«چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو»؛ تجربه ای متفاوت از اتللو کلاسیک

تماشاگر  با دیدن نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» تجربه ای متفاوت از مرز عشق و جنون را لمس خواهد کرد. 

«چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو»؛ تجربه ای متفاوت از اتتلو کلاسیکبه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مشاور رسانه ای نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو»؛ حبیب الله دانش کارگردان این نمایش که چند روزی است اجرایش را در مکتب تهران آغاز کرده است، درباره این اثر گفت: نمایشنامه این کار، نوشته محسن رهنما یکی از نویسندگان جوان اصفهانی است که پیشتر دو نوبت در سال های 93 و 94 توسط همین گروه در اصفهان اجرا رفته است و در هر دو نوبت با استقبال و تحسین تماشاگران و کارشناسان تئاتر قرار گرفته است.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: بازیگر نقش اتللو که روی صحنه کشته شده است، اکنون علت مرگش را برای مخاطب بیان می کند. بازیگر نقش اتللو، نامزدی دارد که نقش دزدمونا را بازی می‌کند و  او همچون اتللو گرفتار حسادت نسبت به دزدمونا شده است و با این مشکل روانی خود، مرزهای عشق و جنون را درمی نوردد.

حبیب الله دانش با اشاره به اینکه نمایش مونولوگ است، افزود: به گواه نظر تماشاگران و کارشناسان، مخاطبان به علت جذابیت های موجود در اجرا، زمان نمایش را حس نمی کنند. ما به واسطه شیوه اجرایی خاص که متکی بر ساخت فضاست، تلاش کرده ایم تا برای تماشاگر لحظه به لحظه احساس و عواطف بدیع و نویی را بازسازی  کنیم تا از این گذر بتواند مرزهای عشق، شیدایی، نفرت، جنون و حسادت  بازیگر نقش اتللو  را تجربه کند.

 حبیب الله دانش که چندی پیش نمایش «آدم آدم است» را در تئاتر مولوی اجرا کرده است، گفت: تلاش کرده ایم به سمت تجربه‌ای متفاوت از ساخت فضا برویم تا مخاطب بتواند با همه لحظات کار درگیر شود. با اینکه به نظر، بازیگر در یک میزانسن نشسته کار می کند اما از همه امکانات بازیگری اش بهره برده ایم.

وی با اشاره به اینکه تنها بازیگر این نمایش محمدرضا ترابی که دانش آموخته بازیگری است، سبقه طولانی در بازیگری دارد، گفت: محمدرضا ترابی بازیگر فیلم وقتی همه خوابیم، استاد بیضایی و بازیگر فیلم  چمران آقای حاتمی کیا و بازیگر تئاتر بیگانه دکتر مسعود دلخواه و  چندین سریال تلویزیونی است. کار کردن با بازیگر باهوشی که خودش را به روز نگه می دارد، تجربه بسیار عالی بوده است. امکانات بازیگری وی باعث شد تا تمرینات را به سمت تئاتری ببریم که متکی به فضا باشد و چیزی به جز بازیگر روی صحنه دیده نشود.

حبیب الله دانش در پایان گفت: از منظر دیگر، چنین تجربه‌ای برای من و بازیگر، هم سخت و هم جالب بود. چون هر دو باید در روند کشف شرکت می کردیم. بدین معنی که بازیگر به واسطه بکارگیری امکانات بازیگری باید همچون نقاش، تصویرسازی‌ کند آن هم تصاویری که باعث ساخت فضا و معماری در ذهن مخاطب شود.

لازم به اشاره است؛ این نمایش تا 31 شهریور هر شب ساعت 20 در مکتب تهران اجرا خواهد داشت. 

 

انتهای پیام/ 

تجربه جدید حبیب الله دانش در نمایشی برگرفته از داستان اتللو کلاسیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار