نوشیدنی‌های فاقد کیفیت بصورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود

مسئولان در اداره صحت عامه هرات در غرب کشور می‌گویند که بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا که بگونه قاچاقی وارد کشور می‌شود فاقد کیفیت است.

نوشیدنی‌های فاقد کیفیت بصورت غیر قانونی وارد کشور می‌شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسوولان در اداره صحت عامه هرات در غرب کشور می‌گویند که بیشتر نوشیدنی‌های انرژی زا که بگونه قاچاقی وارد کشور می‌شود فاقد کیفیت است از سویی‌هم مسوولان در تلاش هستند تا از وارد شدن نوشیدنی‌ها بصورت غیر قانونی جلوگیری کنند.

 "رفیق رحیمی" عضو مسلکی آمریت صحت محیطی ریاست صحت عامه هرات می‌گوید که برخی از این نوشیدنی‌ها بعد از بررسی توسط بخش صحت محیطی این نهاد از مرزهای رسمی وارد هرات می‌شود اما برخی از آنان به گونه قاچاقی از مرزهای غیررسمی وارد می‌شود.

از سویی‌هم برخی از پزشکان می‌گویند که استفاده بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی دهنده برای صحت انسان مضر است و عواقب بدی برای استفاده کنند‌گان دارد.

آنان به این باورند که این نوشیدنی‌ها در ترکیب خود مقدار زیادی کافئین دارد که سبب بی‌خوابی در افراد می‌شود اما کسانی که بصورت دوامدار و بیش از حد معمول از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند با خطر مبتلا شدن بیماری معده و قلب مواجه می‌شوند که حمله‌های قلبی را نیز در پی دارد.

این درحالیست که از چند سال بدینسو بازار فروش انواع نوشابه‌های انرژی زا در بازار هرات گرم شده و بازار خوبی در میان مردم پیدا کرده است.

با این حال "عبدالواسع خادمی" سرپرست اداره نُرم و استاندارد هرات می‌گوید که این نهاد در مورد بررسی کیفیت مواد غذایی و دارویی که وارد کشور می‌شود هیچگونه صلاحیت و مسوولیتی ندارد.

او گفت که اگر یک یا دو کانتینر از طریق گمرک و مرزهای رسمی وارد هرات شود ده‌ها کانتینر دیگر بصورت غیررسمی وارد کشور و بازار فروش می‌شود.

اداره محلی هرات هم این موضوع را تایید کرده و می‌گوید که برخی از مواد بشمول مواد غذایی و بی‌کیفیت بصورت قاچاقی وارد کشور می‌شود اما نیروهای پلیس مرزی و ارگان‌های کشفی تلاش می‌کنند که جلوی ورود این محموله‌ها را بگیرند.

"جیلانی فرهاد" سخنگوی والی هرات در این زمینه می‌گوید که اداره محلی این ولایت به تمام نهادهای صحی و ارگانهای نظامی و پلیس سرحدی هدایت داده اند که تمام تلاش خود را بکار ببرند تا از وارد شدن محموله‌های غیر استاندارد جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار