شریف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تقویت خانه احزاب با اجزای توانمند محقق می‌شود/اعطای یارانه پاشنه آشیل فعالیت‌های حزبی است

دبیر شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب گفت: برای تقویت خانه احزاب اجزای آن تقویت شود و احزاب توانمند در آن فعالیت کنند.

خانه احزاب با نبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کنداحمد شریف دبیر شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب درگفت وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به نقد برخی از چهره های سیاسی نسبت به فعالیت های خانه احزاب اظهار داشت: یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌هایی که در فضای سیاسی کشور ما وجود دارد حمایت نکردن از احزاب و تشکل‌های سیاسی است.

وی افزود: خانه احزاب تنها نهاد صنفی تشکل‌های سیاسی است که طبق قانون امکان فعالیت در خصوص دفاع از حقوق احزاب و تشکل‌های سیاسی را داشته است و طبق اساسنامه آن اصول خاصی در آن حاکم است.

شریف تصریح کرد: هم اکنون رویکرد مناسب تری نسبت به فعالیت‌های حزبی مشاهده می‌کنیم همانند اظهارنظر اخیر رئیس جمهور که صراحتا اعلام کرد از احزاب برای رایزنی در انتخاب کابینه دولت دوازدهم استفاده کرده است.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران بیان داشت: با توجه به اینکه در کشور هر دو سال یکبار انتخابات برگزار می‌شود خانه احزاب می‌تواند در ایجاد و مدیریت فضای مطلوب انتخاباتی بین تشکل‌های سیاسی نقش موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: با اینکه در قانون اساسی فعالیت آزادانه احزاب به صراحت اعلام شده است، اما توجه کافی به این بخش معطوف نشده است. از جمله آسیب پذیری‌های تشکل‌های سیاسی مشکلات مالی آنهاست که به مثابه پاشنه آشیل فعالیت آن‌ها درآمده است. در این خصوص علی‌رغم صراحت قانون فعالیت احزاب اعطای یارانه به احزاب که موجب قدرتمندی آن‌ها می شود، توجه نشده است.

شریف تأکید کرد: از دولت هشتم به بعد حتی یک ریال یارانه به احزاب و خانه احزاب تعلق نگرفته است، بنابراین اگر ضعفی در زمینه فعالیت آن‌ها مشاهده می‌شود قسمت عمده آن ناشی از این خلأ است که از اجرا نشدن صحیح قانون نشأت می‌گیرد.

عضو هیأت رئیسه خانه احزاب گفت: ما از مجلس انتظار داشتیم که از محل بودجه سنواتی، مبلغی نیز به خانه احزاب اختصاص داده شود، اما این امر محقق نشد.

وی افزود: باید برای تقویت خانه احزاب اجزای آن تقویت شود به این معنی که باید احزاب توانمندی در این تشکل صنفی فعالیت کنند.

شریف تصریح کرد: نهاد صنفی خانه احزاب بدون هیچگونه کمکی اداره می‌شود و فعالیت حزبی در ایران با نبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی خانه احزاب تنها متکی به پرداخت حق عضویت از سوی اعضای آن است و فعالیت این تشکل مدنی تنها معطوف به جلساتی شده که اگر مورد حمایت قرار نگیرد ممکن است که تصمیم‌گیری‌های آن قابلیت اجرایی پیدا نکند.

 

انتهای پیام/

 

بررسی فعالیت خانه احزاب در سه سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار