ایمن سازی 700 هزار راس دام سبک استان کرمان

در فاز واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت ( برسلوز) جمعیت دام سبک استان کرمان تعداد 700 هزار راس بره و بزغاله در برابر این بیماری واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،دکتر مهدی یزدانپناه رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان این مطلب که بروسلوز یا تب مالت از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد گفت : بیماری بروسلوز به دلیل ایجاد سقط جنین در دام،کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام در صنعت دامداری نیز دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
وی تاکید کرد : این بیماری در دام درمان ندارد و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون می باشد.
دکتر یزدانپناه در ادامه با اعلام اینکه واکسیناسیون رایگان تب مالت دام سبک که از ابتدای مرداد ماه سال جاری توسط بخش دولتی و خرید خدمت از بخش خصوصی آغاز شده بود به پایان رسید.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اهمیت دامهای سبک در انتقال بیماری تب مالت به دلیل تماس بیشتر این دامها با دامدار و اعضاء خانواده آنها اظهار کرد: که هر ساله بر اساس دستور العمل سازمان دامپزشکی کشور تمامی بره و بزغاله های ماده دام استان علیه این بیماری واکسینه می شوند.
وی از مهمترين بيماري هاي مشتركی که ميان انسان و حيوان وجود دارد به تب خونريزي دهنده كريمه كنگو ، تب مالت، سالك، هاری، مشمشه ، سياه زخم( شاربن ) ، كيست هيداتيك ، آنفولانزای مرغی و سل گاوی اشاره نمود و افزود : این بیماری ها از طرق مختلف می توانند به انسان منتقل شوند .
وی در پایان ضمن توصیه چند نکته به شهروندان از آنان خواست : به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت از مصرف شیر وپنیر وسایر فراورده های لبنی غیر پاستوریزه جدا خوداری نموده و جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک هاری از نزدیک شدن به سگ وگربه های ولگرد ویا خانگی واکسینه نشده خودداری نموده و دستان خودرا بعد از تماس با پرنده ویا تمیز کردن قفس آن ، به خصوص پیش از غذا خوردن با آب و صابون به خوبی بشویید .

انتهای پیام/ی

واکسیناسیون دام های سبک در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار