کلانتری خبر داد

بحران آب، اولویت اول کشور/ 75 درصد آب‌های کشور فسیلی است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: اکنون کمبود آب برای کشور یک تهدید است و بود و نبود کشور به آب بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست خبری عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (دوشنبه) با حضور رسانه ها برگزار شد.

عیسی کلانتری اولویت کشور را بحران آب اعلام کرد و اظهار کرد: اکنون کمبود آب برای کشور یک تهدید است و بود و نبود کشور به آب بستگی دارد.

وی ادامه داد: آب و محیط زیست را درگیر مسایل جزیی نکنیم، هم اکنون 75 درصد آب های کشور آب فسیلی است.

کلانتری گفت: مسائل زیست محیطی در هر منطقه باهم متفاوت است، به عنوان مثال اولویت در شمال کشور مساله پسماند و یا در منطقه ای ریزگردها و آلودگی هوا است.

وی ادامه داد: باید بدانیم که محیط زیست را چگونه مدیریت کنیم و دولت هم باید اولویت خود را حفظ محیط زیست قرار دهد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سیاست سازمان محیط زیست، سیاست متوازن و توسعه پایدار است و همه دستگاه ها باید به سیاست متوازن و پایدار هماهنگ باشند.

کلانتری با اشاره به تولید محصولات تراریخته گفت: طبق ماموریتی که وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یزد در رابطه با سلامت برنج تراریخته داده بود، بعد از سه سال و نیم بررسی چهارشنبه هفته گذشته نتایج این بررسی‌ها رسما از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که براساس این گزارش رسمی برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نباید مسئله آب را قربانی سایر مسائل کنیم، افزود: مسئله مهمی مانند آب را نباید قربانی یوزپلنگ کنیم، با توجه به اینکه حفظ این حیوان اهمیت زیادی دارد و محصولات تراریخته نیز اهمیت جزئی تری نسبت به مسئله آب دارند، بنابراین مسایل اصلی را نباید قربانی مسایل فرعی کنیم.

 وی مشکل اصلی تهران را آلودگی هوا دانست و افزود: تهران در فصل سرد سال وارونگی دما دارد و این موضوع باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود و همچنین خوزستان از گرما و گرد و غبار رنج می‌برد، اما در خراسان رضوی مشکلی اصلی آب است، اما امشکل آب در کشور اولویت اول است.

کلانتری یکی از چهار اصل توسعه پایدار را حفظ حقوق نسل‌های آینده دانست، گفت: نسل‌های آینده از حیات وحش، جنگل‌ها، آب و گیاه حقی دارند. اگر ما سیاست توسعه متوازن را درست پیاده کنیم، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 4.5 میلیون فارغ التحصل دانشگاهی داریم، گفت: ما سعی داریم‌ تغییراتی در تشکیلات سازمان ایجاد کنیم تا محیط زیست مانعی برای توسعه کشور ایجاد نکند و فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار نیز داریم که دولت نمی‌تواند به این مورد بی‌توجه باشد، بنابراین سه قوه مجریه، مقننه ، قضاییه و دستگاه های دیگر نیز باید در مسیر سیاست متوازن حرکت کنند.

کلانتری با اشاره به تعصب خبرنگاران نسبت به مسایل محیط زیستی گفت: دوستداران واقعی محیط زیست همین خبرنگاران هستند و در این راستا سازمان محیط زیست باید آنها را از نظر علمی تقویت کند. امیدواریم تا تغییراتی مناسبی را در تشکیلات ایجاد کنیم و جایگاه مهمی برای خبرنگاران از نظر علمی و آسانی کار در نظر گرفته شود. محیط زیست را به کمک خبرنگاران باید داخل خانواده ها ببریم، چرا که محیط زیست با 300هزار محیط بان مدیریت نمی شود.

وی ادامه داد:محیط زیست بدون آگاهی مردم نمی تواند حفظ شود. مردم باید نسبت به حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشند و تاکید می‌کنم که هیچ کس در سازمان محیط زیست حق ندارد به خبرنگاران بی احترامی کند، چرا که خبرنگاران کمک حال سازمان هستند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اولین نشست خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها گفت: طبق توافق ها 12 تا 17 درصد وسعت هر کشوری باید در قالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست باشد.اما اصل سیاست محیط زیست توسعه متوازن و پایدار است.اگر کل کشور معتقد به سیاست توسعه متوازن باشد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. هم اکنون در بعضی از کشورها مانند اروپا و آمریکا همه پوشش های گیاهی و جنگلی تحت مدیریت محیط زیست نیست.

 وی با اشاره به اینکه مشکل بیش از 80 درصد کشور آب است، گفت: ماحق نداریم بیش از 40 درصد آب‌های تجدیدپذیر را طبق توافقات بین المللی استفاده کنیم، اما در حال حاضر بیش از 100 درصد از آب‌های تجدیدپذیر مصرف می‌شود که در کشورهای آفریقایی وحتی خاورمیانه به این شیوه از آب های تجدید پذیر استفاده نمی‌کنند.براساس آمار باید 35.5 میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف شود، اما 97 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. بنابراین اولویت اول کشور در حوزه محیط زیست، آب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران افزود: با انتخاب شهردار جدید تهران و شناختی که نسبت به وی دارم، هماهنگی بین سازمان محیط زیست و شهرداری در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود. آلودگی هوا مشکل اصلی کلان‌شهرها است که ریشه این آلودگی صنعت، خودرو، موتورسیکلت و نیروگاه‌ها است که این بخش‌ها را باید مدیریت کنیم.

