكي هنگام خريد مخصوصا در ميادين كارت خود را در اختيار فروشنده ميگذارند