اسپوتنیک گزارش داد؛

مردم افغانستان از ارتش آمریکا بیشتر از طالبان بیم دارند

چند سیاستمدار افغان در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کردند مردم افغانستان از اقدامات ارتش آمریکا بیشتر از طالبان واهمه دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیک در مطلبی نوشت: روز چهارشنبه، در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی به مناطقی از ولایت لوگر افغانستان، 12 غیرنظامی جان خود را از دست دادند. چند کارشناس سیاسی افغان در این مورد با اسپوتنیک گفتگو کردند.

بر اساس گزارش تلویزیون افغان 1 تی وی، روز چهارشنبه در جریان حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی در شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر، 12 غیرنظامی کشته و 16 نفر دیگر مجروح شدند.

رسانه‌های آمریکایی نیز این حادثه را پوشش دادند و اعلام کردند در این حملات، 11 غیرنظامی از جمله 8 زن کشته شده اند.

گفته می‌شود هنگامی که یک بالگرد آمریکایی به دلایل فنی قصد فرود اضطراری داشته است، عناصر طالبان بر نیروهای افغان و آمریکایی آتش گشوده اند.

همچنین گفته‌ها حاکی است نیروهای متحد درخواست پشتیبانی هوایی کرده اند و یک بمب‌افکن، خانه‌ای که گفته می‌شود عناصر طالبان از آن به طرف نیروهای نظامی آمریکا و افغان تیراندازی می‌کرده اند را هدف قرار داده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یکی از ساکنین این منطقه نوشت: «سه خانواده در خانه‌ای که بمباران شد زندگی می‌کردند که 11 نفر بودند و 8 نفر از آن‌ها زن بودند؛ آن‌ها همگی کشته شدند.»

وی افزود: «ما تمام اجساد را پس از چند ساعت به وسیله بیل مکانیکی کشف کردیم. با این‌حال، همچنان 2 کودک مفقود اند.»

این حادثه در حالی رخ داده است که چند روز گذشته، در حملات هوایی مشابه در هرات، 13 غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

حاجی الله گل مجاهد – کارشناس نظامی و عضو پارلمان افغانستان – در گفتگو با اسپوتنیک درباره این حادثه اظهار نظر کرد و گفت مردم افغانستان از ارتش آمریکا بیش از عناصر طالبان واهمه دارند.

وی گفت: «پس از شکست طالبان، مردم افغانستان نمی‌خواستند جنگ ادامه پیدا کند؛ اما به دلیل عملیات آمریکا در این کشور، این جنگ تا کنون به درازا کشیده است. آن‌ها به خانه‌ها حمله می‌کنند؛ شهرک‌ها را بمباران می‌کنند و حتی به جشن‌های عروسی حمله می‌کنند اقداماتشان را به طالبان نسبت می‌دهند.»

این سیاستمدار حوادث دیگر در ننگرهار که به کشته شدن 150 غیرنظامی انجامید و نیز حوادث مشابه در ولایت هلمند را یادآور شد.

وی گفت: «هیچ فردی حضور نیروهای خارجی در افغانستان را نمی‌خواهد. مردم افغانستان از آمریکایی‌ها خیری ندیده اند و نمی‌خواهند آن‌ها بیش از این در سرزمین‌هایشان باقی بمانند.»

عبید کبیر – یکی از روسای حزب همبستگی افغانستان – در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «تمام این‌ (جنایات) به دست اشغالگران آمریکایی، متحدان آن‌ها و طالبان و داعش صورت گرفته است.»

گزارش جدید هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد شمار قربانیان غیرنظامی در پی حملات هوایی در نیمه نخست سال 2017 نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی، 43 درصد افزایش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد تلفات در میان زنان و کودکان افزایش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار