طراحی سامانه ای با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه ای

طراح سامانه رهسپار از تولید این طرح در راستای کاهش ترافیک گازهای گلخانه ای و هزینه تردد خبر داد.

طراحی سامانه ای با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه ایمحمدرضا قازلی مجری طرح سامانه رهسپار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: این سامانه راهکار نوین برای سفری ایمن و ارزان است که  با اشتراک گذاری وسیله نقلیه در سفرهای بین شهری صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: سامانه رهسپار، اولین سامانه امن اشتراک گذاری سفرهای شهری و بین شهری تحت شبکه اینترنت است که هدف آن ایجاد ارتباط بین مسافرین و راننده‌های تک سرنشین است، بدین ترتیب رهسپار می‌تواند ترافیک محورهای پر تردد مانند آزاد راه تهران _ کرج را به شدت کاهش دهد و از این سو مکمل مناسبی برای سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود و به دنبال آن میتواند سبب کاهش آلودگی هوا گردد.

 قازلی با تاکید بر اینکه تمام افرادی که از سیستم رهسپار استفاده می‌کنند احراز هویت می‌شوند، افزود: دانشجویان از طریق کد ملی، کد دانشجویی و اطلاعات هویتی که در سیستم وارد کرده‌اند و افراد غیرسازمانی نیز از طریق ثبت کد ملی احراز هویت خواهند شد، ضمن آنکه راننده متقاضی باید خودروی خود را در سامانه به ثبت برسانند به این ترتیب که تصویر گواهینامه و بیمه شخص ثالث خود را باید در سیستم رهسپار آپلود کنند.

قازلی کاهش هزینه‌های رفت و آمد و استفاده از ظرفیت‌های خاموش و بلا استفاده به دلیل استفاده از ظرفیت‌های بالقوه مردمی را از مزایای این طرح نام برد و ادامه داد:‌ کاهش مصرف سوخت و ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی و در نتیجه افزایش بهره وری اجتماعی و کاهش هزینه‌های دولت از قبیل مالیات بر گازهای گلخانه‌ای از دیگر مزایای کاربردی شدن این سامانه است.

مجری طرح با اشاره به اجرای نمونه اولیه و پایلوت پروژه رهسپار در بستر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، تصریح کرد: تمامی ابعاد پروژه شامل مباحث فنی، اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد از ارائه گزارشی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستور حمایت از پروژه رهسپار صادر شد.

به گفته وی هم اکنون محققان این طرح با بیش از 504 واحد دانشگاهی قرارداد همکاری دارد و هدف بعدی این شرکت دانش بنیان گسترش خدمات به تمام استان‌های کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
؟؟؟