مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب از روان ابهای استان سیستان وبلوچستان از کشور خارج می شود.

خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب از روان آبهای سیستان وبلوچستان از کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان   افزود: در حال حاضر منابع آبی استان تعداد 21558 مورد شامل چاه، چشمه و قنات است و سالانه 2000 مترمکعب از آن برداشت می‌شود و 605 میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب در استان داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان در ادامه اظهار کرد: در خصوص حفاظت از منابع آبی باید داشته‌ها و مخازن آبی استان را حفظ کنیم، از این رو بحث تعادل بخشی آب های زیر زمینی در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان قرار گرفته است.

جعفری تصریح کرد: اضافه برداشت از چاه‌های آب یکی از عمده ترین مسائل استان است و در طول یکسال بیشتر از حد مجاز از چاه ها برداشت آب صورت می گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان با اشاره به این که سهم مصارف مختلف ازمنابع آب زیرزمینی 1.4 میلیارد مترمکعب است، گفت: درحال حاضر تعداد 33 سدمخزنی، انحرافی و تغذیه‌ای با ظرفیت 2.1 میلیارد متر مکعب در سطح استان، احداث و تعداد 3 سد در حال احداث است که با بهره برداری از آنها حجم آبهای قابل کنترل دراستان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی، یکی از دلایل مشکل آب شرب را برداشت بی رویه از مخازن آبی دانست و افزود: آب شرب سالم حق اولیه هر انسان است و استفاده از آب بویژه در کشاورزی باید در اولویت کار ما قرار گیرد.


انتهای پیام/ع

خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب از روان آبهای سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار