اعلامیه نشست بریکس:

فعالیت‌های گروه‌های هراس افگن در افغانستان پذیرفتنی نیست

گروه بریکس از خشونت‎هایی که از سوی طالبان و گروه‎های دیگر هراس‌افگن در افغانستان انجام می‎شوند، ابراز نگرانی می‎کند.

اعلامیه نشست بریکس: فعالیت های گروه های هراس افگن در افغانستان پذیرفتنی نیستبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در اعلامیۀ نشست رهبران اعضای گروه بریکس آمده است که رهبران برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی- پنج کشور نوظهور اقتصادی- در شهر «شیامن» چین گرد آمده‎اند و در کنار چگونگی گسترش روابط میان این کشورها، در بارۀ اوضاع جهان از جمله افغانستان رایزنی کردند.

این گروه می‎افزاید کسانی که دست به خشونت و کشتار غیرنظامیان می زنند و یا ازهراس افگنان پشتیبانی می کنند باید مسؤول شناخته شوند.

در بخشی از اعلامیۀ نشست رهبران گروۀ بریکس از جامعه جهانی خواسته شده تا یک ائتلاف جهانی را که با هراس افگنی واقعأ مبارزه نماید، ایجاد کند.

در بخشی از این اعلامیۀ آمده است: «ما نگرانی مان را در بارۀ اوضاع امنیتی در منطقه و خشونت های برخاسته از فعالیت‏های طالبان، داعش، القاعده، شبکه حقانی، لشکرطیبه، جیش محمد، تحریک طالبان پاکستان و حزب التحریر ابراز می‎‏کنیم.»

شی جنپنگ، رییس جمهور چین نیز در این باره اظهار داشت: «چنان که جهان درگیر حمله‎های هراس افگنانه و سایبری می‎شود، پس نیاز است تا همکاری مشترک ما فراگیر شود. ما کشورهای عضو گروۀ بریکس، به برقراری صلح جهانی و کمک به نظم جهانی متعهد هستیم. امسال ما نشست نماینده گان ارشد را در بارۀ مسایل امنیتی برگزار کردیم.»

در همین حال، آگاۀ هان روابط بین الملل می‎گویند که هرگاه روسیه، چین و هند سه عضو مهم گروه بریکس همکاری صادقانه به روند صلح افغانستان نمایند، این کشور به صلح خواهد رسید.

گروۀ بریکس در حالی بر مبارزه با هراس افگنی در افغانستان تأکید می ورزد که چین و هند دو عضو این گروه روابط چندان خوبی باهم ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.