ارتباط تشخیص ندادن بوی بنزین و صابون با ابتلا به پارکینسون

دانشمندان در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند که کاهش حس بویایی می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری پارکینسون در مراحل ابتدایی باشد.

به‌ گزارش ‌گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معمولا تشخیص پارکینسون دشوار است و بیماران زمانی متوجه آن می‌شوند که بیماری آنها تا حدی پیشرفت کرده است. محققان با انجام آزمایشی موسوم بهscratch-and-sniff که با ایجاد خراش، باعث انتشار بو می‌شود، دریافتند سال‌ها قبل از بروز بیماری پارکینسون، علائم بارزی از بیماری تظاهر می‌کند که توجه به آنها می‌تواند در تشخیص زودهنگام آن تأثیر بسزایی داشته باشد.

 در مطالعات پیشین، محققان دریافتند که کاهش حس بویایی می‌تواند با مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر مرتبط باشد اما تحقیقاتی که طی ۱۰ سال روی نژادهای مختلف افراد انجام شده، نشان می‌دهد مبتلایان به پارکینسون نیز در مراحل ابتدایی بیماری خود با علائمی چون کاهش حس بویایی مواجه می‌شوند.

پژوهشگران حدود ۲ هزار و ۴۶۲ نفر را در دو گروه نژادی (هزار و ۵۱۰ سفیدپوست و ۹۵۲ سیاه‌پوست) مورد تحقیق قرار دادند. آنها هر فرد را با ۱۲ نوع بو مورد آزمایش قرار دادند. این بوها، مواردی را از بوی لیمو و دارچین تا بنزین و گازوئیل شامل می‌شد.

پس از مدت‌ها بررسی معلوم شد که از این تعداد، ۴۲ نفر در طول تحقیق به پارکینسون مبتلا شده‌اند. محققان دریافتند که حس بویایی این افراد نسبت به زمان شروع آزمایش‌ها ۵ برابر کاهش یافته است. آنها همچنین عوامل تأثیرگذار روی کاهش بویایی از قبیل سیگار یا آسیب مغزی را نیز بررسی کردند اما ارتباطی بین این عوامل و کاهش بویایی نیافتند.

تحقیقات بیشتر نشان داد که بین شروع بیماری‌هایی چون آلزایمر و پارکینسون و کاهش حس بویایی در افراد ارتباطی وجود دارد اما دست‌اندرکاران این پژوهش ابراز کرده‌اند که به دلیل پیچیده بودن قضیه، برای درک بیشتر موضوع، هنوز باید تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد.

محققان در آزمایش‌های خود، این ارتباط بویایی را در میان سیاه‌پوستان مشاهده نکردند اما در این زمینه هم معتقدند که باید مطالعات دقیق‌تری صورت گیرد.

منبع:سلامت آنلاین

انتهای پیام/

 

کاهش حس بویایی می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری پارکینسون در مراحل ابتدایی باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار