يک محصل در خوست تانک نظامى نمونه ساخته است

رشيدالله تانک نمونه اردوى ملى را ساخته و از دولت مى‌خواهد که وسايل تعليمات تکنيکى و امکانات بيشتری برای وی تهيه کنند.

يک محصل در خوست تانک نظامى نمونه ساخته استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اين جوان که رشيدالله نام دارد، باشنده ولسوالى اسماعيل خيل و مندوزى خوست است که فعلاً محصل سال سوم ادبيات پوهنتون شيخ زايد ميباشد.

موصوف در صحبت با آژانس پژواک گفت که با ابتکار خود، يک تانک کوچک اردو و يا پوليس ملى را ساخته است؛ اما اگر امکانات به وى تهيه گردد، ابتکارات ديگر در بخش تخنيک خواهد داشت.

او افزود: "اين تانک يک متر طول و نيم متر عرض دارد که با استفاده از پارچه هاى پلاستيکى، آهن چادر، دايمنوها، تايرهاى بايسکل کوچک و بعضى وسايل ديگر ساخته شده است."

رشیدالله گفت هر چند مسلک وى تخنيک نيست؛ اما با علاقمندى خاص خود با اين بخش، اين تانک و يک تفنگ اردوى ملى را ساخته است."

موصوف افزود: "در اين موتر سه داينمو نصب شده، يکى در عقب و دو در پیش روی، با استفاده از برق پيش و پس حرکت کرده مى تواند. بالاى آن يک دهشکه نيز نصب شده که بر زيبايى تانک افزوده است."

اين جوان به آژانس خبرى پژواک گفت که از سابق به تخنيک نظامى علاقه داشت؛ اما مشکلات اقتصادى فاميلى باعث شده که به اشياى زياد دسترسى نداشته باشد.

او گفت که قبل از اين بالاى يک هليکوپتر کوچک نيز کار کرده بود؛ اما ازاينکه وسايل و پرزه جات آن به پول نياز داشت، کار آن ناتکميل مانده است.

رشيدالله افزود: "ساخت اين تانک يک ماه وقت را دربر گرفت. با پيدا کردن پول به شهر مى رفتم و بعضى پرزه ها از شهر خريدارى مى کردم."

رشيدالله درصحبت با آژانس پژواک گفت که اگر دولت به وى زمينه و وسايل تهيه کند، ساير ابتکارات را نيز در بخش تخنيکى نظامى به ميان خواهد آورد.

او گفت: "خواستم از دولت اين است که بعضى وسايل و امکانات را به منظور ابتکارات در بخش تخنيک به من تهيه کند. با اين کار باعث پرورش استعداد من خواهد شد و به کار خود ادامه خواهم داد."

موصوف همچنان افزود که اين دستاوردهاى خود را با دولت شريک نکرده؛ اما اميد است که سهولت ها در  اين مورد به وى مهيا گردد.

محمد انور زاهد مسوول جوانان رياست اطلاعات و فرهنگ خوست، به آژانس پژواک گفت علاوه بر اينکه موصوف را با در نظرداشت امکانات خود تشويق خواهد کرد،  به مرکز نيز معرفى خواهد نمود.

او افزود که قبل از اين نيز سه جوان را که در بخش تخنيک ابتکارات کرده بودند، تا توان خود تشويق نموده و براى کمک ديگر، به مرکز معرفى کرده است.

مبارز محمد ځدران سخنگوى والى خوست، درصحبت با آژانس پژواک گفت که اين جوان، تاکنون معلومات کامل در مورد تانک خود را با آنها شريک نکرده؛ اما از وى خواست که با ادارۀ ولايت در تماس شود.

ځدران افزود: "تا توان خود با اين جوانان و استعدادهاى ديگر کمک مى کنيم؛ اما اميد است که اين جوان تانک ساخت خود را به ادارۀ ولايتى و ارگان هاى امنيتى نشان دهد."

قابل ذکر است که قبل از اين نيز دو محصل جوان انستيتيوت ميخانيکى خوست، با ابتکار خود گهوارۀ برقى، دروازۀ امنيتى و بستر براى سهولت بيماران ساخته بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار