باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

جوانترین شهر ایران سینما ندارد/ چشم شهروندان یاسوجی به پرده سینمایی که وجود ندارد

هر ساله 21 شهریور روز ملی سینما در تمامی مراکز استان های کشور در حالی گرامی داشته می شود که یاسوج به عنوان تنها مرکز استان در کشور هنوز از داشتن سینمای مجهز و مدرن بی بهره است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سینمایی که در دهه 50 متولد شد و در دهه های 60 و 70 در اوج توجه بود و برای دیدن فیلم های آن صفها تا داخل خیابان کشیده می شد اما به یکباره و به دلیل ضعف مدیریت و سیاست های غلط سینمایی از اوج به زیر آمد و این تنها مکان تفریحی جوانان شهر یاسوج کم‌کم از رونق افتاد تا چند سالی تار عنکبوت بر پردهای آن اکران شود و صدای جیرجیرک‌ها در سکوت سرد آن بپیچد.

هر فیلمی که در سینمای نوپا و تازه تعریف ایران می‌آمد هم‌زمان بر پرده سینمای شهر یاسوج هم می‌رفت؛دهه شصتی‌ها با رفتن به سینما استقلال خودشان را به رخ می‌کشیدند، مدیران مدارس دانش آموزان را برای تماشای دسته‌جمعی فیلم به سینما می‌بردند  و مدیران دولتی برای استفاده کارکنان اداره و خانواده‌هایشان از سینما برنامه‌ریزی داشتند؛از اکران‌های خصوصی گرفته تا بلیت‌های نیم‌بها و رایگانی که در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دادند همه در جهت فرهنگ‌سازی برای قرار گرفتن در فرایند مدرن شدن بود.

 

جوانترین شهر ایران سینما ندارد/ چشم شهروندان یاسوجی به پرده سینمایی که وجود ندارد

عمر کوتاه سینما در پایتخت طبیعت ایران

با این حال در اواسط دهه 80 شهرداری یاسوج متولی این سینما ترجیح داد به دلیل فرسودگی، دیوارهای گلنگی آن را به تیغ لودر و بیل و کلنگ بسپارد تا سینمایی نو متناسب با جمعیت کنونی شهر بنا کند و اینگونه بود که در عصر گرم مرداد سال 86 ، ساختمان سینما دنای یاسوج آوار شد تا به گفته مسئولین شورا و شهرداری، سینمایی مدرن در پنج طبقه ساخته شود.

اما سالی از پی سال دیگر گذشت و نه تنها هیچ خبری از ساخت سینما نشد بلکه زمین سینما دنا نیز به پارکینگ خودروها در خیابان تنگ سینما بدل شد تا جوانان یاسوجی حداقل بدانند فعلا خبری از سینما نیست.

با این حال هر ساله و در آستانه روز سینما، مسئولین بازهم وعده های رنگارنگی در خصوص ساخت سینما می دادند اما پس از آن بازهم خرمن وعده ها می ماند و زمینی که پارکینگ شده بود.

اگر چه بعد از 15 سال جای سینمای قدیم این شهر حجمی از آهن‌های در هم تنیده سر برآورده و قرار است تا طبقه  هفتم پیش برود و نه سازندگان و نه کسبه محل نامی از سینما برای این ساختمان نمی‌برند، اما هنوز مردم آنجا را به نام سینما می‌شناسندو به همین نام هم صدا می زنند.

شهرداری یاسوج هم شهریور ماه سال گذشته خبر از ساخت و ساز قریب‌الوقوع سینما داد و حتی تا جایی پیش رفت که زمان ساخت سینما را کمتر از ۲ سال تخمین زد. اما ۶ ماه بعد وقتی که کار پیش نرفت، شهردار گفت بخش خصوصی در مکان فعلی سینما بسازد که بهتر، اگر هم نسازد مهم نیست چون شهرداری خودش در آینده نزدیک سینمایی در مکانی می‌سازد که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کند.

شهردار اشاره‌ای به مکان مورد نظرش برای ساخت سینما نکرد و در توضیح این موضوع هم گفت: هر وقت کاری انجام می‌دهیم همین که آن را اعلام می‌کنیم چندین مدعی و معارض پیدا می‌شود. پس سینما تا به نتیجه نرسد مکانش را اعلام نمی‌کنیم.

بعد از آن در هیچ برنامه و نشستی نه تنها شهردار که هیچ کدام از متولیان فرهنگی به موضوع سینما اشاره‌ای  نکردند.