وی بابیان اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا متخصص به اندازه کافی در سازمان نداریم، اظهار کرد: قرار شده است با کمک سازمان برنامه و بودجه بخشی از وظایف این سازمان را به دانشگاه‌های بزرگ کشور واگذار کنیم و از دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شریف به عنوان ناظر بر روند تولید خودرو و موتورسیکلت استفاده شود.همچنین در پالایشگاه‌ها نماینده دایمی سازمان محیط زیست برای اطمینان از تولید سوخت استاندارد مستقر می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه عامل بیش از 50 درصد آلودگی هوای تهران کامیون‌هایی هستند که شبانه وارد تهران می‌شوند، گفت: برنامه‌ریزی دقیقی باید در این زمینه داشته باشیم تا کامیون‌های 30 و 50 ساله وارد تهران نشوند و همچنین باید به نوسازی این دستگاه‌ها توجه کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با موضوع سدسازی ها و عملکرد وی در این باره گفت: معتقدم سدسازی در برخی از مناطق خوب و برخی بد است. با توجه به اینکه ساخت سد نازلو و سیمینه‌رود پیشرفت کاری و هزینه‌های بسیار بالایی داشت را متوقف کردم، بنابراین سدسازی در همه جا بد نیست، بلکه لازم است ارزیابی زیست محیطی برای احداث سد صورت گیرد و من اعتقاد دارم سد سازی در شمال کشور مانعی ندارد.

 کلانتری با بیان اینکه سازمان محیط زیست را دست متخصصان خواهم سپرد، افزود: من در حوزه‌های محیط زیستی تخصصی ندارم، به همین دلیل از افراد متخصص برای پست‌های مختلف استفاده می‌کنم. سازمان محیط زیست باید بتواند درباره نمک تا آهو و از موشک تا دوچرخه اظهارنظر کند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست نمی تواند خلاف قانون عمل کند، گفت: رسیدن به رشد 8 درصدی کشور یک قانون است. اگر دستگاه‌های مختلف بگویند که محیط زیست مانع رسیدن به این رشد است، در این صورت محیط زیست کشور به طور کلی حذف خواهد شد، به همین دلیل با اجرای طرح های توسعه ای تخریب محیط زیست را می توانیم به حداقل برسانیم.

وی افزود: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست از کمک دولت به دو منطقه آزاد تجاری و اقتصادی نیز کمتر است .

کلانتری با اشاره به مساله تالاب ها تصریح کرد:در زمان وزارت چیت چیان وزیر نیرو مشخص شد که 11.7 میلیارد مترمکعب حق آبه به تالاب ها،دریاچه ها و رودخانه ها اختصاص داده شد که تالاب گاوخونی حدود 170 میلیون متر مکعب آب دریافت کرد.

 وی ادامه داد: حق‌آبه تالاب‌ها باید تا بهمن‌ماه و در زمان پرآبی تامین شود و آب های سیلابی با احداث سدها تنظیم شده و به تالاب‌ها نمی رسند.

رئیس محیط زیست در رابطه با برنامه های سازمان محیط زیست پیرامون گردو غبار گفت: براساس آخرین اطلاعات ستاد مقابله با گرد و غبار، 28 کانون گرد و غبار وجود دارد که 4کانون آن داخلی و 24 کانون خارج از ایران یعنی در عراق و سوریه است،4 کانون داخلی به اندازه 24 کانون خارجی گرد و غبار تولید می‌کنند که بخشی از این کانون ها ناشی از خشک شدن تالاب‌های خوزستان و بخشی نیز از نواحی ملی و اراضی شخم‌خرده‌ای که چک نمی‌شوند، هستند.  امسال حدود 190 میلیارد تومان برای گرد و غبار بودجه تخصیص داده شده است.

وی افزود: بعضی کانون‌های گرد و غبار عراق تحت تصرف داعش بود که خوشبختانه با آزادسازی این مناطق از دولت عراق انتظار داریم که اقدامات جدی را برای مهار کانون‌های گرد و غبار انجام دهد. علاوه بر این یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی با مشارکت ایران و عراق در این کشور ایجاد شده است.

 کلانتری در مورد آخرین‌ وضعیت دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه بستگی به تامین بودجه دارد. اگر منابع مالی احیای دریاچه ارومیه از طرف دولت تامین شود، قطعا دریاچه ارومیه در حد اکولوژیک احیا می شود. در حال حاضر خطر عدم احیا از بین رفته است. سال گذشته بودجه ای که برای احیای دریاچه در نظر گرفته بودند،حدود 700میلیارد تومان بود که امسال این بودجه به 2000 میلیارد تومان در هر سال تخصیص یافته است.

 رئیس سازمان محیط زیست در پایان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از گرد و غبارهای نمکی دریاچه ارومیه مهار شده است که این گرد و غبار نمکی بر افزایش غلظت خون شهروندان تاثیر گذاشت. سازمان جنگل‌ها در 3 سال گذشته خیلی خوب عمل کرده و مهار غبارهای حاشیه دریاچه ارومیه را به خوبی پیش برده است. دریاچه ارومیه از خطر خشکیدگی کاملا عبور کرده، اما مشکلات همچنان باقی است.

 انتهای پیام/

کامیون‌ها عامل 50 درصد آلودگی هوا هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گاوخونی
۲۲:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
تالاب گاوخونی یک قطره آب هم 12 سال از زاینده رود دریافت نکرده است
مگر اندکی فاضلاب
آخرین اخبار