استاندار سیستان و بلوچستان:

موافق سیاست انسدادی باز و بستن مرز‌های سیستان و بلوچستان نیستم

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با سیاست انسدادی باز و بستن مرز موافق نیستم بنابراین سیاست پایداری را در این بخش نیاز داریم چرا که باز و بسته شدن مرز فرصت را برای قاچاق فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،علی‌اوسط هاشمی در نشست فعالان اقتصادی، اعضای شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان که با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور در اتاق بازرگانی در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مرز باید دولت محور باشد، زیرا تداخل در ماموریت‌ها در مرز فسادزا است.

استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به نهاوندیان گفت: اولین سفر در جایگاه معاون اقتصادی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان انجام شد که انتظار داریم هر آنچه به عنوان تفکر توسعه‌ای در حوزه اقتصادی می‌دانید که بر پایه محوریت انسان نهفته است، محصول آن را در این سفر به عنوان سرمایه آینده شاهد باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم از پشتوانه فکر بلندتان در بخش اقتصادی بر پایه نگرش اعتقادی‌تان حداکثر استفاده را ببریم و پرچم اقتصاد آینده کشور را به مردم و بخش خصوصی بسپاریم. انتظار داریم از محل ۸ میلیارد دلار تسهیلات توافق شده از کره، بخشی به توسعه خط راه آهن چابهار- زاهدان اختصاص یابد، چرا که ۲ پروژه بزرگ بندر چابهار و راه آهن به استان نقش ویژه می‌دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: شان نزول حج، یکی شدن و یکی از دستاورد‌های حج مشارکت است، زیرا نگاه مسئولانه را تقویت و عمومیت می‌بخشد که هیچکس نمی‌تواند نسبت به کشور خویش بی‌تفاوت باشد. پایه اقتصاد مقاومتی بر مردم‌پذیری، مردم‌باوری، مردم‌محوری و اعطای فرصت‌های برابر است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: نسخه برابر اقتصادی قطعاً نمی‌تواند توسعه همه استان‌ها را رقم بزند و با نگاه برابر نمی‌توان به آنچه که لازمه استان‌های کمتر توسعه یافته است دست یافت. با وجود برخورداری از ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر ساحل و دسترسی به آب‌های آزاد تا آفریقا و داشتن منافع مشترک، اما فاقد سیاست دریا محور و اقتصاد بر پایه دریا هستیم.

هاشمی گفت: اقتصاد بر پایه دریا باید به وسعت دریا نقش آن در توسعه و ارتباط با کشور‌های همسایه با برقراری خط کشتیرانی تجاری بین عمان، پاکستان و هند نمایان شود. اگر مرز هنوز فرصت نشده و بعضاً تهدید است، نشان می‌دهد که جا پای ما قرص و محکم نیست و این‌ها نمی‌تواند اقتصاد را فعال نگه دارد؛ مسئولیت اقتصاد مرز باید با استاندار باشد.

وی اضافه کرد: با سیاست انسدادی باز و بستن مرز موافق نیستم بنابراین سیاست پایداری را در این بخش نیاز داریم نه اینکه هر زمان لازم داشتیم مرز باز شود و در غیر آن بسته باشد که این امر فرصت را برای قاچاق فراهم می‌کند. انتظار داریم روابط وزارت امور خارجه با کشور‌های همسایه این استان قوی‌تر شکل بگیرد و همچنین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نسبت به این استان نگاه نو و جدی داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: انتظار داریم آیین‌نامه سازمان توسعه سواحل مکران زودتر به تصویب دولت محترم برسد. استان سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه دولت است بنابراین اضافه نمودن کل استان با یک لایحه در طرح توسعه سواحل مکران سبب می‌شود در دهه آینده استان از رشد خوبی برخوردار باشد.

هاشمی اظهار داشت: اولین چاه ژرف کشور در این استان با صرف ۲۵ میلیارد تومان به زودی حفاری خواهد شد. بندر شهید بهشتی چابهار از ۲.۵ میلیون تن ظرفیت در سال ۶۲ اکنون به ۸.۵ میلیون تن رسیده و ۹۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این طرح انجام شده است.

انتهای پیام/پ

باز و بسته شدن مرز فرصت را برای قاچاق فراهم می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.