 

جوانترین شهر ایران سینما ندارد/ چشم شهروندان یاسوجی به پرده سینمایی که وجود ندارد

جوانترین شهر ایران سینما ندارد

در دنیای امروزی که به دنیای مجازی و فنّاوری روز دنیا مشهور است، شهر یاسوج جوان‌ترین مرکز استان فلات ایران از داشتن سینماهای مدرن محروم بوده به گونه که این شهر 15سال است که از داشتن این زیرساخت مهم فرهنگی بی‌نصیب است و جوانان این شهر هنوز نتوانسته‌اند فیلم‌های مهم گیشه و روز را  به تماشا بنشینند.

تنها سینمای شهر یاسوج همچون نامش" دنا" بختش بلند نبود و اکنون از آن ساختمان بزرگ در مرکز شهر یاسوج تنها یک زمین و چندین ستون بجا مانده که سرمایه‌گذار در حال احداث یک مجتمع بزرگ تجاری است و شاید خبری از سینما هم در آن نباشد.

سینما امروز در شهر یاسوج بسیار غریب مانده و نه کسی نامی از آن می‌داند و نه خانواده و نوجوان خردسال دهه هشتاد و 90از آن خبر دارد.

هرچند با دستور شهردار فعلی و مدیران پیشین اداره فرهنگ ارشاد بنا بر احداث یک سینما در طبقه هفتم یک برج تجاری در مکان سینمای قدیم گرفته شد ، اما هنوز غیر دیوارهای بی‌صدا و آهن‌های در هم نتافته شده چیزی  دیده نمی‌شود و مردم هنوز به دنبال این هستند که آیا سینما دنای یاسوج بازهم زنده خواهد شد.

همچنین سینما ارشاد که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و سینما انقلاب که توسط معاونت فرهنگی سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد برپا شد نتوانسته به خوبی جای خود را در میان مردم این شهر باز کند و مخاطبان خود را جذب کند .

نداشتن سینما نه تنها مشکل شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد است بلکه تمامی شهرهای این استان با نبود سینما و زیر ساخت های فرهنگی این حوزه دست و پنجه نرم می کنند.

از حرف تا عمل مسئولین

محمدعلی جاوید شهردار سابق یاسوج به احداث این سینما در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: هرچند شهرداری یاسوج این زمین را به‌صورت سرقفلی به سرمایه‌گذار واگذار کرده در قرارداد آن‌هم قیدشده است که به‌غیراز پارکینگ یک طبقه به سینما، کافی شاپ و دیگر مایحتاج آن مجهز شود که یک خواسته بر حق است.

وی بابیان اینکه شهرداری یاسوج خود نیز به دنبال احداث یک سینمای مدرن است، گفت: در شهر یاسوج حتی در ورودی شهر از سوی شیراز یک مجتمع فرهنگی بزرگ چندساله وجود دارد که اگر آن به بهره برادری برسد بسیاری از نیازهای جوانان این شهر برطرف خواهد شد.

 

جوانترین شهر ایران سینما ندارد/ چشم شهروندان یاسوجی به پرده سینمایی که وجود ندارد

احداث سینما از مطالبه‌های عمومی جوانان

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد که خودش نیز از اهالی فرهنگ و حتی رسانه استان است به نبود سینما در مرکز استان اشاره کرد و گفت: احداث سینما یکی از مهم‌ترین مطالبات جوانان این استان به‌ویژه شهر یاسوج بوده که امیدوارم مسئولان متولی در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

شریف اسلامی با بیان اینکه  ریشه توسعه‌نیافتگی استان در زمینه‌های فرهنگی است، ابراز کرد: در صورتی جامعه‌ای ارتقاء فرهنگی داده نشود، امکان مرتفع شدن آسیب‌های اجماعی وجود ندارد و باید درزمینهٔ" توسعه و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی" از هیچ تلاشی دریغ نشود.

وی بابیان اینکه با زبان هنر می‌توان آسیب‌های اجتماعی  را کاهش داد، گفت:تولید آثار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و نمایش آثار تهیه و تدوین‌شده ازجمله مهم‌ترین اولویت حوزه هنری در این استان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

سینما دیگر مخاطب گذشته را ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نبود سینما و اقبال کم مردم و شهروندان به سینما اشاره کرد و افزود: مخاطبان سینما در این استان به‌اندازه گذشته نبوده و بسیار کم شده است.

رضا دهبانی پور در پاسخ به انتقادات هنرمندان و مردم مبنی بر نبود سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه مرکز استان خاطرنشان کرد: مشکل کنونی استان ما یک فضای فیزیکی به نام سینما نیست، بلکه مشکل امروزی این است که ما امروز با کمبود مخاطب سینما روبه‌رو هستیم.

وی بابیان اینکه در سینما هنر اداره کل ارشاد استان و حتی سینما انقلاب بسیج هرروز یک فیلم اکران می‌شود،بیان کرد: امروز متأسفانه  ما با عدم استقبال مردم  از سینما روبه‌رو هستیم که نمونه بارز آن عدم استقبال خوب شهروندان و مخاطبان از دو سینمای فعلی مرکز استان است.

