سرور دانش:

۶۵ درصد مردم افغانستان بی سواد هستند

معاون دوم رییس جمهور سواد را کلید ارتباط برقرار کردن با دیگران خواند و افزود که تعلیم و تربیه در یک جامعه باعث صلح، توسعه و رفاه اجتماعی می‌گردد.

۶۵ درصد مردم افغانستان بی سواد هستندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، معاون دوم رییس جمهور سواد را کلید ارتباط برقرار کردن با دیگران خواند و افزود که تعلیم و تربیه در یک جامعه باعث صلح، توسعه و رفاه اجتماعی می‌گردد.

دانش با توجه سطح سواد در جهان گفت که از کل نفوس کشورهای موجود در جهان، ۸۴ درصد آنان با سواد شده‌اند که فقط ۱۶ درصد از بهر آموزش سواد بی‌بهره مانده‌اند.

این مقام دولت وحدت ملی افزود که ۷۵ فیصد بی‌سواد نفوس جهان در ۱۰ کشور جهان به شمول چین، پاکستان، هند و افغانستان است که کشورما در آخرین فهرست ده کشور قرار دارد.

وی گفت که در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد نفوس افغانستان بی‌سواد هستند و تنها ۳۵ فیصد از نعمت سواد برخوردارند، وی افزود که آمار افراد بی‌سواد در کشور تکان‌دهنده‌است.

او گفت که نظام آموزش و پرورش در کشور از آغاز خوب بوده‌ و اما این نظام به شکل درست تعقیب نشده و به مروز زمان فساد اداری در ادارات مختلف معارف رخنه کرده که نظام تعلیم و تربیه را فلج کرده‌است.

معاون دوم رییس جمهور می‌گوید که در سال گذشته، دانش‌آموزان مکتب‌های افغانستان بیش از ۲ میلیون رسیده‌است، اما نظر به نفوس کشور خیلی کم است.

او در بخش دیگر از سخنان به نقش معارف در بسیج ملی و از بین بردن نفرت، حمله و تهاجم گروه‌های تروریستی در کشور اشاره کرد و افزود که این مسؤولیت وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی استتا در این بخش‌ها مبارزه جدی نمایند.

او گفت هرچند دولت افغانستان در رستای مبارزه با هراس‌افگنانی و فساد اداری تلاش‌های چشم‌گیری را انجام داده، اما یکی از مکان‌های نابودی تروریستان، مکان علمی و اکادمیک می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار