رئیس اسبق رصد خانه ملی نجوم ایران مطرح کرد:

فاصله زیاد ایران با کشورهای توسعه یافته در حوزه نجوم

منصوری گفت: با وجود رشد زیرساخت های علمی بعد از انقلاب ، هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

فاصله زیاد ایران با کشورهای توسعه یافته در در حوزه نجومبه گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا منصوری رئیس اسبق رصد خانه ملی نجوم ایران در گفت و گو با رادیو گفت وگو درباره وضعیت امروز نجوم در ایران گفت: قطعا جهان به دوران آل بویه که در ایران حکومت می کردند و نجوم به عنوان یک علم پیش رو شناخته می شد، افتخار می کرد. از آن دوران ۸۰۰ سال گذشته است و به دلایل مختلف تاریخی، یک انحطاطی را پشت سر گذاشته ایم و حدود ۱۰۰ سال است مجددا داریم تقلا می کنیم و در این مدت هم کمترین رکود ۸۰۰ ساله را پذیرفته ایم و از اتفاقات در دنیا کمتر آگاه هستیم.

وی ادامه داد: البته بعد از انقلاب آگاهی در حوزه نجوم خیلی بیشتر شده است به این معنی که متوجه شدیم چقدر از قافله دنیا عقب افتاده ایم و اخباری که از رشد علمی ایران در ۱۵ سال گذشته منتشر می شود، متاسفانه معمولا در تعداد مقالات محدود می شود.

رئیس اسبق رصد خانه ملی نجوم ایران با بیان اینکه ۸۰۰ سال رکود در حوزه نجوم بر عمق افکار ایرانیان تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: باید بدانیم در دنیا فعالیت های علمی بعد از جنگ جهانی دوم رشد سریعی داشته است و با وجود رشدی که بعد از انقلاب در زیرساخت های علمی داشته ایم، هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ۱۳۰ سال که در زمان ناصرالدین شاه تقاضا شد یک رصد خانه ملی ساخته شود، در حال حاضر طرحی به نام رصد خانه ملی داریم که از سال ۶۵ شروع شده و در سال ۷۶ در شورای پژوهش علمی کشور تصویب شد. در سال ۸۲ نیز در دولت تصویب شد اما هنوز برای ساخت آن هزینه ای نشده است و این در حالی است که همه نیز دوست دارند این رصدخانه ساخته شود.

انتهای پیام/

در حوزه نجوم فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
نه بابا ما تو حقوق های نجومی تو کل دنیا سریم کجای کاری بقیه ش هم بدرد ما نمیخوره مثلا می خوایم بریم فضا چیکار کنیم
آخرین اخبار