دهبانی‌پوربا اشاره به این موضوع که سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد ساخت سینما به سبک سابق نیست، بلکه سیاست وزارت خانه ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری با مشارکت بخش خصوصی است،بیان کرد:در حال حاضر پروژه ملی مجتمع فرهنگی هنری مرکز استان بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار دارد که حدود 20 میلیارد تومان آن مربوط به سفر رئیس‌جمهور به استان است.

زخمی کهنه بر پیکر پایتخت طبیعت ایران

اما بااین‌حال بازهم سخن‌های مسئولان شاید دوایی از درد کهنه این شهر و جوانان آن دوا نکرده است، جوانانی که شاید در نبود همین امکانات فرهنگی و زیرساخت‌های مهم نمی‌دانند که اوقات فراغت خود را چگونه سپری بکنند و برخی به گیم نت‌ها پناه می‌برند و برخی نیز در قهوه‌خانه‌های سنتی با دود قلیان خود را آسوده‌خاطر می‌سازند.

یکی از مهم‌ترین موانعی که بر راه احداث سینما در این استان بوده این است که طبق قانون بخش دولتی نمی‌تواند سینما داری کند و باید بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کند اما به علت سودآوری پایین، بخش خصوصی تمایلی به این کار نشان نمی‌دهد.

بااین‌حال داشتن سینما همیشه دغدغه مدیریت فرهنگ و ارشاد استان بوده و این مدیران تلاش کرده‌اند با ایجاد تغییراتی در سالن آمفی‌تئاتر این اداره کل آن را به یک سالن سینما نزدیک کنند و اتفاقاً فیلم‌هایی نیز در آن اکران شد اما قرار داشتن در یک مجموعه اداری و اختصاصی نبودن این سالن برای سینما باعث شده هنوز این مکان در منظر عموم به‌عنوان یک سالن با کارکرد سینما شناخته شود.

طولانی شدن احداث سینما در مرکز استان و احداث دو سینما کوچک و معرفی نکردن آن به جامعه هدف باعث شده که مخاطبان کم‌کم دور این ظرفیت خوب را خط بکشند و آن را در حاشیه قرار دهند به‌گونه‌ای که حتی بیشتر هنرمندان ما خبری از فیلم‌های جدید روی پرده نقره‌ای آن نداشته باشند و اصلی‌ترین علت آن را نبود سینما در استان بدانند.

بااین‌حال شهر یاسوج روز به‌ روز بزرگ‌تر و بر جمعیتش افزوده می‌شود اما به این میزان اماکن فرهنگی و تفریحی آن رشد نکرده و نمی‌کند؛ اگر در دهه 50 تنها یک سالن سینما برای جمعیت 15 هزارنفری این شهر کافی بود، امروزه جمعیت جوان این شهر به مکان‌های فرهنگی و هنری و تفریحی بیشتری نیاز دارند اگرچه شهروندان این شهر به همان سینمای سابق هم قانع هستند.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۱:۵۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
خدابیامرزه اونی ک تد دهه ۵۰ ساختش حتمن دیگه از اون آدما نیست تو کشورمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
مردم غم نان دارند.
Iran (Islamic Republic of)
نهاوند
۱۴:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
متاسفانه شهرستان نهاوند از توابع استان همدان هم بالاي 10 سال است كه سينما ندارد و براي شهري بالغ بر 200 هزار نفر و داراي تاريخ و تمدن كهن در نهاوند بسيار ناراحت كننده است
Iran (Islamic Republic of)
نهاوند
۱۴:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
متاسفانه شهرستان نهاوند از توابع استان همدان هم بالاي 10 سال است كه سينما ندارد و براي شهري بالغ بر 200 هزار نفر و داراي تاريخ و تمدن كهن در نهاوند بسيار ناراحت كننده است
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۰۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
دوتا از سینماهای شیراز هم تعطیل کردن سینما بهمن و سینما حافظ که تبدیل به پارکینگ شده ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
iمتاسفانه گچساران هم که ازشهرستانهای استان میباشد حتی یک سینما هم ندارد......تابحال هیچ اقدامی نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
iمتاسفانه گچساران هم که ازشهرستانهای استان میباشد حتی یک سینما هم ندارد......تابحال هیچ اقدامی نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
چیزی رو از دست ندادن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
همون بهتر که ندارن، جامعه شون سالم تر می مونه. سینما نگو خانه فساد بگو، آدم خجالت میکشه با خانواده بره سینما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
همون بهتر که ندارن، جامعه شون سالم تر می مونه. سینما نگو خانه فساد بگو، آدم خجالت میکشه با خانواده بره سینما